آمارخوانی خودرو به جای سیاستگذاری؟

دنیای اقتصاد پنج شنبه 03 مهر 1404 - 00:03
طی ماه‌های گذشته، در حالی‌ صنعت و بازار خودرو با موجی از بحران‌های پیاپی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که آنچه از بالاترین مقام خودرویی دولت به گوش می‌رسد، آمار ماهانه اسقاط خودروهای فرسوده است؛ آماری که هرچند در جای خود مهم است اما در برابر حجم چالش‌ها و مطالبات عمومی، پاسخگوی انتظارات جامعه و فعالان بازار نیست.

 از رکود تولید گرفته تا سردرگمی در واردات و بلاتکلیفی در سیاست‌های کلان، همه نشانه‌هایی از بحرانی عمیق در صنعت خودرو است،بحرانی که سیاستگذاران خیلی علاقه‌مند به اظهارنظر در مورد آن نیستند. با‌این‌حال، تمرکز سیاستگذاری ایدرو بیش از هر موضوع دیگری، بر اعلام مرتب روند خروج خودروهای فرسوده قرار گرفته است؛ گویی در میانه انبوهی از بحران‌ها، تنها همین شاخص به‌عنوان دستاوردی برای ارائه باقی مانده است.

این در شرایطی است که مردم و فعالان صنعت انتظار دارند بزرگ‌ترین نهاد سیاستگذار خودرو با ارائه راهکارهای عملی، نقشه راهی روشن برای عبور از وضعیت بحرانی کنونی ترسیم کند و به دغدغه‌های اصلی بازار از قیمت‌گذاری و تولید گرفته تا آینده سرمایه‌گذاری و واردات پاسخی درخور دهد.

آنچه مشخص است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمانی است که به واسطه سهامداری از طرف دولت در خودروسازی‌های بزرگ کشور، یکی از مهم‌ترین سیاستگذاران این صنعت محسوب می‌شود این در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر نام این سازمان را تنها در اعلام تعداد خودروهای فرسوده اسقاط می‌شنویم. البته شفاف‌سازی در مورد اسقاط خودرو مساله بسیار پراهمیتی است اما باید توجه داشت که این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که صنعت و بازار خودروی کشور با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این سازمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین سهامداران خودروسازی در مقابل آنها سکوت پیشه کرده است.

در نیمه ابتدایی سال جاری نه خودروسازی‌ها و نه بازار خودرو وضعیت خوبی را تجربه نکردند. بازار درگیر رکود عمیقی بوده و قیمت‌‌ها نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر بازار خودرو طی این ماه‌ها درگیر وضعیت رکود تورمی بوده است. از طرف دیگر صنعت خودرو نیز به شدت درگیر بلاتکلیفی و رکود بوده است. آخرین‌ آمارها نشان می‌دهد که تولید خودرو در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴درصد و فروش ۱۶درصد افت داشته است. اختلافات میان سیاستگذاران و خودروسازی به شدت افزایش پیدا کرده و کار به دخالت نهادهای قضایی کشیده است. دیگر آمارها نیز نشان می‌دهد که امسال، سال خوبی برای خودروسازی کشور نبوده است.

آمار «شامخ» که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که در پانزده ماه گذشته به طور مداوم صنعت خودرو درگیر رکود بوده است. در واقع می‌توان گفت که هیچ یک از ذی‌نفعان اصلی صنعت خودرو چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده در نیمه ابتدایی امسال وضعیت خوبی نداشتند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که یکی از تصمیم‌گیران اصلی صنعت خودرو از اظهارنظرهای رسمی کاملا خود را کنار کشیده و اساسا به مشکلات اساسی صنعت خودرو ورود نمی‌کند. شاید دلیل این موضوع تمایل مدیران و تصمیم‌گیران به اعلام «موفقیت‌ها» است و گویا به جز اسقاط خودرو در سال جاری صنعت و بازار خودروی کشور موفقیتی کسب نکرده است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.