بررسی بازار خودروهای وارداتی در بازه شهریورماه حکایت از رشد ۳.۸درصدی دارد. آنچه مشخص است تکانههای روانی ناشی از فعالشدن مکانیسم ماشه و رشد قیمت در بازارهای ارز و طلا از دلایل عمده افزایش قیمت انواع خودروهای وارداتی است. شورای امنیت سازمان ملل ۲۸شهریورماه دست رد بر قطعنامهای که خواستار لغو دائمی تحریمهای سازمان ملل علیه ایران بود، زد؛ امری که احتمال فعالشدن مکانیسم ماشه را قوت بخشید و حالا شاهد تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی هستیم. پیشتر بازوی پژوهشی مجلس با استناد به دو دوره تاریخی اعمال تحریمها در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ نتیجه گرفته بود که در صورت اجرای اسنپبک، اقتصاد ایران در کوتاهمدت با تکانههای روانی و افزایش نااطمینانی مواجه خواهد شد و پیامدهای واقعی در بلندمدت محدود خواهد بود.
با این حال به دنبال انتشار اخبار مربوط به فعالشدن مکانیسم ماشه، بازار ارز و طلا روند صعودی را در پیش گرفتند. هرچند از اواخر سال گذشته پیوند سنتی میان دلار و خودرو قطع شده بود، اما با تثبیت بهای دلار در کانال ۱۰۰هزار تومانی، حالا شاهد شکست مقاومت ارزی خودرو هستیم.
البته بخش مهمی از تحولات بازار خودروهای وارداتی، جدای از تاثیرپذیری از مسیر صعودی بازار ارز، به بلاتکلیفی در سرنوشت مباحثی از قبیل تعرفه و ارز تخصیصی مربوط میشود که با وجود تصمیم هیات تطبیق مقررات مجلس درباره تعرفههای جدید دولت که در مردادماه اعلام شد و با وجود ورود به نیمه دوم سال همچنان مبهم باقی مانده است.
بررسی قیمتی ۱۰ مدل خودروی وارداتی از اول تا ۳۱شهریورماه از رشد ۳.۸درصدی خبرمیدهد. در این میان، رکورددار رشد قیمت مربوط به خودروی «چانگان CS۵۵» است که در حالیکه در ابتدای شهریورماه ۲میلیارد و ۵۹۰میلیون تومان قیمت خورد، با رشدی معادل ۱۳.۹درصدی بهای آن در انتهای این ماه به ۲میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان رسید. خودروی دیگری که در این مدت بهای آن با رشد همراه شده، «نیسان سانی» است که با افزایش قیمت ۱۵۰میلیونی معادل ۹.۳درصدی مواجه شده است. این خودرو که در اول شهریورماه یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان قیمت خورده بود، بهای آن در ۳۱شهریورماه به یکمیلیارد و ۷۵۰میلیون تومان رسید.
در بین ۱۰مدل خودروی بررسیشده، سه خودرو یعنی «سوزوکی بالنو»، «هیوندای کونا» و «فولکس IDF» افت قیمت را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروی «فولکس IDF» است. این خودرو در اولین روز شهریور ماه به بهای سهمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان عرضه شد اما در ۳۱شهریورماه قیمت آن به سهمیلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسید که به معنای کاهش قیمت ۲۰۰میلیون تومانی معادل ۵.۵درصد است.
دومین خودرویی که در شهریورماه با افت قیمت مواجه شد، «هیوندای کونا» است که بهای آن از سهمیلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به سهمیلیارد و ۶۵۰میلیون تومان رسید. کاهش بهای این خودرو معادل ۱.۳درصد بوده است. البته «هیوندای اکسنت» دیگر خودروی وارداتی است که در این مدت ثبات قیمتی را تجربه کرده است.