به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به فضای نااطمینانی و عدم ثباتی که بر اقتصاد کشور سایه انداخته است؛ سرمایهگذاران خرد به دنبال بازاری امن برای سرمایهگذاری مطمئن میگردند. آیا از نگاه کارشناسان، خودرو میتواند بازاری امن برای سرمایهگذارن خرد باشد؟
اقتصادنیوز این موضوع را با محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور در میان گذاشته است؛ اینکه چه سرنوشتی در انتظار بازار خودروهای وارداتی در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه است و آیا رکود حاکم بر بازاری مثل مسکن بر بازار خودرو نیز حاکم خواهد شد یا نه.
مشروح گفتگوی اقتصادنیوز با محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را در ادامه میخوانید.
*****
آقای نجفیمنش! حدود 2 ماه و نیم از جنگ ایران و اسرائیل میگذرد. این جنگ چقدر بر بازار خودرو اثرگذار بوده است؟
اوایل جنگ، مردم برای خریدن خودرو مقداری دست نگه داشتند و میخواستند ببینند اوضاع بازار چگونه میشود، اما الان بازار خودرو در وضعیت نرمال قرار دارد و خرید و فروش خودرو به حالت عادی برگشته است.
در شرایط جنگ و روزهای بعد از آن، سه حالت برای بازار خودرو متصور بود؛ نخست اینکه مردم روی خرید خودرو مکث کردند. دوم اینکه شرایط تولید مهیا نبود و نکته سوم هم کمبود شدید مواد اولیه واحدها بود ، چون نتوانسته نبودند مواد اولیه را به موقع تأمین کنند، میزان تولید خودرو و قطعات مقداری افت کرد.
اما الان توان تولید در ایران خودرو به حالت قبل برگشته است و سایپا هم در تلاش است توان تولید خود را برگرداند. از سوی دیگر، بسیاری از چکهایی که مردم برای معاملات خودرو به هم داده بودند در حال تأمین است که این موضوع هم روی تعهدات شرکتها فشار ویژهای گذاشته بود.
در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن وضعیت مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها و یا احتمال وقوع دوباره جنگ، شرایط نااطمینانی و عدم ثبات بر اقتصاد کشور حکمفرما شده است. آیا این موضوع درباره بازار خودرو هم صدق میکند؟
این موضوع بر بازار خودرو بیتاثیر نیست، اما باید سعی کنیم گسترده نشود و روال عادی خود را داشته باشد. در همین زمینه، انجمن همگن قطعهسازی کشور از دولت تقاضا کرده که دولت به نقدینگی واحدها برای پرداخت بهموقع پول قطعهسازان کمک کنند تا قطعهسازان هم بهموقع تعهدات و تولیدات خود را انجام دهند. این تقاضا از سوی دولت به بانک مرکزی ارسال شده است .
اقتصادنیوز: یک کارشناس حوزه مسکن بر این باور است: در یک سال گذشته شاهد بودیم بازارهایی مثل طلا 60 درصد افزایش قیمت داشت و بسیاری از سرمایه گذاران وقتی نتوانستند در بازار مسکن به اهداف سرمایه گذاری خود برسند، با کمال تاسف باید بگویم به سمت بازارهای ارز دیجیتال، طلا و دلار که ارزش افزوده ندارد، تغییر جهت می دهند.
با این اوصاف، الان بهترین بازار برای سرمایهگذاری خرد کدام بازار است؟ مردم میتوانند خودرو را به عنوان بازاری برای سرمایهگذاری انتخاب کنند؟
خودرو را به عنوان کالایی برای سرمایهگذاری، نه قبول دارم، نه توصیه می کنم. خودرو کالایی مصرفی است که چند سال سوار میشوید و آن را عوض میکنید. پس نگاه به خودرو به عنوان بازار سرمایه و امن غلط است و مورد قبول نیست. اما پیشنهادم این است به سمت بازاری بروند که مولد باشد و تولید داشته باشد که به درد کشور بخورد.
فعال شدن مکانیسم ماشه، چه تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی میگذارد و چه اختلالی بر زنجیره واردات خودرو وارد میکند؟
ما در شرایط قبلی هم که این تحریمها وجود داشت، راهی برای واردات پیدا کردیم. البته دنبال این نیستیم که بگوییم مکانیسم ماشه بر واردات بیتاثیر است، اتفاقا تاثیرات بسیار منفی دارد، اما اینطور نیست که ما را از پا بیندازد.
راههای آن را پیدا میکنیم و همه تلاشمان این است که تولید ادامهدار باشد.