تحول برقی بی‌ام‌دبلیو با iX3

دنیای اقتصاد یکشنبه 16 شهریور 1404 - 00:07
بی‌ام‌دبلیو با رویکردی تازه، نسل دوم iX3 را برای رقابت در بازار خودروهای برقی معرفی کرد؛ مدلی که نقطه آغاز فصل جدیدی از تحولات این خودروساز آلمانی به شمار می‌رود. به گزارش «ایسنا»، نسل جدید iX3 که از اوایل سال ۲۰۲۶ وارد بازار جهانی خواهد شد، نخستین محصول از مجموعه‌ای شامل 40 محصول با عنوان Neue Klasse یا «کلاس جدید» است؛ مجموعه‌ای که قرار است تا سال ۲۰۲۷ تقریبا تمامی مدل‌های بی‌ام‌دبلیو را از نو تعریف کند. این تحول، نه‌تنها به‌روزرسانی فنی محصولات، بلکه بازآفرینی کامل تجربه رانندگی، طراحی و عملکرد نرم‌افزاری خودروهای این برند را در برمی‌گیرد.

الیور زیپسه، مدیرعامل بی‌ام‌دبلیو، پروژه Neue Klasse را بزرگ‌ترین گام استراتژیک این شرکت در دهه‌های اخیر معرفی کرده و آن را آغازگر نسلی تازه از خودروها دانسته که آینده برند را شکل خواهد داد. بر همین اساس، هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت از ۶.۳‌میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ به ۹‌میلیارد یورو در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

در بعد فنی، iX۳ جدید با بهره‌گیری از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی، به شارژ بسیار سریع‌تری دست یافته و با توان بیش از ۴۰۰ کیلووات، تنها در ۱۰ دقیقه می‌تواند ۳۷۲ کیلومتر برد اضافه کند. برد کلی خودرو به بیش از ۸۰۰ کیلومتر افزایش یافته که رقمی بی‌سابقه در میان محصولات کنونی بی‌ام‌دبلیو و رقیبانی مانند تسلا و BYD محسوب می‌شود. این افزایش برد، تنها نتیجه استفاده از باتری بزرگ‌تر نیست؛ بلکه بهینه‌سازی سیستم‌های الکتریکی و طراحی آیرودینامیک نیز نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی به حدود ۱۵ کیلووات‌ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر داشته‌اند.

از دیگر ویژگی‌های برجسته این مدل، استفاده از چهار رایانه مرکزی شبکه‌ای است که با قدرت پردازشی ۲۰ برابر بیشتر از نسل پیشین، کلیه سامانه‌های خودرو را به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌کنند. برخلاف بسیاری از خودروهای دیگر که عملکردهای جداگانه‌ای برای هر سیستم دارند، این ساختار متمرکز، سرعت پاسخ‌گویی را افزایش داده و بهینه‌سازی عملکرد رانندگی را ممکن کرده است.

در زمینه نرم‌افزار، بی‌ام‌دبلیو همکاری نزدیکی با شرکت‌های فناوری چینی برقرار کرده تا بتواند محصولات خود را با نیازهای بازار چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه تطبیق دهد. این منطقه، علی‌رغم حفظ جایگاه مهم خود در فروش جهانی، به‌دلیل رقابت فشرده با برندهای داخلی، چالش‌های تازه‌ای را پیش روی خودروسازان اروپایی قرار داده است.

iX۳ جدید در کنار مدل آینده i۳ سدان، پیشتاز ورود بی‌ام‌دبلیو به عصر تازه‌ای از خودروهای هوشمند، برقی و متصل خواهد بود؛ عصری که رقابت نه‌فقط بر سر قدرت پیشرانه، بلکه بر پایه بهره‌وری، فناوری، تجربه کاربری و یکپارچگی نرم‌افزار شکل می‌گیرد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.