فرهیختگان: همکاری طبیعت و باشگاه پرسپولیس از نظر بسیاری از کارشناسان، با قراردادی عجیب و پرابهام آغاز شد. این شرکت در ابتدا بهعنوان حامی مالی شروع به فعالیت کرد و در مدت زمان کوتاهی با تولید محصولاتش با برند پرسپولیس جدیتر شناخته شد. در این بین هیچ شفافسازی دقیق و درستی از فرایند مالی این همکاری هم وجود نداشت و با گستردهتر شدن دامنه فعالیت آن حتی بازیکنان پرسپولیس هم بهعنوان سفیر این شرکت انتخاب شدند.
با این امتیازات ویژه رسانهای و تبلیغاتی، صفحه طبیعت مخاطبان بیشتری گرفت و ارتباط آنها با هواداران پرسپولیس بیشتر شد. در این بین حمایتهای ویژه این شرکت از برخی بازیکنان تیم حتی فضای رختکن را هم تحت تاثیر قرار داد. مثل ماجرای تمدید قرارداد با امید عالیشاه که شرط ادامه همکاری و حمایت مالی طبیعت از پرسپولیس اعلام شد. همۀ اینها در شرایطی است که حتی فصل گذشته خبر سرمربیگری گاریدو هم بهجای صفحه رسمی باشگاه در استوری اینستاگرامی این شرکت منتشر شد که واکنشهای منفی را بین فوتبالیها داشت.
در ادامه فعالیتهای رسانهای و تبلیغاتی طبیعت، این شرکت بیشتر در امورات اجرایی باشگاه سهیم شد، نام برندش روی پیراهن حتی جای بانکشهر را گرفت و اعلام کرد حاضر است برای خرید بازیکن خوب مبالغی را به باشگاه پرداخت کند، حتی پرداختیهایی هم به آکادمی پرسپولیس داشت. درنهایت گزارش برخی فعالیتها و ارتباطات این شرکت به بانک شهر رسید و چند روز گذشته خبر قطع همکاری با این شرکت رسانهای شد. روز گذشته هم مدیرعامل بانکشهر هم این ماجراها را تایید کرد.
بههرحال ماجرای طبیعت، باز هم سوء مدیریت باشگاه پرسپولیس را نشان داد و ساختار اقتصادی معیوب مدیریت را نمایان کرد. طبیعت در کنار پرسپولیس برندش را قدرتمندتر ساخت و بیشترین سود را برد و حتی با دخالتهایش پرسپولیس را درگیر حواشی کرد. البته از نقش واسطهها هم نباید گذشت، بانکشهر هم به درستی جلوی این قرارداد غیرشفاف را گرفت و شاید پس از مشخص شدن ابعاد بیشتر ماجرا و تعیین تکلیف صورتهای مالی که میزان سود پرسپولیس را از این قراداد مشخص میکند، بهتر بتوان قضاوت کرد.