راهکارهای زیرساخت ابری برای تداوم کسب‌وکارها در حادثه

دنیای اقتصاد شنبه 22 شهریور 1404 - 00:03
تاکنون برای بسیاری از ما پیش آمده که وقتی برای خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت به وب‌سایتی مراجعه کرده‌ایم، با پیام «این صفحه فعلا در دسترس نیست» مواجه شده‌ باشیم.

 این پیام فقط به معنی قطع خدمات نیست و با خود نگرانی‌هایی مانند حذف همیشگی داده‌های کسب‌وکارها و بی‌اعتمادی کاربرها را هم به همراه دارد. به زبان ساده آن‌چه در این لحظه رخ داده، قطع زنجیره‌ی ارائه‌ی خدمت از سوی یک کسب‌وکار به کاربر نهایی است. عواملی مانند انواع بلایای طبیعی، حمله‌های سایبری، خطای انسانی یا هر اتفاق خارج از کنترلی، ممکن است کسب‌وکارها را از ارائه‌ی خدمات باز دارد.

با این حال با توجه به حجم اتفاق‌های خارج از کنترل و ناگهانی روزمره، آیا ما به‌عنوان کاربرها یا صاحبان کسب‌وکارها باید این مساله -قطع ناگهانی سرویس‌ها و محصولات- را به‌عنوان یک امر طبیعی و بدیهی در تمام حادثه‌ها بپذیریم؟ آیا پیشرفت فناوری برای آن پاسخی ندارد؟ پاسخ، منفی است. زیرساخت‌های ابری در کنار انواع خدماتی که به‌عنوان محصول و راهکار ارائه می‌دهند، توانسته‌اند بخش مهمی از این توقف ارائه‌ی خدمات در زمان حادثه و حادثه‌های خارج از کنترل را حل کنند.

 به همین دلیل پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سهم بازار خدمت Disaster Recovery ارائه‌شده از سوی شرکت‌های ابری با هدف تداوم کسب‌وکارها در مواقع حادثه، به عددی حدود ۴۵‌میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۳ خواهد رسید:

 بررسی‌های بسیاری نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ابری، راه‌حل‌های گوناگونی برای مدیریت حادثه‌ها قبل، حین و بعد از آن دارند. به این ترتیب مهم است که کسب‌وکارها پیش از روزهای حادثه‌ با فکر روز مبادا به معماری ابری مهاجرت کنند؛ در واقع استفاده از زیرساخت ابری یک انتخاب برای روزهای پیش از حادثه‌ است تا در مواقع حوادث ناگهانی به تداوم کسب‌وکارها کمک کند. اما چطور؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از زیرساخت ابری زمان بازیابی کم‌تر، از دست دادن تقریبا صفر داده‌ها و با صرفه‌جویی حدود ۵۰درصد هزینه‌ها به کسب‌وکارها در روزهای حادثه‌‌ها کمک می‌کنند.

برای مثال، ما در آروان‌کلاد با پشتیبان‌گیری چندلایه، ذخیره‌سازی چندشهری از روزهای پیش از حادثه‌ از سرویس‌های کاربرها مراقبت می‌کنیم. در زمان حادثه‌ و پس از آن هم با بهبود زمان بازیابی داده‌ها براساس بهبود زمان در شاخص‌های RTO‌و RPO‌ داده‌های از دست رفته را بازیابی می‌کنیم و خسارت‌ها را به حداقل برسانیم. همه‌ی این موارد در کنار هم باعث شده است که از زیرساخت ابری به‌عنوان عامل مهم تداوم کسب‌وکار در زمان حادثه‌ یاد شود.

زیرساخت ابری، راهکار جلوگیری از خسارت‌های‌میلیون دلاری!

بررسی‌های شرکت IBM Security نشان می‌دهد که میانگین هزینه‌ی از دست رفتن داده‌ها بعد از حادثه‌‌ها در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۸۶میلیون دلار بوده است. در این مقاله از زیرساخت ابری به‌عنوان راه‌حل جلوگیری از بروز خسارت‌های گسترده‌ی کسب‌وکارها در مواقع حادثه‌‌ها یاد شده است. چراکه استفاده از زیرساخت ابری با ذخیره‌سازی چندشهری و پشیبان‌گیری چندلایه، زمان از کارافتادگی و توقف کسب‌وکارها در زمان حادثه‌ و رخدادهای غیرمنتظره را به حداقل می‌رساند. هم‌چنین زیرساخت ابری با انواع استراتژی‌های بازیابی داده‌ها از بروز فاجعه‌‌های گسترده‌ای جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که کسب‌وکارها در روزهای حادثه‌ و پس از آن نسبت به عملکرد زیرساخت‌های سنتی، موفق‌تر باشند.

به‌علاوه در یک مطالعه‌ از Veeam مشخص شد که قابلیت پشتیبان‌گیری چندلایه‌ی زیرساخت ابری، در سازمان‌هایی با استراتژی مدرن حفاظت از داده‌ها، تا حدود ۷۷درصد در مراقبت از داده‌های خود در زمان حمله‌های سایبری و حادثه‌‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

تجربه‌ی ما در آروان‌کلاد هم نتیجه‌ای مشابه را نشان می‌دهد؛ بارها شاهد این بودیم که کسب‌وکارهای متنوع و متفاوت با قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری زیرساخت ابری از خسارت‌های بزرگی جلوگیری کردند. زیرساخت ابری آروان‌کلاد با افزونگی، امکان ذخیره‌سازی چندشهری، توزیع بار ترافیک،توانسته به کسب‌وکارهای متنوعی نسبت به خطر از بین رفتن داده‌ها، توقف ارائه‌ی خدمات و جلوگیری از بی‌اعتمادی کاربرهایشان کمک کند.

البته همگی این امکانات در آروان‌کلاد به‌شکل بالقوه فعال هستند اما نیاز است که کاربر این امکان‌ها را فعال کند. درنهایت از آن‌جایی که همه‌ی این عوامل بدون صرف هزینه‌ی مضاعف و با زیرساخت ابری انجام می‌شود، نوعی صرفه‌جویی اقتصادی را هم برای کسب‌وکارها به همراه دارد. در یک جمله می‌توان گفت که زیرساخت ابری با کمک به تداوم کسب‌وکارها در حادثه، در جلوگیری از خسارت‌های سنگین مالی و حفظ اعتماد کاربرها، موثر است.

چگونگی عملکرد زیرساخت ابری آروان در شاخص‌‌ تداوم سرویس‌دهی کسب‌وکارها

درباره‌ی شاخص‌های از دست رفتن داده‌ها در زمان اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده، دو مفهوم کلی وجود دارد:

RTO: میزان زمانی که طول می‌کشد یک سرویس در زمان حادثه‌ بدون ایجاد تاثیر ویژه‌ای بر یک کسب‌وکار، بازیابی شود. طبق یک مطالعه از سوی ITIC یک ساعت خرابی و توقف سرویس، بیش از ۱۰۰هزار دلار هزینه دارد و طبق یک گزارش دیگر هم مشخص می‌شود که یک ساعت خرابی حدود ۱ تا ۵ دلار هزینه دارد. به همین دلیل کاهش زمان RPO در کسب‌وکارها مهم است.

RPO: میزان داده‌هایی که از در وضعیت حادثه‌ بدون ایجاد تاثیر ویژه‌ای بر یک کسب‌وکار، از دست می‌رود. گزارشی از Veeam نشان می‌دهد که ۷۷درصد از سازمان‌ها RPO کمتر از یک ساعت را ایده‌آل می‌دانند. اما زیرساخت ابری آروان‌ به این دو دغدغه چه پاسخی دارد؟ آروان‌کلاد با پشتیبان‌گیری مناسب به خودکارسازی فرآیندهای Failover کمک می‌کند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که آروان در شاخص RTO در حد چند دقیقه و بهبود شاخص RPO در حد چند ثانیه، به تداوم کسب‌وکارها در حادثه‌‌ها کمک می‌کند.

همه‌ی این موارد تا آن‌جا مهم است که بدانیم هر لحظه، توقف در ارائه‌ی خدمات کسب‌وکارها خسارت‌هایی چندمیلیون دلاری برای کشوری مانند ایران رقم می‌زند. این خسارت فقط به معنی آسیب به یک کسب‌وکار و به معنی تجاری آن نیست؛ خسارتی که به اعتماد مشتریان کسب‌وکارها در مواقع حادثه‌ و قطع سرویس ایجاد می‌شود، به‌مراتب بیشتر و زیان‌آورتر است. دو از ذهن نیست اگر ادعا کرد که این نوع خسارت را نمی‌توانیم ارزش‌گذاری عددی کنیم و بگویم که تلاش برای تداوم کسب‌وکارها در مواقع حادثه‌ و حادثه‌ها یک تلاش درهم‌تنیده برای حفظ اعتماد شهروندان جامعه به اقتصاد و تجارت است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.