در همین رابطه وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد ۸ قطعه جواهر به سرقت رفتهاند اما برخلاف اظهارنظرها تاج بسیار ارزشمند همسر ناپلئون سوم، در میان آنها نبوده است. این اتفاق در گالری آپولون رخ داد که محل نگهداری جواهرات سلطنتی فرانسه است که در سال ۱۶۶۱میلادی به دستور لویی چهاردهم ساخته شد. این تالار، مملو از ورقهای طلا و نقاشیها، الگویی شد برای «تالار آینه» کاخ ورسای که در سراسر جهان معروف است.گزارشها حاکی است پس از این سرقت موزه خیلی سریع بسته شد و مسوولانش متوجه شدند جواهرات بیقیمت دوران ناپلئونی به سرقت رفته است.
گاردین نوشته درحالیکه پلیس فرانسه به دنبال سارقانی است که هشت قطعه جواهر تاریخی را دزدیدند، پرسشهایی درباره چگونگی انجام این کار و اینکه چه کسانی ممکن است خریدار اقلام بیقیمت، از جمله گردنبندی که ناپلئون به همسرش داده بود، باشند، مطرح شده است. چهار سارق نقابدار در یک یورش حرفهای در روشنای روز، در جادهای در امتداد رود سِن توقف کردند. حدود ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی؛ یعنی حدود نیم ساعت پس از آنکه ورود بازدیدکنندگان به موزه آغاز شد و از سمت جنوبی ساختمان، در کامیونی که دارای سبد بالابر و نردبان تلسکوپی بود و به بالکنی در طبقه دوم میرسید منتظر ماندند.
طبق گفته مقامات موزه آنها با استفاده از سنگفرز و دیگر ابزارهای برقی از آنجا وارد شدند. آنها شیشههای ویترینها را شکستند و جواهرات گرانبها را برداشتند درحالیکه آژیرهای هشدار در موزه به صدا درآمد و نگهبانان را مطلع کرد، دزدان به سرعت گریختند و با موتورسیکلت فرار کردند. طبق گفته لوران نونز وزیر کشور فرانسه کل عملیات کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده است. او گفت این کار توسط تیمی باتجربه که آشکارا محل را از پیش بررسی کرده بودند انجام شده است.
وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد ۸ قطعه جواهر به سرقت رفتهاند، اما تاج بسیار ارزشمند همسر ناپلئون سوم، ملکه «اوژنی»، که سارقان هنگام خروج آن را انداختند، در میان آنها نبود. آنها همچنین الماس «ریجنت» را از دست دادند، که طبق برآورد حراجی ساتبیز بیش از ۶۰میلیون دلار ارزش دارد و آن هم در همان گالری قرار داشت.
سایر اقلام سرقتشده شامل یک تاج، گوشوارهها و گردنبند یاقوت کبود از مجموعه جواهرات ملکه «ماری ـ آملی» و ملکه «Hortense» و نیز قطعاتی از مجموعه ماری ـ لوئیز است. این سرقت باعث شد مخالفان امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه به او حمله کنند. ژوردان باردلا رهبر جناح راست افراطی، در شبکه X نوشت: «لوور نماد جهانی فرهنگ ماست. این سرقت، که به سارقان اجازه داد جواهرات فرانسه را بدزدند، تحقیر غیرقابلتحملی برای کشور ماست. انحطاط دولت تا کجا پیش خواهد رفت؟»
مکرون رئیسجمهور فرانسه نیز گفته است: فرانسه آثار را بازخواهد یافت و عاملان به دست عدالت سپرده خواهند شد. او افزود: سرقتی که در لوور رخ داده، حملهای است به میراثی که آن را عزیز میداریم؛ زیرا تاریخ ماست. وزیر کشور فرانسه هم با این تاکید که این یک سرقت بزرگ است، خاطرنشان کرد که اقدامات امنیتی در لوور در سالهای اخیر قوت پیدا کردهاند و به عنوان بخشی از برنامه نوسازی چندمیلیونیورویی آینده موزه، باز هم قوت پیدا خواهد کرد.
امنیت در اطراف آثار شاخص همچنان شدید است، تابلوی مونالیزا پشت شیشه ضدگلوله در محفظهای با کنترل دما نگهداری میشود، اما سرقت روز یکشنبه نشان داد که حفاظت در سراسر موزه برای بیش از ۳۳ هزار شیء به طور یکپارچه، قوی نیست و این سرقت رسوایی تازهای است برای موزهای که پیشتر نیز زیر ذرهبین بوده است.
ماگلی کونل بازدیدکننده موزه و معلم فرانسوی به گاردین گفت: «چطور ممکن است کسی با بالابر تا یک پنجره بالا برود و وسط روز جواهرات را ببرد؟ واقعا باورکردنی نیست که موزهای به این شهرت بتواند چنین شکافهای آشکاری در امنیت داشته باشد.»
موزه لوور تاریخ طولانی از این سرقتها دارد؛ شاید بزرگترین آن توسط یک فرد ایتالیایی بوده که مدتی کوتاه در آنجا کار کرده بود و تابلوی مونالیزا را در سال ۱۹۱۱ دزدید.در جریان آن سرقت وینچنزو پروجیا وارد موزه شد درحالیکه لباسش طوری بود که به نظر میرسید از کارکنان موزه است. وقتی هیچکس نگاه نمیکرد، نقاشی را از جای خود برداشت و بهآرامی خارج شد. او بعدا دستگیر شد و نقاشی بازیابی شد.
رویداد مشابه دیگری در سال ۱۹۵۶ میلادی؛ یعنی زمانی رخ داد که یک بازدیدکننده، سنگی به سوی لبخند مشهور مونالیزا پرتاب کرد، که باعث شد رنگ در نزدیکی آرنج چپ او ترک بردارد و روند انتقال تابلو به نمایش در پشت شیشه محافظ سرعت گیرد.