تعداد کاربران «خانومی» در سال ۱۴۰۳ با ۴۱ درصد رشد به بیش از ۲.۷ میلیون نفر رسید که ۹۱ درصد آنان زن بودهاند. این مجموعه رکورد ۱.۸ همتی فروش را هم ثبت کرده است.
به گزارش دیجیاتو، «خانومی» گزارش سالانه ۱۴۰۳ خود را با عنوان «سال رشد و مراقبت» منتشر کرد. در این گزارش به اکوسیستم فناوریهای ویژه زنان «فمتک» توجه و بیان شده که بازار حوزه زنان در حال تبدیل شدن به یکی از موتورهای رشد اقتصاد دیجیتال است.
بر اساس این گزارش، تعداد کاربران خانومی از ۱.۹۴ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ به ۲.۷۴ میلیون در سال رسیده و ماهانه ۱۰.۵ میلیون نفر از این سایت بازدید کردهاند که نسبت به سال ماقبل رشد ۴۱ درصدی نشان میدهد. جالب اینکه از کل کاربران خانومی، ۹۱.۳ درصد زن و ۸.۷ درصد مرد بودهاند. از نظر سنی نیز، ۴۵.۶ درصد از کاربران این پلتفرم بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن داشتهاند و ۳۲.۱ درصد نیز ۳۵ تا ۴۴ ساله بودهاند. این آمار نشان میدهد که عمده کاربران خانومی زنان جوان بودهاند.
این پلتفرم در حالی در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱.۸ همت فروش رسیده که گزارش سال ماقبل آن نشان دهنده فروش یک همتی بود. این آمار حاکی از رشد ۸۰ درصدی فروش خانومی است.
در سال ۱۴۰۳ سهم استانهای غیرتهران در سفارشها نیز با رشد ۴.۳ واحد درصدی به ۶۰ درصد رسید؛ تغییری که نشان میدهد خانومی زیرساختهای خود را برای ایفای بازیگری در مقیاس سراسری تقویت کرده است.
در گزارش سال ۱۴۰۲ خانومی سهم فروش ریالی بخش مراقبت وزن سنگینی داشت و همین روند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه پیدا کرده و ۷۵.۷ درصد سهم فروش در این پلتفرم به کالاهای مراقبتی اختصاص دارد.
همچنین در بخش مالی، خانومی از جهش ۸۰ درصدی درآمد در سال ۱۴۰۳ خبر داده است. این اعداد نشان میدهند این پلتفرم دیگر به یکی از مقاصد اصلی بازار مراقبتی زنان در ایران تبدیل شده است.
نکته قابل توجه دیگر، تغییر در سبد خرید کاربران خانومی به سمت کالاهای سلامت است. سهم فروش محصولات بهداشتی در این پلتفرم از ۷۲.۴ درصد به ۶۵.۴ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده و محصولات آرایشی نیز که در سال ۱۴۰۲ سهم ۲۳.۲ درصدی از کل فروش داشته، در سال گذشته به ۱۵.۱ درصد رسیده است. در مقابل سهم کالاهای سلامت از حدود یکدهم درصد با جهشی قابل توجه به ۱۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است. کالاهای برقی نیز که در سال ۱۴۰۲ فقط ۲دهم درصد سهم داشته است در سال قبل به ۴.۷ درصد سهم از کل فروش کالاها در خانومی دست یافته است. دسته دیگر محصولات این پلتفرم عطرها هستند که سهم این کالا از کل محصولات تغییری نشان نمیدهد.
در حوزه محصولات، با اضافه شدن ۱۲ هزار کالای جدید، تنوع ویترین خانومی در ۱۴۰۳ به بیش از ۴۷ هزار محصول از حدود یکهزار برند رسید. تنوع دسته بهداشتی و سلامت نیز ۱۷۰ درصد رشد داشته و مجموع برندهای همکار به ۱۱۵۰ برند رسید که ۱۵۵ برند آن تازهوارد هستند.
در زیرساخت عملیاتی نیز خانومی در 1403 مرکز پردازش جدید با ظرفیت 2 میلیون کالا خود را افتتاح کرد و در این مرکز واحد کنترل کیفیت و ارزیابی بر اصالت و کیفیت کالا راهاندازی شد.
خانومی در بخش سرمایه انسانی نیز آمارهای جالبی ثبت کرده است. بر اساس گزارش سال ۱۴۰۳ این پلتفرم، زنان ۵۲ درصد مدیریت ارشد و میانی خانومی را برعهده داشتند که سهمی بالاتر از میانگین جهانی (۳۰ درصد طبق گزارش بانک جهانی) است. تعداد مدیران خانم این پلتفرم، نسبت به سال قبل ۲۴۴ درصد افزایش یافت و کل سرمایه انسانی شرکت نیز از ۲۳۵ نفر به ۳۲۱ نفر رسیده که رشد ۳۶ درصدی را نشان میدهد.
از سوی دیگر در حالی که ترکیب نیروی انسانی خانومی در سال ۱۴۰۴ تعادلی را بین زنان و مردان نشان میداد، سال گذشته سهم زنان از کل نیروی انسانی خانومی به ۵۷ درصد رسید. به این ترتیب خانومی روزبهروز به شرکتی زنانهتر تبدیل میشود.
خانومی سال گذشته در بخش مسئولیت اجتماعی نیز کمپینهایی مانند «زنان در آینه» و «تفاوت تو، رنگ زیبایی تو» را به اجرا گذاشت که بر اهمیت «مراقبت از خود» و «حق انتخاب» زنان تأکید داشتند.
در بخش پایانی گزارش ۱۴۰۳ این پلتفرم تأکید شده که «بازار حوزه زنان» صرفاً به مصرف محدود نیست؛ این بازار یکی از موتورهای اصلی رشد جهانی است و خانومی نیز در اقتصاد دیجیتال ایران در مسیر شکلدهی به آن قرار دارد.
خانومی با مرور روندهای جهانی یادآور شده که بازار یک تریلیون دلاری محصولات سلامت زنان، گسترش فینتکهایی که تجربه مالی زنان را بازتعریف میکنند و سرمایهگذاری فزاینده در سلامت دیجیتال، همگی نشان میدهند این بازار بستری است برای مرئی شدن دغدغههای زنان، پاسخ به نیازهای خاص و مشارکت فعالانه زنان در اقتصاد آینده.