به گزارش خبرنگار رکنا، در پی حادثه تلخ فوت یک دانشآموز زنجانی که گفته میشود در پی تنبیه بدنی در مدرسه رخ داده است، موجی از انتقاد نسبت به عملکرد نظام آموزشوپرورش و نحوه گزینش معلمان در کشور شکل گرفته است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در واکنش به این حادثه، نامهای رسمی به وزارت آموزشوپرورش ارسال کرده و خواستار روشنشدن ابعاد مختلف ماجرا شده است؛ نامهای که به گفته عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.
فیاضی با تأکید بر اینکه شخص وزیر آموزشوپرورش باید در قبال این اتفاق پاسخگو باشد، گفت: تنبیه بدنی در مدارس کشور ممنوع است و هیچگونه توجیهی برای چنین رفتاری وجود ندارد. اگر از سطح پایین تا مدیریت مدرسه کوتاهی یا اهمالی صورت گرفته باشد، باید با آن بهصورت جدی و قاطع برخورد شود. این حادثه به هیچ وجه قابل اغماض نیست و وزارت آموزشوپرورش باید نتیجه بررسیها را صریح و شفاف به مردم اعلام کند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در ادامه، ضعف در نظام گزینش معلمان را یکی از دلایل بروز چنین اتفاقاتی دانست و تأکید کرد : ساختار فعلی نیاز به بازنگری دارد.
به گفته او، فرآیند گزینش معلمان در کشور تفاوت چندانی با سایر دستگاهها ندارد، در حالیکه جایگاه معلم به مراتب حساستر است و باید فیلترهای دقیقتر و سختگیرانهتری برای ورود افراد به این عرصه اعمال شود.
فیاضی در ادامه با تأکید بر این که " در نظام آموزشی باید به شاخصهای رفتاری، روانشناختی و مهارتهای ارتباطی معلمان توجه ویژه شود" تصریح کرد: فردی که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کند، باید توانایی کنترل خشم، صبر در برابر فشارهای کاری و مهارت ارتباط با دانشآموزان را داشته باشد. متأسفانه در بسیاری از موارد این ابعاد در فرآیند گزینش نادیده گرفته میشود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین از وزارت آموزشوپرورش خواست تا سازوکار جذب و نظارت بر معلمان را اصلاح کند و از وزیر خواست پاسخ روشنی درباره نحوه برخورد با عوامل حادثه زنجان و نیز برنامههای اصلاحی ارائه دهد.
فیاضی در پایان تأکید کرد: امنیت روانی دانشآموزان باید خط قرمز آموزشوپرورش باشد. هیچ دانشآموزی نباید در محیط مدرسه احساس ترس یا ناامنی کند و هیچ خانوادهای نباید نگران فرستادن فرزندش به کلاس درس باشد. ما منتظر پاسخ روشن و شفاف وزیر هستیم.