کافه به صرف ایونت

همشهری آنلاین شنبه 29 شهریور 1404 - 12:14
 کم و بیش هر روز به بهانه برگزاری یکی دو ایونت که پوستر زمان و موضوع‌شان را به دیوار کافه کوبانده‌اند، شلوغند.

همشهری آنلاین- سحر جعفریان‌عصر: رویداد مهیج که پیشتر در شبکه‌های مجازی تبلیغ کرده‌اند. حتی شنبه‌ها که ترافیک کار است و کار، در ایونت این کافه‌ها جای سوزن انداختن نیست.

پاستاپزی پارتیزانیِ دندان لمینتی‌ها

هر یک با لبخندی پَت و پهن که بیشتر از هر چیز حتی بیشتر از حس خوشحالی، دندان‌های لمینت‌شده با رنگ سفید یخچالی یا هالیوودی براق از میانش پیداست وارد کافه‌ای در شمال شهر می‌شوند. برای بعضی‌شان این تجربه دست اول از ایونت‌کافه‌ای‌ست. اما برای بعضی دیگرشان تکرار چند باره تفریحی ترند که هنوز دلشان را نزده‌است. کناری از سوشیال تِیبل (میز اجتماعی) که رویش کیپ تا کیپ، انواع خمیر نیم‌پز پاستا از تالیاتلی (رشته‌ای) تا فارفاله (پروانه‌ای) و فوسیلی (فنری) و اقسام سُس‌های پستو، آلفردو و پومودورو چیده، می‌ایستند و با هم خوش و بش می‌کنند. یک گوش با کمی از حواس خود را هم می‌دهند به خانم اپراتور ایونت که سرحوصله، اسامی را از لیست رزروی‌ها می‌خواند: «آرمیتاجون به همراه...خوش اومدید، به‌به...نازیلا خانم، چه عجب! ۲ هفته‌ست نیستی! مثلا می‌خواستی ورکشاپ ماگ‌سازی برای مشتری‌هامون برگزار کنی...». حالا جمعیت گِرد میز که بسیاری‌شان نوجوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله‌اند و کمترشان هم ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند به بیش از ۲۰ نفر رسیده و ساعت هم ۱۸، زمان اجرای ایونت «پاستاپزی» است. همین که آخرین جرعه نوشیدنی خنک خوش‌آمدگویی از گلوی آخرین سوشیال تیبل‌نشین پایین می‌رود، صدای خانم اپراتور ایونت همه را به هوش می‌کند: «پیشبندهاتون رو ببندید و کفگیر و ملاقه‌هاتون رو هم بردارید...» موزیک بلا چاو، زیر صدای سرآشپز ایتالیایی و خنده شرکت‌کنندگان که هر یک ۵۵٠ هزارتومان ورودی ایونت پرداخت کرده، پخش می‌شود.

کافه به صرف ایونت

همیشه پای نسل زِد در میان است

در کافه‌ای دیگر که موقعیت جغرافیایی‌اش حوالی خیابان کریمخان‌زند است و پاخور فراوان دارد اغلب رویدادهای سرگرم‌کننده از مترسک‌سازی، خمیربازی و عطرسازی تا برنامه‌های مناسبتی مانند روز شیراز، دونات، کتاب‌خوانی و مهرگان برگزار می‌شود. پرهام، بارتِندر (نوشیار) کافه از سر تجربه می‌گوید: «مشتری‌ها بیشتر دنبال ایونت‌های فان، چالشی و آموزشی به شکل ادایی و گاهی هم خودمانی هستند. مثلا ایونت مَستر اسموتی باش یا اسم‌فامیل پرومَکس از شلوغ‌ترین برنامه‌های این کافه‌اند.» و آوا، سرآشپز کافه، پی اجرای رویداد «دِسر ایرانیِ خودت را قورت بده» است: «قبلا اگر مشتری‌ها به خاطر یک فنجان قهوه به فضای دِنج کافه‌ها پناه می‌آورند این روزها صدقه سر دهه هفتادی‌ها به بعد، سلیقه و علاقه‌یشان تغییر کرده و بیشتر، قهوه‌نوشی را بهانه می‌کنند تا بیایند در فضای پرجنب و جوش کافه، دورهم تفریحی متفاوت انجام دهند.» آوا، دانه‌های هِل اعلای هرمزگان را می‌کوبد و با شهد عسل مازندران و خرمای بم هم می‌زند: «مواد لازم؛ قَد پشت ناخن، خوشمزه‌هایی از هر شهرِ ایران...». بعضی شرکت‌کنندگان گهگاه از خنده ریسه می‌روند؛ پیداست که دست‌پخت‌شان چندان تعریفی نیست و بعضی دیگر شوخ‌طبعی‌شان گل می‌کند: «آخه لعنتی، با این همه مواد شیرین چطور تونستی دسر رو شور درست کنی!؟»، «یعنی فقط شکم برای خوردن داری نه دست برای درست کردن...». هزینه حضور در هر ایونت با توجه به موضوع و لوازم مورد نیاز آن و نیز نوع کافه تعیین می‌شود؛ از ۳۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان.

دورهمی برای قصه خوانی

پای ویدیوهای کوتاه اینستاگرامی رویدادهای تجربه‌محورِ کافه‌ای نوپا در یکی از محله‌های شمالی شهر کلی لایک و کامنت ثبت شده: «دمتون گرم برای ایونت هری‌پاتر، خیلی خوش گذشت با مدرسه هاگوارتز و معجون پالیجوس»، «وایبِ ایونت‌هاتون قدِ یه باکس نوشابه انرژی‌زاست»، «میشه بازم برنامه پاپیه‌ماشه‌سازی (مجسمه‌سازی با خمیر کاغذ) رو برگزار کنید؟»، «رویداد کمدی‌نویسیِ دارک‌ترین سکانس‌های آثار تراژدیک جهان، عالی بود» و «با ایونت مهدکودک بچه‌های مثبت ۱۸ انگار کودک درونمون احیا شد...خط‌خطی و نقاشی روی دیوار، آهنگای بچگونه و بازی».

اردلان، مدیر داخلی این کافه نوپا می‌گوید: «مثل روز روشن است دیگر خرجمان با سرو چند فنجان قهوه اورجینال و طعم‌سازی برای نوشیدنی‌های ترند و پخت کیک و گروسان‌های رژیمی درنمی‌آید. باید ایده‌های نو مثل برگزاری رویدادهای سرگرم‌کننده را به‌کار ببندیم. ایده‌ای که یک تیر و ۲ نشان است؛ هم گشایشی برای دخل کافه‌داران است و هم پسند مشتری‌هایی که دلشان تجربه‌های تازه و سرگرمی و معاشرت می‌خواهد.» اجرای رویدادهای خاص و تخصصی در مشارکت با فعالان حوزه طراحی ایونت‌های هنری، فرهنگی و تجربه‌محور، برگ برنده این کافه است: ایونت قصه‌خوانی، صداسازی و آوازهای کوچه بازاری و بسیاری دیگر. دلارام. ر، بلاگر و طراح ایونت‌های تجربه‌محور با بیش از ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده در این‌باره می‌گوید: «حالا که بازار ایونت‌های کافه‌ای داغ است باید از ظرفیت‌شان برای بومی‌سازی و معرفی فرهنگ و هنر ایرانی استفاده کرد.»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.