فرید احدیان در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با تاثیرگذاری نمایشگاهها و گالریها در معرفی آثار هنری، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاهها و گالریها تاثیرات بهسزایی در معرفی اثر هنری هنرمندان و شناساندن زوایای مختلف هنری در میان مخاطبان داشته و به اقتصاد هنر نیز کمک شایانی میکند.
وی افزود: در نمایشگاهها مخاطبان و مردم به طور مستقیم محصول هنری را مشاهده و با صاحب اثر ارتباط مستقیمی برقرار میکنند که همین عامل نیز در تشویق به هنرآموزی موثر است.
این مسئول تصریح کرد: ایجاد نمایشگاهها و گالریها برای نمایش آثار هنرمندان برای عموم مردم رقابت جدی بین هنرمندان ایجاد کرده و همین امر باعث میشود که سطح کیفی آثار هنری هنرمندان بالا برود. همچنین مردم با مشاهده اثر هر هنرمند در گالری یا نمایشگاه، علاوه بر مشاهده خود اثر، با صاحب اثر نیز آشنا شده و سئوالات ایجاد شده ذهنی خود در خصوص آن اثر را مطرح میکنند.
احدیان با بیان اینکه در یک نمایشگاه و گالری، حضور مخاطب صرفاً برای مشاهده و یا خرید آن اثر است و همین دلیل مخاطب صرفاً تمرکزش بر اثر هنری میشود، ادامه داد: یک هنرمند برای اینکه اثر هنری خود را در معرض دید عموم بگذارد، همه سعی و تلاش خود را به کار میبندد که بهترین و باکیفیتترین اثر خود را ارایه کند؛ چراکه در نمایشگاهها و گالریها، هنرمند اثر خود را در معرض نقد مخاطبان قرار خواهد داد و همین امر نیز باعث میشود تا هنرمند جایگاه هنری خود را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد.
مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان در رابطه با تاثیر برگزاری نمایشگاهها و گالریها برای توسعه هنر، عنوان کرد: بهترین مکان شناسایی و دیده شدن اثر هنری، برگزاری نمایشگاهها و گالریها است که برای عرضه و نمایش آثار هنری، اولاً محصول هنری به خوبی دیده و معرفی خواهد شد. همچنین در توسعه اقتصاد هنری مستقیماً نقش خواهد داشت و در کل دنیا بیشترین فروش تولیدات هنری نیز از طریق برپایی همین نمایشگاهها و گالریها صورت میگیرد، در حقیقت رونق و توسعه اقتصاد هنر و نیز کارآفرینی در زمینه صنایعدستی ارتباط مستقیمی با ایجاد نمایشگاهها و گالریها داشته و برگزاری آن همواره رونقی در مقوله هنر و صنایعدستی به وجود آورده است.
احدیان با اشاره به اینکه برگزاری آنلاین یا مجازی نمایشگاهها و گالریها که در برهای متداول و در ایام شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسید، از چند نظر قابل اهمیت است، بیان کرد: در نمایشگاهها و گالریهایی که به صورت مجازی یا آنلاین برگزار میشود، امکان مشاهده آثار در هر لحظه و در هر مکان و بدون طی مسافت و هزینه انجام میشود و در عصر کنونی تحولات رسانهای بهترین روش دیداری و کسب اطلاعات در خصوص اثر ارایه شده است. همچنین برای برگزارکنندگان نیز این گالری و نمایشگاهها با کمترین هزینه ممکن بدون اختصاص فضای بزرگ مثل تالار و غیره انجام میشود که میتوانند محصولات خود را برای خیل بیشتری از مخاطبان عرضه کنند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاهها و یا گالریهای حضوری فقط میتواند برای بازدید مردم در آن شهر باشد ولی نمایشگاههای مجازی در لحظه میتواند مخاطبانی از هر نقطه از کشور و خارج کشور را به خود جلب کند. خصوصاً در این ایام کرونایی به خوبی قدر و منزلت نمایشگاههای آنلاین و مجازی دیده شد، هر چند مشاهده فیزیکی محصولات هنری در نوع خود چیز دیگری است.
انتهای پیام