سود رقیبان از افت فروش BYD

دنیای اقتصاد چهارشنبه 12 شهریور 1404 - 00:03
ایــسنا: در حالی ‌که بی‌وای‌دی دوران سختی را در بازار خودروهای انرژی نوی چین، سپری می‌کند، اکسپنگ و تولیدکنندگان کوچک‌تر خودروهای برقی با تکیه بر تقاضا برای خودروهای ارزان‌تر، از اهداف فروش خود فراتر می‌روند.

شرکت اکسپنگ، روز دوشنبه اعلام کرد: از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۲۷۱ هزار و ۶۱۵ دستگاه خودرو تحویل داده که بیش از سه برابر تعداد مشابه خودروهایی است که در هشت ماه اول سال ۲۰۲۴ فروخته است. دلیل اصلی این امر، عرضه مدل  «مونا ام ۰۳» (MONA M۰۳) بود که قیمتش از ۱۱۹ هزار و ۸۰۰یوان، شروع می‌شود. این خودروی برقی با مدل‌های بازار انبوه بی‌وای‌دی و گروه جیلی رقابت می‌کند، اما از فناوری‌های هوشمند مورد توجه اکسپنگ، بهره می‌برد. این خودرو به سرعت به یک محصول پرفروش تبدیل شده و حدود ۴۰ درصد از فروش ماهانه اکسپنگ را به خود اختصاص داده است که تاثیر مستقیمی در بهبود مالی شرکت اکسپنگ  خواهد داشت.

زیان خالص این خودروساز در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵ کاهش یافت و حاشیه سود ناخالص آن به ۱۷.۳ درصد افزایش یافت. 

«هه شیائوپنگ»، رئیس و مدیرعامل اکسپنگ، در یک جلسه توجیهی مالی در ژوئیه، گفت: این تولیدکننده خودروهای برقی، پیش‌بینی می‌کند که تحویل ماهانه از سپتامبر به طور مداوم از ۴۰ هزار دستگاه فراتر رود. اکسپنگ، فراتر از خط تولیدش، از طریق مشارکت‌های استراتژیک، میزان درآمد جدیدی را در نظر دارد. 

اکسپنگ و فولکس‌واگن در ۱۴ اوت، از گسترش همکاری خود در زمینه معماری الکترونیکی و الکتریکی برای پلتفرم‌های موتور احتراقی و پلاگین هیبریدی این خودروساز آلمانی در چین، خبر دادند.

سایر استارت‌آپ‌های خودروهای برقی نیز سهم بازارشان را در برابر بازیگران بزرگ افزایش دادند. شرکت فناوری لیپ‌موتور در ماه اوت، از تحویل ماهانه ۵۷ هزار و ۶۶ دستگاه خودرو خبر داد که نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۸۸ درصد افزایش داشته است. مصرف‌کنندگان برای خرید مدل‌های مقرون‌به‌صرفه این خودروساز مانند «بی ۱۰» و «سی ۱۰» که مانند خودروهای برقی اکسپنگ دارای ویژگی‌های هوشمند هستند، به نمایشگاه‌ها هجوم بردند.

براساس گزارش بلومبرگ، به نظر می‌رسد بی‌وای‌دی در خطر نرسیدن به هدف فروش ۵.۵‌میلیون دستگاه خودرو در سال میلادی جاری است. شرکت «سنفورد سی برن اشتاین» اکنون انتظار دارد که فروش این شرکت به ۵.۱‌میلیون دستگاه برسد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.