دوچرخه به جای بزرگراه

دنیای اقتصاد دوشنبه 07 مهر 1404 - 00:03
درحالی‌که در برخی از شهرهای بزرگ جهان، «دوچرخه‌ها» جایگزین بزرگراه‌ها و حمل‌ونقل خودرویی می‌شوند، اما سیاست‌های مدیریت شهری تهران طی 2.5 دهه گذشته عمدتا معطوف به پروژه‌های بزرگراه‌سازی بوده است. اگرچه در شرایط کنونی، منابع مالی شهرداری با محدودیت مواجه شده و رکود ساختمانی این محدودیت را تشدید کرد و به‌رغم اینکه چهره حمل‌ونقل عمومی در مقایسه با شبکه معابر خودرویی ناقص و نیازمند تامین اعتباری فوری برای تکمیل است، اما شهر همچنان بر بزرگراه‌سازی و پهن کردن فرش قرمز برای ترافیک و استفاده بیشتر از خودروها متمرکز است. این در حالی است که در لندن، شهرداری با سرمایه‌گذاری 10 ساله سبز‌ترین حمل‌ونقل عمومی، اخیرا در طرح مشارکتی با بانکی سرمایه‌گذار، توسعه شبکه سفرهای دوچرخه‌ای را برای 7 سال دیگر تمدید کرد.

صادق خان، شهردار لندن، در شبکه‌های اجتماعی خود از تمدید قرارداد بانک سانتاندر برای حمایت مالی از توسعه طرح دوچرخه‌های اجاره‌ای در لندن تا سال ۲۰۳۲ خبر داد و گفت: «خبر عالی اینکه سانتاندر حمایت مالی خود را از برنامه‌ای که سفرهای دوچرخه‌ای را در لندن ترویج می‌کند، تمدید کرده است. ۶‌میلیون سفر درون‌شهری با دوچرخه در سال جاری، محبوبیت روزافزون این طرح را نشان می‌دهد و اینکه، بخشی جدایی‌ناپذیر از آینده سبز و سالم لندن است.» سانتاندر و سازمان حمل‌ونقل لندن (TfL) از سال ۲۰۱۵ با هم همکاری می‌کنند تا سفر فعال در لندن را از طریق دوچرخه سانتاندر برای همه قابل دسترس نگه دارند. طرح کرایه دوچرخه در لندن همچنان رو به رشد است و تاکنون ۶.۱میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ از این طرح استفاده کرده‌اند که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۳‌درصد افزایش داشته است.

موسسه مالی سانتاندر در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ با تمدید اسپانسر مالی خود در طرح توسعه سفرهای دوچرخه‌ای لندن برای ۷ سال دیگر - از سپتامبر ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۲ - اعلام کرد که موفقیت طولانی‌مدت همکاری این بانک با سازمان حمل‌ونقل لندن (TfL) را ادامه می‌دهد. آنا بوتین، رئیس اجرایی بانک سانتاندر، و مایک رگنیر، مدیرعامل سانتاندر در بریتانیا، به همراه صادق خان، شهردار لندن، ویل نورمن، کمیسر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لندن و اما استرین، مدیر مشتریان TfL، عصر روز ۲۴ سپتامبر به شکل نمادین در ساوت‌بانک در مرکز لندن به این مناسبت ادای احترام کردند. این تمدید، آغاز یک سرمایه‌گذاری چند‌میلیون پوندی در این طرح است که شاهد بهبود ناوگان، زیرساخت‌های خیابانی و یک اپلیکیشن جدید و بهبود یافته Santander Cycles خواهد بود و اجاره دوچرخه را برای مشتریان سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

طرح رفت و آمد با دوچرخه در لندن از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ۲ سال بعد،  به‌ دلیل استقبال از این طرح، سفرهای درون شهری با دوچرخه ۱.۵ برابر شد. امروز لندن با سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله شهری روی شبکه تردد با دوچرخه مشهور شده، به ‌طوری که توانست خود را به آمستردام و کپنهاگ، پایتخت دوچرخه در جهان نزدیک کند و برخی به آن لقب «آمستردام ۲» را بدهند. طی مدت ۱۰ ساله، مدیریت شهری لندن، برای ۱۷ منطقه از ۳۱ منطقه این شهر، مسیر ویژه دوچرخه در نظر گرفت. در طول ۱۰ سال گذشته، TfL و سانتادر با هم همکاری کرده‌اند تا در طرح اجاره دوچرخه سرمایه‌گذاری کنند و خدمات آن را به لندنی‌ها بهبود بخشند. این طرح اکنون بیش از ۲۰۰۰ دوچرخه برقی بسیار محبوب و همچنین ناوگانی متشکل از ۱۰هزار دوچرخه کلاسیک و بیش از ۸۰۰ ایستگاه اتصال در سراسر مرکز و داخل شهر لندن دارد.

از زمان معرفی دوچرخه‌های برقی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲.۸‌میلیون اجاره در ناوگان دوچرخه‌های برقی انجام شده است و از زمان آغاز حمایت مالی سانتاندر از این طرح در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۰۶‌میلیون اجاره در انواع دوچرخه‌ها انجام شده است. با سرمایه‌گذاری بیشتر در این طرح، هزاران نفر دیگر می‌توانند از مزایای دسترسی و سلامتی دوچرخه‌های سانتاندر، بهره‌مند شوند. ایستگاه‌های جدید دوچرخه‌سواری در محله‌های مختلف لندن نصب خواهند شد. برنامه‌های آینده شامل ایجاد ایستگاه‌های جدید دوچرخه‌سواری در برخی خیابان‌های اصلی در شهر لندن است. این امر تضمین می‌کند که این طرح در سال‌های آینده همچنان رشد کند و هم لندنی‌ها و هم کسانی که از پایتخت بازدید می‌کنند، بتوانند شهر را به روشی پایدار و مقرون به صرفه کاوش کنند. به گفته بوتین، این طرح کاتالیزوری برای رشد و اتصال در سراسر لندن است و تنها در سال گذشته بیش از ۲.۶میلیون پوند به اقتصاد بریتانیا کمک کرده است.

سانتاندر سایکلز در سال ۲۰۲۵ همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و رکورد استفاده و محبوبیت روزافزونی در سراسر لندن دارد. صادق خان شهردار لندن، در واکنش به تمدید این قرارداد، اعلام کرد: سانتاندر سایکلز بخش حیاتی سیستم حمل‌ونقل لندن است، بنابراین ما از ادامه همکاری خود با سانتاندر پس از تمدید حمایت مالی از این طرح، بسیار هیجان‌زده‌ایم. ما مشتاقانه منتظر همکاری با آنها هستیم تا طرح نمادین اجاره دوچرخه را در سال‌های آینده حتی بهتر کنیم تا اطمینان حاصل شود که لندنی‌ها و توریست‌های بیشتری می‌توانند از تمام مزایای دوچرخه‌سواری بهره‌مند شوند.

چرا تهران از لندن جا ماند؟

با وجود تمدید ۷ساله لندن بر توسعه هرچه بیشتر«ساخت شبکه سفرهای دوچرخه‌ای» برای اختصاص هرچه بیشتر سهم دوچرخه‌ها در سفرهای شهری، اما سهم استفاده از دوچرخه در شبکه حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس تحقیقات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با عنوان «تحلیل مقایسه‌ای شاخص‌های ترافیکی تهران و چند کلان‌شهر جهان»، تقریبا صفر است و در مقابل سهم استفاده از خودروی شخصی در شبکه حمل‌ونقلی شهری بالای ۵۰ درصد است. این در حالی است که بر اساس این مطالعه سهم لندنی‌ها از رفت و آمد با دوچرخه بیش از ۳ درصد است و خودروها حدود ۳۹درصد از حمل‌ونقل سفرهای درون شهری را به خود اختصاص می‌دهند.

علت کاهش ترددهای خودرویی لندنی‌ها صرفا محدود به توسعه ساخت شبکه سفرهای دوچرخه‌ای نیست، بلکه به توسعه قابل‌توجه شبکه حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه مترو مربوط می‌شود که در لندن طول سرانه خطوط همگانی (مترو و اتوبوس‌های تندرو) با شاخص متر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۷۵ متر است، درحالی‌که این رقم برای طول سرانه خطوط همگانی در تهران تنها ۴۵ متر است. بررسی زیرساخت‌های ترافیکی تهران نشان می‌دهد، عمده ضعف در زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی ناشی از ناکافی بودن زیرساخت‌های مترو و کمبود ناوگان اتوبوس‌های تندرو شهری است و همین باعث شده تا سهم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران کمتر از ۲۰درصد باشد، درحالی‌که ۳۳درصد از لندنی‌ها در سفرهای درون شهری روزانه خود از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌کنند.

در لندن حدود ۱۱ خط مترو با ۲۷۲ ایستگاه وجود دارد که این رقم برای تهران در حال حاضر ۷ خط با ۱۳۶ ایستگاه است. شکل متفاوت ترددهای شهری این دو کلان‌شهر جهانی، بیش از همه خود را در میزان آلودگی و غلظت ذرات آلاینده PM۲.۵ نشان می‌دهد. براساس مطالعات انجام شده، میانگین سالانه شاخص ذرات معلق آلاینده هوا در تهران بیش از دو برابر لندن است. درحالی‌که میانگین سالانه این شاخص در تهران ۲۶میکروگرم در مترمکعب است، ذرات معلق آلاینده هوای سالانه در لندن به ۱۱.۴ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.