یک مسابقه تلویزیونی با هدف ترویج افزایش جمعیت!

همشهری آنلاین دوشنبه 31 شهریور 1404 - 11:21
تهیه‌کننده برنامه «همبازی» تأکید کرد: این برنامه با هدف ترویج افزایش جمعیت و نمایش روابط شاداب خانواده‌های پرجمعیت طراحی شده است. وی با اشاره به الهام‌گیری از برنامه‌های خارجی و بومی‌سازی بازی‌ها، از تأثیر جنگ اخیر بر روند تولید برنامه و تغییرات غیرمنتظره در انتخاب خانواده‌های شرکت‌کننده نیز گفت.

به گزارش همشهری آنلاین، روح‌الله رجبی ـ تهیه‌کننده برنامه «همبازی» ـ درباره چیستی و هدف این برنامه گفت: برنامه «همبازی» یک مسابقه است که با هدف ترویج افزایش جمعیت و تعدد فرزندان و نمایش روابط شاداب خانواده‌های پرجمعیت طراحی شده است. هدف این است که ما نشاط و شادابی بین خانواده‌های پرجمعیت را به نمایش بگذاریم تا هم بحث افزایش جمعیت را تشویق کرده باشیم و هم معایب خانواده‌های تک‌فرزند را بیان کنیم.

وی ادامه داد: این برنامه با پلاتوهایی که مجری اجرا می‌کند و بخش‌هایی که شرکت‌کنندگان (خانواده‌ها) بازی‌ها را انجام می‌دهند، طراحی شده است. مسابقه بین دو خانواده پرجمعیت است که بازی‌ها را انجام می‌دهند و خانواده برنده، جایزه‌ای را دریافت می‌کند. هر قسمت در چهار مرحله بازی‌های مهارتی، حرکتی، پرسش‌ و پاسخ و کمدی اجرا می‌شود.

رجبی بیان کرد: الگوی ما در طراحی بازی‌های برنامه «همبازی» جست‌وجوی بازی‌هایی بود که در جهان اجرا شده‌اند و برای مخاطب تلویزیونی جذابیت دارند. ایده را از برنامه‌های خارجی (هندی و آمریکایی) گرفتیم و پس از دیدن این بازی‌ها بهترین بخش‌ها را در نظر گرفته و اجرا کردیم؛ در این میان به این موضوع هم توجه کردیم که بازی‌ها برای مخاطب ایرانی مطلوب بوده و فرم برنامه حرکت‌هایی داشته باشد که برای پخش تلویزیونی جذاب باشد.

یک مسابقه تلویزیونی با هدف ترویج افزایش جمعیت!

تهیه‌کننده برنامه «همبازی» اظهار کرد: در حال حاضر پخش فصل اول این برنامه را شاهدیم. ضبط برنامه ما در ایام جنگ متوقف شد و مشکلات فراوانی را در آن برهه زمانی داشتیم. به دلیل اتفاقاتی که در خرداد و در خلال جنگ ۱۲ روزه رخ داد، شرایطی پیش آمد که نیاز بود مواردی گفته شود و براین‌اساس ما بخشی را به برنامه اضافه کردیم؛ در این بخش راجع به اینکه خانواده در زمان جنگ چطور آرامش داشته و امیدبخش بچه‌ها باشند، صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: دلیل تولید برنامه «همبازی» پر کردن خلائی بود که در شبکه نسیم وجود داشت؛ نمایش خانواده‌های پرجمعیت و حال خوبشان. ما قبلاً در این شبکه و در برنامه‌هایی نظیر «کودک شو» نمایش خانواده را داشتیم، اما آن برنامه‌ها بر خانواده‌های کم‌جمعیت و عمدتاً بر پدر و مادر تمرکز داشت، اما «همبازی» این تفاوت را دارد که بر خانواده‌های پرجمعیت و البته کل خانواده تمرکز و همه اعضای خانواده را درگیر می‌کند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که مهمانان برنامه(خانواده‌های پرجمعیت) را چگونه شناسایی کرده‌اند؟ گفت: فهرست‌هایی را از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دریافت و فهرستی را تهیه کردیم که متوسط سه و حداکثر شش فرزند داشتند.

یک مسابقه تلویزیونی با هدف ترویج افزایش جمعیت!

رجبی ادامه داد: جنگ ۱۲ روزه اواسط ضبط ما افتاد و نشد که کار کنیم. شرکت‌کننده و تماشاچی نداشتیم و یک هفته پس از اتمام جنگ کار را شروع کردیم؛ اما پس‌ازآن بسیاری از خانواده‌ها نیامدند، برخی به شهرستان‌ها رفته بودند، هماهنگی‌های قبلی به هم خورد و این‌گونه شد که دوباره خانواده‌هایی را جایگزین کردیم و به دلیل این چالش‌های غیرمنتظره‌ای که پیش آمد خانواده‌های با دو فرزند را هم در برنامه شرکت دادیم؛ چیزی که در طراحی اولیه مدنظر ما نبود.

وی یادآور شد: در مجموع ۳۰ قسمت از «همبازی» ضبط کردیم که در هر قسمت دو خانواده با هم مسابقه می‌دادند و بر این اساس در کل ۶۰ خانواده مهمان برنامه بودند.

این تهیه‌کننده تلویزیون گفت: گرچه هنوز در اوایل پخش برنامه هستیم، اما بازخوردها هم به‌صورت رایج و هم در فضای مجازی خوب است.

رجبی در پاسخ به این پرسش که تفاوت «همبازی» با سایر برنامه‌های هم‌رده‌اش چیست عنوان کرد: پیش‌ازاین، در برنامه‌های مسابقه‌محور تلویزیونی کمتر بحث خانواده پرجمعیت را داشتیم، چون هماهنگی این خانواده‌ها سخت است. از سوی دیگر آرایه ما هویت‌مند بود ـ تلاش کردیم این آرایه نمایی ایرانی داشته باشد ـ و یک خانه سنتی ایرانی است که بر مبنای خانه‌های شیراز و تهران طراحی‌اش کردیم و البته که از همه المان‌های طراحی شده چون حوض و صحنه کاملاً استفاده می‌شود و آرایه صرف نیستند.

وی افزود: بازی‌های اصلی ما در این کار کاملاً نو هستند و قبلاً نظیر آنان را نداشتیم. مثلاً بازی‌هایی چون استخر و شکلک قبلاً در یک برنامه تلویزیونی اجرا نشده‌اند و بدیع هستند. ضمن اینکه مجری هم حوزه سرگرمی و تعامل با خانواده‌ها را پیش می‌برد و هم شکلی از کمدی را دارد که آن را با سایر اجراها و برنامه‌ها متفاوت می‌سازد.

برنامه تلویزیونی «همبازی» که از سوم شهریور سال ۱۴۰۴ از شبکه نسیم به روی آنتن رفته، مسابقه‌ای خانوادگی با اجرای حسین رفیعی است که سه‌شنبه تا جمعه، ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

این برنامه با هدف تقویت روابط خانوادگی، ایجاد لحظات شاد و آموزنده برای خانواده‌ها و ترویج بازی‌های سنتی ایرانی طراحی شده است. در این مسابقه، گروه‌های خانوادگی در ۱۲ بخش متنوع مانند مارپله، لی‌لی، پانتومیم، اسم‌وفامیل و... با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این بخش‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه‌بر سرگرمی، مهارت‌های ارتباطی، همکاری گروهی و تفکر سریع را در اعضای خانواده تقویت کنند. این برنامه به تهیه‌کنندگی روح‌الله رجبی و کارگردانی مسعود شریعت‌نیا و اجرای حسین رفیعی تولید شده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.