موسسه نظرسنجی YouGov با انتشار گزارشی در وبسایت خود نشان میدهد که بیشتر کسانی که در آمار شرکت کردهاند به طور روزانه پیامک مینویسند (۷۴درصد) و بخش بزرگی نیز ایمیل را دستکم به صورت هفتگی به کار میگیرند (۶۷درصد). در مقابل، نوشتن متون خلاقانه یا شخصی مانند داستان، مقاله، دفترچه یادداشت یا شعر بسیار کمتر رایج است. برای نمونه، اکثریت آمریکاییها گفتهاند که هرگز داستان یا شعر ننوشتهاند.
گروههای سنی تفاوت محسوسی نشان میدهند: بیش از نیمی از افراد زیر ۳۰سال گفتهاند که داستان یا مقاله مینویسند، درحالیکه این میزان در میان بالای ۶۵ سال به حدود یکپنجم کاهش مییابد. از نظر خودارزیابی، تنها ۲۴درصد شرکتکنندگان در نظرسنجی خود را «نویسندگان خوب» میدانند، ۴۷درصد در سطح «نسبتا خوب» قرار میگیرند و حدود یکچهارم خود را چندان توانمند نمیدانند. کسانی که مدرک دانشگاهی دارند یا سن بالاتری دارند، بیشتر احتمال دارد که خود را نویسنده خوب توصیف کنند.
در زمینه نشانهگذاری، نقطه و حروف بزرگ بیشترین استفاده را دارند (به ترتیب ۷۲ و ۶۴درصد «خیلی زیاد»). در مقابل، تنها ۱۱درصد از مردم به طور منظم نقطهویرگول میگذارند و ۴۱درصد میگویند گاهی از خط تیره استفاده میکنند. این عدد میان کسانی که خود را «نویسندگان خوب» میدانند بالاتر است (۵۴درصد) و میان کسانی که نویسندگی را خوب بلد نیستند به ۲۱درصد میرسد.
دادهها همچنین نشان میدهند که اغلب مردم هنوز به ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن روی خوش نشان نمیدهند: ۶۰درصد گفتهاند هرگز از آن استفاده نکردهاند. شکاف سنی در این زمینه چشمگیر است؛ ۷۶درصد افراد بالای ۶۵ سال هرگز از AI استفاده نکردهاند، درحالیکه کمتر از نیمی از زیر ۳۰سال چنین پاسخی دادهاند.این نظرسنجی بین ۲۷ تا ۲۹ اوت ۲۰۲۵با مشارکت ۱۱۴۷ شهروند بزرگسال آمریکایی انجام شده و حاشیه خطای آن حدود ۴درصد گزارش شده است.