در همین ارتباط سپهر دادجوی توکلی سخنگوی این شورا در گفتوگویی که با خبرگزاری صداوسیما داشته در مورد برخی از بندهای دستورالعمل جدید توضیحاتی ارائه کرده است. وی در کنار این توضیحات بر این موضوع نیز تاکید کرده که دستورالعمل جدید در اصل تغییری در ماهیت قیمتگذاری ایجاد نکرده و همچنان فرمول بهای تمامشده به علاوه سود عادلانه ملاک است، توکلی همچنین عنوان کرده که تغییرات در اصل بهصورت شکلی است که به منظور شفافسازی و جلوگیری از اختلالات انجام گرفته است. منظور سخنگوی شورای رقابت از تغییرات شکلی همان حذف شرط بلوکه کردن پول یا تعیین مهلت یکماهه برای سازمان حمایت برای بررسی قیمتها و سپس اعلام نرخ نهایی خودروها در سامانه ۱۲۴ است.
شورای رقابت در روز شنبه به انتشار اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری در قالب مصوبه ۷۸۴ اقدام کرد. بر اساس این اصلاحیه که به خودروسازان و مراجع ذیربط ابلاغ شده، قیمتهای پیشنهادی خودروسازان ابتدا به سازمان حمایت ارائه میشود. در مرحله بعدی به این سازمان یک فرصت یکماهه داده شده تا قیمتها را بررسی و نرخ نهایی را در سامانه ۱۲۴ اعلام کند. اگر سازمان حمایت در بازه زمانی تعیین شده، اقدامی انجام ندهد، نرخ خودروها همانی خواهد بود که خودروسازان اعلام کرده بودند.
حالا سخنگوی شورای رقابت با اشاره به چالشهای متعددی که در اجرای مصوبه قبلی یعنی شماره ۷۳۰ وجود داشته، اعلام کرده که این مصوبه مورد بازنگری قرار گرفته و شورا مصوبه جدید به شماره ۷۸۴ را در سامانه مرکز ملی رقابت ابلاغ کرده است. توکلی در توضیح این مصوبه از «شاخص رقابتپذیری»، «محدودیت زمانی» و «سامانه ۱۲۴» بهعنوان ویژگیهای اصلی آن نام برده و در این باره گفته است: «شاخص رقابتپذیری در این مصوبه جایگاه پررنگتری دارد و نقش وزارت صمت در آن تعیینکننده است؛ بهگونهای که اگر خودرویی قادر به رقابت با محصول مشابه خارجی نباشد، اجازه افزایش قیمت نخواهد داشت.»
سخنگوی شورای رقابت با اشاره به تغییر در وضع خودروهای وارداتی تصریح کرد: «خودروهای وارداتی با تشخیص شورا از شمول دستورالعمل در بازارهای انحصاری خارج شده و قیمتگذاری آنها تابع قوانین دیگر است، نه فرمول شورا.». به گفته دادجوی توکلی، «از دیگر ویژگیهای مثبت دستورالعمل اخیر، محدودیت زمانی یکماهه برای بررسی درخواست خودروسازان در تغییر قیمتهاست؛ به این معنا که از زمان ارائه درخواست، دستگاههای مرتبط از جمله سازمان حمایت موظفند ظرف یک ماه نظر خود را اعلام کنند.»
توکلی همچنین با اشاره به سامانه ۱۲۴، گفته است: «نظارت بر اجرای دستورالعمل همچون گذشته بر عهده شورای رقابت است و سازمان حمایت نیز بهعنوان نهاد تخصصی در زمینه قیمتگذاری به شورا کمک میکند؛ همانگونه که در مصوبه ۵۴۳ عمل میشد، این سازمان همچنان قیمتها را محاسبه و در سامانه ۱۲۴ اطلاعرسانی میکند.». ظاهرا هدف شورای رقابت از اعلام قیمت خودروها در سامانه ۱۲۴ این است که هم خودروسازان و هم عموم مردم از نرخ نهایی مطلع شوند که آن را میتوان در راستای شفافیت قیمتی در بازار خودرو تعبیر کرد.