البته حالا به نظر میرسد سرانجام این ماجرا به نقطه پایانی نزدیک شده است. در اواخر سپتامبر جزئیات یک توافق احتمالی بین دونالد ترامپ و همتای چینیاش، شی جینپینگ، برای واگذاری کنترل تیکتاک آمریکا به یک کنسرسیوم متشکل از سرمایهگذاران آمریکایی آشکار شد. در غیر این صورت طبق قانون دوحزبی که در سال ۲۰۲۴ توسط رئیسجمهور دموکرات پیشین امضا شده بود، تیکتاک نهایتا در آمریکا غیرقابل دسترس میشد.
به نوشته مجله اکونومیست، جزئیات هنوز کمی مبهم است، اما اگر بخواهیم یک خلاصه ارائه دهیم، به این صورت است که مالکین جدید (با چهرههای برجستهای مثل لری الیسون و چند تن از دوستان سیلیکونولی ترامپ) ۸۰درصد سهام نهاد آمریکایی را به دست آوردند. ارزش این معامله ۱۴میلیارد دلار برآورد شده است. تحلیلگران فکر میکردند حداقل ۴۰میلیارد دلار و شاید تا ۱۰۰میلیارد دلار هم ارزش داشته باشد، اما مشخص شد نیمی از سودها همچنان به شرکت مادر تیکتاک، یعنی بایتدنس در پکن میرود که ۲۰درصد سهام را حفظ میکند. اما اکنون مجوز استفاده از الگوریتمِ اپلیکیشن که اصطلاحا به آن گفته میشود «نمیتوان از آن چشم برداشت»، در دست آمریکاییهاست و این اطمینان وجود دارد که حزب کمونیست نمیتواند آن را دستکاری کند.
هواداران آمریکایی تیکتاک که به گفته شرکت تحقیقاتی eMarketer ۱۱۷میلیون نفر از آن حداقل ماهی یک بار از این اپلیکیشن استفاده میکنند، میتوانند نفس راحت بکشند. سهامداران جدید هم میتوانند از خریدی که به نظر میرسد یک فرصت خوب است، خوشحال باشند. در این بین ترامپ نیز میتواند از این موفقیت لذت ببرد. با این حال بزرگترین برنده ممکن است در واقع بایتدنس باشد. زیرا واگذاری تیکتاک به آمریکا، حواس این شرکت مادر ۳۳۰میلیارد دلاری را از فتح آرام و گسترده جهانی پرت نمیکند. یکی از سرمایهگذاران بایتدنس حتی معتقد است که این شرکت ممکن است بدون تیکتاک آمریکا ارزشمندتر هم باشد.
در میان همه هیاهوها آسان است فراموش کنیم که آمریکا تنها بخش کوچکی از امپراتوری دیجیتال بایتدنس است. حتی بهنظر میرسد این بخش حداقل فعلا چندان سودآور نباشد. تیکتاک بیش از یکمیلیارد کاربر فعال ماهانه در خارج از آمریکا دارد. دویین، نسخه چینی و قدیمیتر آن، حدود ۸۰۰میلیون کاربر دارد و واقعا درآمدزایی میکند. به احتمال زیاد همین دو اپ مسوول بخش عمده ۳۳میلیارد دلار سود خالصی هستند که بایتدنس سال گذشته از مجموع درآمد ۱۵۵میلیارد دلاری خود کسب کرده است.
نکته مهم این است که بایتدنس دیگر فقط به فروش تبلیغات کنار کلیپهای جذاب محدود نمیشود. طبق برآورد eMarketer، تبلیغات ۴۹میلیارد دلار از درآمد سال ۲۰۲۴ را تشکیل میدهد که کمتر از یکسوم کل درآمد است. جادوی بایتدنس در توانایی آن برای خلق محصولاتی است که مرزهای دستهبندیهای سنتی را درمینوردند.
مدل کسبوکار بایتدنس که مرزهای دستهبندیها را درنوردیده، همیشه سختتر از بازارهای دیجیتال کمتر توسعهیافته، در بازار آمریکا پیادهسازی میشد. TikTok Shop تنها در سال ۲۰۲۳ وارد آمریکا شد، یعنی سه سال پس از آنکه دویین نسخه خود را در چین معرفی کرده بود. با توجه به حساسیتهای ژئوپلیتیک، افزودن هوش مصنوعی به تیکتاک آمریکا کار حتی دشوارتری بود. این شرکت بهتر است توجه و منابع خود را به بازارهایی که جنجال کمتری دارند، معطوف کند. حالا که دردسرهای آمریکا پشت سر گذاشته شده بایتدنس ممکن است سرعت توسعه و معرفی قابلیتهای جدید خود را در سایر نقاط جهان افزایش دهد. پس چرا یکبار برای همیشه تیکتاک آمریکا را کنار نگذارند. برای «شی» این شاید یک امتیاز بیش از حد به ترامپ محسوب میشد. از دید بایتدنس، اما این میتوانست نتیجهای بهتر و حتی پرسودتر داشته باشد.