آیفون ۱۷ پرو زیر ذره‌بین iFixit؛ نگاهی به سیستم خنک‌کننده و مشکل خش‌پذیری [تماشا کنید]

دیجیاتو چهارشنبه 02 مهر 1404 - 09:06
کالبدشکافی آیفون ۱۷ پرو توسط iFixit منتشر شد که در آن به مشکل خراشیدگی لبه‌های دوربین، محفظه بخار و باتری جدید پرداخته است. The post آیفون ۱۷ پرو زیر ذره‌بین iFixit؛ نگاهی به سیستم خنک‌کننده و مشکل خش‌پذیری [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

کانال یوتوبی iFixit به سراغ پرچمدار جدید اپل، آیفون ۱۷ پرو، رفته است. این کانال نیز به مشکل خراشیدگی لبه‌های دوربین اشاره کرده است؛ بااین‌حال نگاهی هم به نوآوری‌های مهندسی چشمگیری در داخل گوشی می‌اندازد که این‌بار در آن شاهد سیستم خنک‌کننده جدید و طراحی متفاوت باتری هستیم.

پس از گزارش‌های متعدد کاربران، تیم iFixit با استفاده از میکروسکوپ دیجیتال، مشکل خراشیدگی آیفون ۱۷ پرو را بررسی کرد. به گفته کارشناسان این کانال، مشکل اصلی به فرایند آندایزینگ آلومینیوم و طراحی لبه‌های تیز برآمدگی دوربین برمی‌گردد.

لایه سخت و محافظ آندایزشده روی لبه‌های تیز به خوبی نمی‌چسبد و ضعیف‌تر است. در نتیجه، با کوچک‌ترین تماس با اشیایی مانند سکه یا کلید این لایه محافظ از روی لبه‌ها کنده و آلومینیوم نقره‌ای زیر آن نمایان می‌شود. iFixit تأکید می‌کند که اپل می‌توانست با ایجاد یک انحنای بسیار جزئی در این لبه‌ها، از این مشکل جلوگیری کند.

تصاویر خراش‌ها بر روی لبه برجستگی دوربین آیفون ۱۷ پرو در زیر میکروسکوپ:

کالبدشکافی آیفون ۱۷ پرو

یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین نکاتی که داخل آیفون ۱۷ پرو وجود دارد، استفاده از سیستم خنک‌کننده محفظه بخار (Vapor Chamber) است. این فناوری یک تکنیک مدیریت حرارتی پیشرفته است که از یک مایع حبس‌شده در یک محفظه مسی برای جذب و انتقال سریع حرارت از روی تراشه قدرتمند A19 Pro استفاده می‌کند.

این سیستم به آیفون ۱۷ پرو امکان می‌دهد تا در پردازش‌های سنگین و طولانی، عملکرد پایدار خود را حفظ کند و برخلاف نسل‌های قبلی، دچار افت عملکرد ناشی از داغ‌شدن نشود. کالبدشکافی iFixit ساختار داخلی این محفظه، شامل شبکه‌های فلزی و برجستگی‌های مسی را نشان می‌دهد.

نگاهی به داخل محفظه بخار آیفون ۱۷ پرو.

آیا تعمیر آیفون ۱۷ پرو آسان‌تر شده است؟ پاسخ به این سؤال کمی پیچیده است و iFixit آن را یک «تجربه متناقض» توصیف می‌کند. از یک سو، یک پیشرفت بزرگ وجود دارد: باتری دیگر مستقیماً به بدنه چسبانده نشده و در یک سینی فلزی قرار گرفته که با ۱۴ پیچ در جای خود محکم شده است. این طراحی، تعویض باتری را بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

اما از سوی دیگر، اپل یک گام به عقب برداشته است. دسترسی به قطعات داخلی از جلو و عقب گوشی در مدل‌های قبلی به تعمیرکاران اجازه می‌داد از طریق پنل پشتی نیز به قطعات دسترسی داشته باشند. اما حالا دسترسی از قاب عقب به‌دلیل بدنه یکپارچه آلومینیومی سخت‌تر شده است. این یعنی تقریباً تمام تعمیرات، از جمله تعویض پورت USB-C، نیازمند بازکردن صفحه‌نمایش از جلو است که فرایندی پرخطرتر و پیچیده‌تر محسوب می‌شود.

با در نظر گرفتن تمام موارد مثبت و منفی، iFixit به آیفون ۱۷ پرو امتیاز تعمیرپذیری ۷ از ۱۰ را داده است. این امتیاز مشابه آیفون ایر است، اما iFixit تأکید می‌کند که پرچمدار جدید به دلیل حذف دسترسی از پشت، «کمی کمتر» از مدل ایر قابل تعمیر است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.