به گزارش همشهری آنلاین، روند روبهرشد قیمت خودروهای داخلی که از ابتدای سال چالشزا شده است بهخودروهای مونتاژی نیز سرایت کرده و منجر به افزایش قیمت برخی از این خودروها شده است.
بهزعم خودروسازان افزایش هزینه تمامشده تولید راهی برای آنها باقی نگذاشته است و آنها مجبور به افزایش قیمت هستند. با این حال کسی درباره کاهش توان مالی مردم برای خرید خودرو پاسخی ندارد و همه مسئولان در اینباره ساکت هستند.
در چنین شرایطی در ماههای گذشته ابتدا خودروسازان داخلی قیمت خودروهایشان را افزایش دادهاند و حالا نوبت به مونتاژکاران که عمدتا خودروهای چینی را مونتاژ میکنند رسیده است.
میزان افزایش قیمت
آنطور که آمارها نشان میدهد در رویدادی تازه از اواخر هفته قبل قیمت خودرو فونیکس Fx برقی با ۱۰۰میلیون تومان افزایش به ۲میلیارد و ۷۸۰میلیون تومان رسیده است.
همچنین ۲خودرو فونیکس تیگو۷پرومکس Awd و آریزو ۸ نیز با بیش از ۴۹میلیون تومان افزایش قیمت اکنون به محدوده ۳میلیارد تومان رسیدهاند.
در همین مدت قیمت آریزو ۶ جیتی و اموی ام x۵۵ پرو نیز بهترتیب به ۲میلیارد و ۱۷۱میلیون تومان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.
کاهش توان مالی مردم
در شرایطی که قیمت بسیاری از خودروها در ماههای گذشته افزایش یافته، شواهد میدانی نشان میدهد که هر سال فاصله بین توان متقاضیان با قیمت خودرو افزایش مییابد و این موضوع منجر شده است که خرید خودرو برای مردم به رویا تبدیل شود. اکنون حتی بسیاری از خانوادهها با وجود آنکه از خودرو مستهلک استفاده میکنند توان خرید یک خودرو داخلی با حداقل قیمت را هم ندارند.
یکی از متقاضیان خودرو به همشهری میگوید: خودرو من مدل ۱۳۸۹و متعلق به یک شرکت خودروسازی داخلی است. اکنون ۱۵سال از زمان تولید این خودرو میگذرد و هر سال هزینههای نگهداری و تعمیرات آن بیشتر میشود، با این حال حتی با فروش این خودرو نمیتوانم ارزانترین خودرو داخلی را خریداری کنم.
او میافزاید: نکته این است که خودروهای داخلی بهدلیل کیفیت پایین بعد از ۱۵سال کارکرد حداقلی دارند و پاسخگوی کاراییهای روزانه نیستند به همین دلیل چارهای جز خرید خودرو جدید نیست اما قیمت خودروهای داخلی نیز سر به فلک گذاشته است.
یک شهروند دیگر در اینباره میگوید: قیمت خودرو و مسکن هر سال افزایش مییابد اما حقوق کارمندان و کارگران به هیچ عنوان متناسب با تورم رشد نمیکند. چطور است که زمان افزایش قیمت سایر محصولات نرخ تورم مهم است اما در زمان افزایش حقوق و دستمزد تورم مهم نیست و اکنون شکاف مزد و معشیت مردم بسیار زیاد شده است.
بهگفته او اگر قیمتگذاری مهم است کارگران هم نباید مشمول قیمتگذاریهای دستوری و غیرمنصفانه شوند، چراکه اکنون حقوق ماهانه کفاف امور زندگی را نمیدهد چه برسد به اینکه با پسانداز بتوان یک خودرو خرید.
چه باید کرد؟
بهزعم کارشناسان یکی از راههای بهبود وضعیت بازار خودرو افزایش تولید و استفاده از تسهیلات مالی است اما متأسفانه راهکارهای افزایش تولید و بهرهوری از سوی وزارت صنعت دنبال نمیشود و در حد شعار باقی مانده است. همه اینها درحالی است که در طول سالهای گذشته وزارت صنعت بارها طرحهای ویژه درباره افزایش تولید و بهبود کیفیت ارائه کرده است، حتی واگذاری سهام شرکتهای خودروساز که از سال ۱۴۰۰به دستور شهید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور وقت جدیتر شد نیز به نتیجه نرسیده است.
بهگفته تحلیلگران چنانچه تولید افزایش یابد بازار رقابتی میشود و خودروسازها مجبورند برای فروش خودروهای خود از شرایط مالی تازهای مانند لیزینگ یا ارائه تسهیلات مالی مشابه دهه ۹۰ استفاده کنند اما شعارهایی که درباره افزایش تولید داده میشود عمدتا محقق نمیشود و هیچ چشماندازی نیز برای ساماندهی بازار خودرو دیده نمیشود و اغلب خانوادهها امیدی برای تهیه یک خودرو حداقلی را هم ندارند.