به گزارش مشرق، بازار حملونقل نفت خام بار دیگر رونق گرفته است، نرخ کرایه نفتکشها در تمامی بخشها جهش یافته و حجم نفت در حال حمل در دریا به بالاترین سطح خود در بیشاز ۵ سال گذشته رسیده است.
براساس دادههای شرکت ورتکسا، مجموع نفت خام و میعانات گازی در حال حمل در نیمه اکتبر به ۱.۳۱ میلیون بشکه در روز رسید، سطحی که از ماه مه ۲۰۲۰ یعنی دوران اوج ذخیرهسازی شناور در زمان همهگیری کرونا تاکنون مشاهده نشده بود. این رشد بیشتر ناشی از بیثباتیهای ژئوپولیتیکی و تأخیر در تحویل محمولههای نفتی مشمول تحریم به مقصد چین و هند است، تا تحولات سنتی عرضه و تقاضا.
نرخ اجاره نفتکشهای بسیار بزرگ به حدود ۸۲ تا ۸۵ هزار دلار در روز رسیده و نرخ سوئزمکس نیز به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۳ صعود کردهاست. در همین حین، درآمد آفرامکس از ژوئن تا کنون ۲ برابر شدهاست. شرکتهایی مانند پتروبراس، ایکویینر و دیگر چارترها برای سفرهای طولانیمدت در شرایط کمبود نفتکش حاضر به پرداخت کرایههای بالاتر شدهاند.
طبق گفته دیوید وش، اقتصاددان ارشد ورتکسا، انباشت بشکههای تحریم شده در دریا باعث افزایش آمار نفت درحال حمل شدهاست. مازاد بازار نفت اساساً به شکل بشکههایی انباشته میشود که چین و تا حدی هند قادر یا مایل به واردات آن نیستند. وی افزود این ناکارآمدیها اجاره نفتکشهای غیر تحریم شده را افزایش داده است.
پیشبینی میشود نرخ متوسط نفتکشهای بسیار بزرگ در سال آینده میلادی حدود ۶۳ هزار دلار در روز باشد. اما در صورت افزایش ذخیرهسازی شناور، احتمال جهش نرخها تا ۲۰۰ هزار دلار هم وجود دارد.
درحالحاضر، افزایش صادرات از خاورمیانه و قاره آمریکا در کنار تنشهای ژئوپلیتیکی فزاینده باعث شده مالکان نفتکشها همچنان کنترل بازار را در دست داشته باشند.











