آغاز به‌کار نخستین مرکز هم‌آفرینی کشور در حوزه صنایع غذایی و زیستی

صدا و سیما جمعه 17 آذر 1402 - 17:37
نخستین مرکز هم‌آفرینی فناوری صنایع غذایی و زیستی کشور با حضور معاون علمی رییس‌جمهور در استان البرز به بهره‌برداری رسید.

آغاز به‌کار نخستین مرکز هم‌آفرینی کشور در حوزه صنایع غذایی و زیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروز جمعه همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان البرز، دکتر دهقانی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با حضور در پارک علم و فناوری این استان، نخستین مرکز هم‌آفرینی صنایع غذایی و زیستی را در شرکت تولید و توسعه قراردادی البرز افتتاح کرد.
این مرکز هم‌آفرینی، به صاحبان صنعت غذا از یک سو و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از سوی دیگر خدمات متنوعی مانند شتابدهی ایده، تولید نمونه، تجاری سازی، تولید قراردادی وتوسعه محصول را ارائه می‌دهد.
مرکز هم آفرینی صنایع غذایی و زیستی ذیل شرکت تولید و توسعه قراردادی کشور، با حمایت معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش فناوری استان البرز و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی، به بهره برداری رسیده است.
این شرکت در زیرساختی به مساحت ۷۴۰۰ متر مربع، امکان هم‌آفرینی فناورانه را در حوزه‌هایی همچون صنایع غذایی و زیستی، انرژی، برق و الکترونیک، نفت، بالادستی و پایین دستی گاز پتروشیمی، ساختمان فراهم می‌کند.
شرکت تولید و توسعه قراردادی البرز بستری است که با شبکه‌ای گسترده از بازیگران زنجیره ارزش محصولات غذایی و زیستی، تلاش خواهد کرد تا چالش‌های موجود در صنعت و فناوران را برطرف کند. شرکت‌های نوپا و فناور می‌توانند به کمک این مرکز، تولید بدون کارخانه و تولید قراردادی انجام دهند و ضمن شتابدهی و توسعه بازار، محصول یا خدمت خود را تجاری کنند.
این مرکز به عنوان اولین مرکز توسعه و تولید قراردادی در کشور، خدمات متنوعی مانند شتابدهی ایده، تولید نمونه، تجاری سازی، تولید قراردادی وتوسعه محصول را ارائه می‌دهد.
خدمات صنعتی این مرکز شامل چهار بخش مشاوره تخصصی، عرضه محصول به بازار، مدیریت عملیات برون‌سپاری و نقشه کشی زنجیره تأمین است.
ارایه خدمات توسعه نوآوری یکی از اهداف این شرکت است و فراهم آوری شرایط بهینه برای توسعه محصولات قبلی یا جدید، عارضه یابی در صنعت، انتقال فناوری به وسیله راه‌حل‌های سریع و پایدار از مهم‌ترین خدمات در زیست بوم فناوری و نواوری به شمار می‌رود.
این مرکز هم آفرینی برای نخستین بار در کشور با هدف توسعه فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی، امنیت غذا، تولید و بهره‌برداری مواد غذایی راه‌اندازی شده است.
این مرکز هم‌افرینی زنجیره کاملی از تولیدکنندگان، تامین کنندگان، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را کرد هم آورده است تا ضمن ارتقای تاب‌آوری فناورانه صنعت غذا و کشاورزی، مسیر تولید برای فناوران فعال در این صنعت هموار شود.
مراکز هم‌آفرینی، چالش‌های صنعت را حل و به فناوران امکان می‌دهد تا تولید صنعتی بدون کارخانه را محقق کنند و بدین ترتیب به افزایش بهره وری واحد‌های تولیدی و صنعتی هم کمک خواهد کرد.
مرکز هم آفرینی صنایع غذایی و زیستی، تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه صنعت غذایی و زیستی را دنبال می‌کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.