به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در پی حادثه تلخ مرگ یک دانش آموز 14 ساله زنجانی که گفته میشود در پی تنبیه بدنی در مدرسه دچار این حادثه شده است، موجی از انتقاد نسبت به عملکرد نظام آموزشوپرورش و نحوه گزینش معلمان در کشور شکل گرفته است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در واکنش به این حادثه، نامهای رسمی به وزارت آموزشوپرورش ارسال کرده و خواستار روشنشدن ابعاد مختلف ماجرا شده است.
متن نامه علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به علیرضا کاظمی ، وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
«بسم االه الرحمن الرالرحیم"
جناب آقای دکترکاظمی، وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
احتراما مطلع شدیم دانش آموزی به نام نیما نجفی که در مقطع متوسطه اول در روستای سهرین از توابع زنجان مشغول به تحصیل بوده است در تاریخ ۱۴۰۴/۷/۹ به دلیل ایست قلبی ناشی از تنبیه بدنی و فشار جسمانی از سوی مسئولان مدرسه فوت نموده است. این اتفاق بسیار غم انگیز باعث تألم شدید اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی شده است.
ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم، لطفا دستور فرمایید تا ضمن بررسی دقیق موضوع و گزارش نتیجه آن به این کمیسیون، دستورات لازم داده شود تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخ و غم انگیزی نباشیم.»
عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه شخص وزیر آموزشوپرورش باید در قبال این اتفاق پاسخگو باشد، به خبرنگار رکنا گفت: تنبیه بدنی در مدارس کشور ممنوع است و هیچگونه توجیهی برای چنین رفتاری وجود ندارد. اگر از سطح پایین تا مدیریت مدرسه کوتاهی یا اهمالی صورت گرفته باشد، باید با آن بهصورت جدی و قاطع برخورد شود. این حادثه به هیچ وجه قابل اغماض نیست و وزارت آموزشوپرورش باید نتیجه بررسیها را صریح و شفاف به مردم اعلام کند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در ادامه، ضعف در نظام گزینش معلمان را یکی از دلایل بروز چنین اتفاقاتی دانست و تأکید کرد : ساختار فعلی نیاز به بازنگری دارد.
به گفته او، فرآیند گزینش معلمان در کشور تفاوت چندانی با سایر دستگاهها ندارد، در حالیکه جایگاه معلم به مراتب حساستر است و باید فیلترهای دقیقتر و سختگیرانهتری برای ورود افراد به این عرصه اعمال شود.
فیاضی در ادامه با تأکید بر این که "در نظام آموزشی باید به شاخصهای رفتاری، روانشناختی و مهارتهای ارتباطی معلمان توجه ویژه شود" تصریح کرد: فردی که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کند، باید توانایی کنترل خشم، صبر در برابر فشارهای کاری و مهارت ارتباط با دانشآموزان را داشته باشد. متأسفانه در بسیاری از موارد این ابعاد در فرآیند گزینش نادیده گرفته میشود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین از وزارت آموزشوپرورش خواست تا سازوکار جذب و نظارت بر معلمان را اصلاح کند و از وزیر خواست پاسخ روشنی درباره نحوه برخورد با عوامل حادثه زنجان و نیز برنامههای اصلاحی ارائه دهد.
فیاضی در پایان تأکید کرد: امنیت روانی دانشآموزان باید خط قرمز آموزشوپرورش باشد. هیچ دانشآموزی نباید در محیط مدرسه احساس ترس یا ناامنی کند و هیچ خانوادهای نباید نگران فرستادن فرزندش به کلاس درس باشد. ما منتظر پاسخ روشن و شفاف وزیر هستیم.
همچنین فرشاد ابراهیم پور، نائبرئیس کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از سکوت وزارت آموزش و پرورش در پی درگذشت دانشآموز زنجانی، در گفت و گو با رکنا تاکید کرد: وزیر باید به سرعت به مردم و مجلس پاسخگو باشد. این اتفاق نمیتواند با سکوت و بیتوجهی ادامه یابد و هیچ کوتاهی در این زمنیه پذیرفتنی نیست.
وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش بلافاصله پس از وقوع حادثه وارد عمل شده، افزود: ما از وزیر آموزش و پرورش خواستهایم در کوتاهترین زمان ممکن تیم حقیقتیاب متشکل از کارشناسان آموزشی، بهداشتی و روانشناسی به محل اعزام کند و گزارش دقیقی به مجلس ارائه دهد. این یک وظیفه قانونی و اخلاقی است که باید به سرعت انجام شود.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دوازدهم با ابراز تأسف از تأخیر در واکنش لازم از سوی آموزش و پرورش، گفت: متأسفانه تاکنون شفافیت لازم از سوی مسئولان این وزارتخانه مشاهده نشده است. چنین حوادث تلخی نیازمند پاسخگویی شفاف و مسئولانه در برابر افکار عمومی است.
ابراهیمپور تصریح کرد: اگر در این حادثه قصور یا کوتاهی از سوی هر فرد یا نهادی - از سطح مدرسه تا ادارات آموزش و پرورش - صورت گرفته باشد، انتظار داریم برخورد قاطع قانونی انجام شود. مجلس این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی و مشخص شدن تمام ابعاد ماجرا پیگیری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از هرگونه تنبیه جسمانی یا اقدامات انضباطی خطرناک در مدارس کاملاً مردود است، در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم تغییر برخی ساختارهای موجود، اظهار کرد: در حال حاضر تدوین دستورالعملهای پیشگیرانه برای فضاهای آموزشی را در دستور کار داریم. این اقدام هم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام می وشد تا در نهایت دستورالعملی عملیاتی و اجرایی برای حفظ شرایط ایمن برای دانش آموزان ابلاغ شود.
وزیر آموزش و پرورش امروز حتی در حاشیه جلسه هیئت دولت هم حاضر نشد روبهروی خبرنگاران قرار گیرد و به پرسشهای آنان درباره مسائل مرتبط با وزارتخانه پاسخ دهد. وزیری که نسبت به مرگ یکی از فرزندان این سرزمین، دانشآموزی که در مدارس ایران تحصیل میکرد، هیچ پاسخی نداده است. نتیجه هرچه باشد، حقیقت آن است که یک فرزند ایران در مدرسه جان خود را از دست داده است.
اگر اینجا ژاپن بود، وزیر آموزش و پرورش از شرمساری مرگ نیما نجفی تا کمر جلوی ملت خم میشد؛ شاید استعفا میکرد، شاید اشک میریخت و شاید درباره ضعفهای این وزارتخانه سخن میگفت. اگر اینجا ژاپن بود، وزیر سریعا باید در روشن شدن ابعاد این حادثه اقدام میکرد و دستور میداد تا فرایند پایش سالانه معلمان و کادر مدرسه توسط روانشناسان مجرب (نه مشاورانی که خودشان نیازمند مشاورهاند) به سرعت انجام شود.
اگر اینجا ژاپن بود، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در روزی که حساسیت این خبر بالاست، تلفن همراه خود را از دسترس خارج نمیکرد و به رسانه ها پاسخ می داد. اگر اینجا ژاپن بود، روابط عمومی وزارتخانه نسبت به این واقعه تلخ، فورا اقدامی انجام میداد تا میزان اندوه و تأثر خود از دست دادن این فرزند ایران را نشان دهد.
سامانه «نماد» که برای مراقبت از دانشآموزان طراحی شده، امروز باید نمونهای مشابه برای پایش سلامت روان کادر مدرسه فراهم میکرد. معلمانی که مشکلات و افکار منفی خود را پشت در خانه نمیگذارند، نباید این بار روانی را بر دانشآموزان تحمیل کنند. آموزش به معلمان ضروری است که مشکلات اقتصادی و فشارهای زندگی شخصی دلیل بر برخورد ناشایست با دانشآموزان و همکاران نیست و سنگینی این مسائل نباید بر سر فرزندان ایران ریخته شود.
در نهایت، وزیری که باید دائماً با نسل جدید در ارتباط باشد تا دانشآموزان حداقل بدانند نام او چیست و چه وظایفی بر عهده دارد، باید جلو دوربین حاضر شود و از اقدامات خود در این عرصه سخن بگوید، نه اینکه تنها راهکارش فرار از پاسخ به رسانهها و مسائل مهم باشد. وزیری که در روز خبرنگار حاضر نشد حتی یک جلسه کوتاه با رسانهها داشته باشد، چنین وضعیت بحرانی و حساس را نیز رقم میزند.