امیر روشنبخش قنبری معاون کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران، درخصوص تاثیر مکانیسم ماشه بر فرآیند تجارت خارجی گفت: فعالسازی مکانیسم ماشه بهمنزله قطع ارتباط با دنیا نیست، اما هزینههای تجاری و تعامل با دنیا سنگینتر خواهد شد. بنابراین از این پس حضور ما در بازارهای بینالمللی متوقف نخواهد شد، هرچند فرآیندهای تجاری دشوارتر میشود.
سازمان توسعه تجارت نیز به عنوان متولی بخش تجاری کشور و با توجه به تجارب گذشته در حوزه تحریم به دنبال ارائه راهکارهایی برای توسعه تجارت با دنیا است. روشن بخش همچنین با اشاره به ایجاد خط ریلی از غرب کشور به چین تاکید کرد: با تمام توان در برابر محدودیتها ایستادگی میکنیم و برای هر چالش، راهکارهای عملی ارائه خواهیم داد. در کارگروهها و کمیتههای مختلف با حضور نهادهای متولی راهکارها و تدابیری اندیشیده شده است تا روند صادرات و واردات با مشکل روبهرو نشود.
امیر روشنبخش قنبری، معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری که به مناسبت «فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی» برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۶ بیستونهم مهرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد. امسال بیستونهمین سالی است که فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه ملی برگزار و در روز ملی صادرات از منتخبان، تجلیل خواهد شد. صادرکنندگان در سه رده شامل مدالآوران، صادرکنندگان ممتاز ملی و صادرکنندگان نمونه ملی انتخاب میشوند.
وی افزود: برای انتخاب صادرکنندگان شایسته تقدیر از ظرفیت سازمانها و نهادهای موثر در حوزه صادرات و تجارت خارجی استفاده میشود. کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه با حضور نمایندگانی از گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی و اتاق تعاون تشکیل میشود و ریاست آن برعهده سازمان توسعه تجارت است.
روشنبخش گفت: در نهایت براساس شاخصهای تعریف شده ۵۰ صادرکننده نمونه و مدالآور انتخاب خواهند شد. در فرآیند ارزیابی، شاخصهای متعددی مدنظر قرار گرفته که از مهمترین آنها باید به ضریب دانشبنیان بودن و پیچیدگی محصولات شرکتهای متقاضی و سطح فناوری آنها اشاره کرد. درهمینحال توانمندسازی شرکتهای مدیریت صادرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. درهمینحال ارتقای سطح عملکرد یک شرکت در حوزه صادرات نیز مورد توجه قرار گرفته است.
روشنبخش افزود: حضور صادرکنندگان در بازارهای نوظهور نیز بهعنوان یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی صادرکنندگان برتر در نظر گرفته شده است. بنابراین صادرکنندگانی که موفق به ایجاد و نفوذ در بازارهای جدید برای کشور شدند، امتیاز بیشتری کسب کردند. درهمینحال صادرات کالاها یا خدمات با ارزش افزوده بالا، ماندگاری در بازار، تنوع بازارهای هدف، عضویت در کنسرسیومهای صادراتی و ثبت محصول در کشورهای مقصد از دیگر معیارهای ارزیابی بوده است.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گواهینامههای بینالمللی همچون استانداردهای حلال و ارگانیک و نیز استفاده از روشهای نوین بازاریابی و تبلیغات موثر در بازارهای هدف از اهمیت ویژهای برخوردار بود. متاسفانه موضوع تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی در کشور ما مغفول مانده و همین موضوع باعث میشود محصولات ایرانی نتوانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.
وی افزود: فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه از ۲۵ مردادماه آغاز شد و در یک بازه ۲۷ روزه (با دو بار تمدید) ادامه یافت. روشنبخش گفت: بر اساس آمار، حدود ۶۵ درصد صادرات کشور در حوزه مواد خام و نیمهخام است. درهمینحال واحدهای کوچک و متوسط سهم کمتری از صادرات را در اختیار دارند. درواقع باید اینطور ادعا کرد که صادرات کشور هنوز به روشهای سنتی انجام میشود. بنابراین ما نیازمند تکمیل زنجیرههای پاییندستی صادرات و حرکت به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم.
وی گفت: ۷۹ شرکت در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، ۴۵ شرکت در حوزه فناوری، ۴۹ شرکت در حوزه خدمات و همچنین ۲۶۹ شرکت فعال در بخش صنعت و معدن در این ارزیابی حضور دارند. روشنبخش افزود: شعار امسال «تجارت هوشمندانه، تولید صادراتمحور» انتخاب شده است.
تلاش کردیم رویکرد برنامهها و اهداف سازمان را در زمینه تسهیل و توسعه تجارت با این شعار همسو کنیم. در همین راستا نشست فوقالعاده شورای عالی صادرات با حضور رئیسجمهور یا معاون اول برنامهریزی شده است تا مطالبات صادرکنندگان در عالیترین سطح کشور شنیده شود و بخشی از مشکلات در قالب مصوبات این شورا برطرف شود. وی گفت: به دلیل محدودیتهای مراسم روز ملی صادرات که بیشتر جنبه آیینی و تشریفاتی دارد، تلاش کردیم نشستهای تخصصی متعددی در هفته صادرات برگزار کنیم. این نشستها در هفت روز با عناوین مشخص برگزار خواهد شد. درهمین حال از دستگاههای مرتبط برای حضور در این نشستها و تعامل با تجار دعوت کردهایم.
وی افزود: روز نخست به صادرات و قانونگذاری، روز دوم به صادرات خدمات دانشبنیان، روز سوم به نقش شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای مدیریت صادرات در زنجیره صادرات، روز چهارم به بهبود زیرساختهای مالی، بیمهای و لجستیکی، روز پنجم به پیمانهای منطقهای و همکاریهای بینالمللی (از جمله موافقتنامه اوراسیا)، روز ششم به توسعه بازارهای بینالمللی و استفاده از رویدادهای تجاری و روز هفتم به صادرات حرفهای و پیوست صادراتی در سرمایهگذاری اختصاص یافته است.
روشنبخش تصریح کرد: مشوقهای صادراتی در ۱۲ حوزه از جمله بیمهنامهها و ضمانتنامهها، زیرساختی، حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و … ارائه میشود که بهزودی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ میشود.