به گزارش رویترز، این تصمیم که هنوز نیازمند تصویب نهایی کنگره است، بهطور مستقیم بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی در مکزیک را هدف قرار میدهد.بر اساس این طرح، تمامی خودروهای وارداتی از کشورهایی که با مکزیک توافق تجارت آزاد ندارند، مشمول تعرفه خواهند شد.
اما تحلیلگران میگویند در عمل، تمرکز اصلی بر خودروهای چینی است که در ماههای گذشته بخش قابلتوجهی از بازار را به دست آوردهاند.BYD از اواخر سال ۲۰۲۳ وارد بازار مکزیک شد و تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۰ هزار خودرو فروخت؛ رقمی که حدود نیمی از کل خودروهای برقی فروختهشده در کشور را شامل میشود. تسلا نیز اکثر مدلهای خود را از کارخانهاش در شانگهای وارد میکند. با اعمال تعرفه جدید، واردات این خودروها بهشدت گرانتر خواهد شد و قدرت رقابتی آنها کاهش مییابد.
در این میان، خودروسازان آمریکایی نظیر جنرالموتورز، فورد و استلانتیس که کارخانههایی فعال در مکزیک دارند، از این تعرفهها معاف خواهند بود و در موقعیتی بهتر برای رقابت قرار میگیرند.طرحهای تسلا و BYD برای احداث کارخانه در مکزیک نیز به دلایل اقتصادی و سیاسی متوقف شدهاند. چین در واکنش به این تصمیم هشدار داده که تعرفههای جدید میتواند فضای اقتصادی مکزیک را تضعیف کند.