رحیم زارع با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: خودروسازان به دلیل بهای تمامشده بالای تولید، دائما خواستار افزایش قیمت کارخانه هستند و این روند در نهایت منجر به تحمیل قیمتهای بالا و کیفیت پایین به مصرفکنندگان شده است. این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس پیشتر «قانون ساماندهی بازار خودرو» را با محوریت واردات به تصویب رسانده، اما اجرای این قانون بسیار ضعیف بوده و همین امر مانع شکلگیری رقابت واقعی در بازار خودرو شده است.
زارع بر ضرورت بازنگری در عملکرد خودروسازان تاکید کرد و گفت: این شرکتها باید در گام نخست به سمت کاهش هزینههای تولید حرکت کنند و در گام بعدی با بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و قرارداد با آنها و همکاری با دانشگاهها، فناوری تولید خودرو را ارتقا دهند. این همکاریها میتواند علاوه بر افزایش کیفیت، به تدریج موجب کاهش هزینههای تولید نیز شود.
وی همچنین به لزوم تولید خودروهای اقتصادی اشاره کرد و افزود: خودرو اقتصادی خودرویی است که یک خانواده با درآمد کم هم بتواند پس از مدتی پسانداز آن را خریداری کند. در گذشته چنین خودروهایی در بازار وجود داشت و اقشار مختلف جامعه امکان خرید داشتند، اما امروز فاصله چشمگیری میان قیمت خودرو و توان خرید مردم ایجاد شده است. زارع با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر اجرای کامل قوانین مربوط به ساماندهی بازار خودرو خواهد بود، خاطرنشان کرد: رقابت سالم تنها زمانی شکل میگیرد که واردات خودرو به طور واقعی و نه صرفا روی کاغذ اجرا شود و در کنار آن، خودروسازان داخلی به سمت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه حرکت کنند.