صحنه ای ماندگار در تاریخ دریانوردی: داستان معلق ماندن یک کشتی و نجات آن از صخره ها(+عکس)

عصر ایران شنبه 12 مهر 1404 - 23:01
تنها دلیل شهرت ابدی کشتی پرنسس می، نیروی جزر و مد بود. این کشتی در مه غلیظ در مد کامل به صخره برخورد کرد، اما وقتی آب دریا عقب نشست، کشتی کاملاً از آب بیرون زده و در هوا معلق شد.

عصر ایران - در آگوست 1910، یک کشتی بخار کانادایی به نام «پرنسس می» (SS Princess May) در نزدیکی جزیره سنتینل در سواحل آلاسکا به طرز فوق العاده ای به گِل نشست و یک صحنه دریایی ماندگار در تاریخ ثبت کرد. این کشتی به دلیل تصویری که در جزر و مد پایین از آن گرفته شد و در آن کاملاً از آب بیرون زده و روی صخره ها معلق به نظر می رسد، به شهرت جهانی رسید.

کشتی به گل نشسته پرنسس می

جزئیات حادثه و تصویر نمادین کشتی پرنسس می

زمان و مکان: 5 آگوست 1910، کانال لین، نزدیک جزیره سنتینل، آلاسکا.

کشتی پرنسس می با 80 مسافر، 68 خدمه و محموله ای از طلا از اسکگوی، آلاسکا، در حال حرکت بود که در مه شدید، در حالت مد کامل به صخره ها برخورد کرد. نیروی حرکت کشتی باعث شد که دماغه آن به شدت به سمت بالا و روی صخره ها گیر کند و با زاویه 23 درجه رو به هوا متمایل شود.

زمانی که آب دریا به دلیل جزر و مد عقب نشست، کشتی به شکلی حیرت آور روی صخره ها معلق ماند و نمایشی نامعمول از یک کشتی به گِل نشسته خلق کرد. یک عکاس محلی تصویری ثبت کرد که به سرعت در روزنامه ها، مجلات و کارت پستال ها در سراسر جهان منتشر شد و به یکی از نمادین ترین تصاویر کشتی های به گِل نشسته در آمریکا تبدیل شد.

نمایی از کشتی به گل نشسته پرنسس می

واکنش خدمه و عملیات نجات

با نفوذ آب به بدنه و خاموش شدن موتورخانه، برق کشتی قطع شد و دستگاه بی سیم از کار افتاد. اما اپراتور بی سیم، دبلیو. آر. کلر، با نبوغ و سرعت عمل، با استفاده از باتری تلگراف موتورخانه یک اتصال برقی بداهه ساخت و توانست قبل از غرق شدن کامل موتورخانه، پیام اضطراری را ارسال کند.

به دلیل نزدیکی به جزیره سنتینل، مسافران و خدمه توانستند به سلامت از کشتی خارج شوند و محموله طلا نیز به مکان امن منتقل شد.

نمای راه دور از کشتی به گل نشسته پرنسس می

یدک کشی و بازگشت به خدمت کشتی

به طرز شگفت آوری، کشتی به طور کامل اوراق نشد. تیم های نجات، از جمله یدک کش های قدرتمندی چون سانتا کروز و ویلیام جولیف، به محل اعزام شدند. با انجام عملیاتی پیچیده شامل منفجر کردن صخره ها و ساخت یک گذرگاه موقت، کشتی پس از تلاش های متعدد مجدداً روی آب شناور شد و به بندر منتقل گردید.

پرنسس می در کمتر از یک سال به طور کامل تعمیر شد و به خدمت در مسیرهای ساحلی شرکت راه آهن پاسیفیک کانادا ادامه داد. این کشتی سرانجام در سال 1919 فروخته شد و تا دهه 1930 به فعالیت خود در کارائیب ادامه داد تا در نهایت اوراق شد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.