بعد از چین نوبت به آلمان میرسد که بیشترین سهم از واردات خودرو و نیروی محرکه ایران را در میان پنج بازار وارداتی به نام خود ثبت کرده است. کل حجم واردات خودرو و نیروی محرکه از این کشور در بین دیگر گروههای کالایی ۲۷ درصد است. ترکیه نیز طی سال ۱۴۰۳ جزو بازارهای عمده وارداتی ایران بوده است. ۱۲ درصد از حجم کل واردات ایران از این کشور به خودرو و نیروی محرکه اختصاص دارد. کشور امارات در جایگاه چهارم بازارهای مبدا واردات خودرو و نیروی محرکه به ایران جای گرفته است. واردات ایران از این کشور به تفکیک گروه کالایی ۱۰ درصد است.
پس از وارد کردن صنایع برق و الکترونیک که ۲۰ درصد از کل حجم واردات کشور از امارات را تشکیل میدهد، بیشترین اقلام وارداتی مربوط به گروه خودرو و نیروی محرکه است. در حالی نام هند در فهرست پنج بازار عمده وارداتی ایران دیده میشود که رقم واردات اقلام خودرو و نیروی محرکه از این کشور صفر درصد است.
تحلیل دادههای تجاری کشور درباره مبادی واردات خودرو و نیروی محرکه در سال قبل نشان میدهد که چین با سهمی ۳۲ درصدی صدرنشین بازارهای وارداتی ایران بوده است. پیش از این در حالی امارات جایگاه نخست را به خود اختصاص داده بود که تازهترین آمار منتشر شده از سازمان توسعه تجارت ایران نشان میدهد که رتبه این کشور تنزل یافته و نام این کشور پس از چین، آلمان و ترکیه به چشم میخورد.
افزایش سهم چین از واردات خودرو و نیروی محرکه به ایران از یک واقعیت مهم پرده برمیدارد؛ اینکه ارتباط با خودروسازان و قطعهسازان چینی بیش از گذشته تقویت شده است. نهتنها خودروهای کامل (CBU) از این کشور به ایران وارد میشود که چینیها دست بالایی هم در تامین قطعات و مجموعههای نیرو محرکه برای مونتاژ داخل دارند. این نقش بهویژه در دوران تحریمها که مسیر نقلوانتقالات مالی مسدود شد، بهواسطه واردات قطعات از این کشور به جای انتقال ارز پررنگتر شد. در رتبه دوم نام آلمان دیده میشود که با سهم ۲۷ درصدی جزو اصلیترین تامینکنندگان نیروی محرکه و قطعات فنی به ایران محسوب میشود. البته بخش عمده واردات ایران از این کشور مربوط به قطعات فنی، سیستمهای انتقال قدرت و مجموعههای پیشرفته مهندسی خودرو است. ترکیه در حالی سهم ۱۲ درصدی را به خود اختصاص داده که طی سالیان گذشته با توجه به موقعیت جغرافیایی و سابقه همکاری صنعتی، این کشور به یکی از مسیرهای اصلی واردات ایران بدل شده است.