به گزارش خبرنگار مهر، داریوش گلعلیزاده پیش از ظهر یکشنبه در صد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به تغییر شرایط اقلیمی کشور اظهار کرد: کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارشها در زمان، مکان و شدت مناسب، نیازمند مدیریت علمی بر منابع آب است.
وی تأکید کرد: وقتی بارشها به موقع و به اندازه نیست، مدیریت سیلاب و بهرهبرداری از بارندگی بهعنوان یک نعمت ضروری است. متأسفانه اغلب در کشور غافلگیر میشویم؛ ناگهان خبر میدهند باران یا برف شدیدی آمده، در حالیکه این رخدادها باید پیشبینی و مدیریت شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: تابآوری شهر اصفهان تنها با برنامهریزی دقیق و تصمیمهای کلان شهری محقق میشود. او گفت: «مصرف روزانه سوخت در اصفهان بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر است و در سطح استان به حدود هشت و نیم میلیون لیتر میرسد. فقط در شهر اصفهان روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نفت و گازوئیل مصرف میشود که میزان نگرانکنندهای است.
ضرورت کاهش مصرف سوخت و توسعه هم پیمایی
گلعلیزاده ادامه داد: بیش از هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس متعلق به صنایع بزرگ از جمله ذوبآهن، پالایشگاه و فولاد هر روز وارد شهر میشوند و این حجم تردد، آلودگی و مصرف سوخت را شدت میبخشد.
وی پیشنهاد داد: اگر طرح همپیمایی کارکنان صنایع اجرایی شود، میتوان تا ۳۰ درصد از ورود خودروهای شخصی به شهر جلوگیری کرد و مصرف سوخت را کاهش داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به لزوم حرکت صنایع به سوی انرژی پاک گفت: صنایع بزرگ استان بیش از هزار خودرو دارند که اگر طبق یک برنامه زمانبندی مشخص به سمت برقیسازی بروند، علاوه بر کاهش آلودگی میتوانند بخشی از ناوگان حملونقل عمومی درونشهری را تأمین کنند. این خودروها در ساعات رفتوآمد میتوانند به جابهجایی کارکنان کمک کنند و در سایر زمانها به ظرفیت حملونقل شهری اضافه شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: میانگین روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفتکش وارد اصفهان میشوند و در برخی روزها شمار آنها به سههزار و ۵۰۰ دستگاه میرسد که تأثیر مستقیم بر آلودگی هوای شهر دارد.
وی تأکید کرد: توسعه حملونقل ریلی تنها راهحل پایدار برای کاهش این اثرات است و باید به مطالبهای عمومی تبدیل شود.
ضرورت شفافیت زیستمحیطی و تصمیمهای جراحیگونه
گلعلیزاده مدیریت پسماند و نخالههای ساختمانی نیز از معضلات محیط زیستی استان است، گفت: حمل زباله و نخاله بدون پوشش سبب پراکندگی پلاستیک و آلودگی جادهها میشود. این مسئله هزینهای ندارد و تنها نیازمند نظارت مداوم پلیس و شهرداری است. پاکسازیهای مردمی اقدامی نمادین است اما مدیریت واقعی باید از مبدا انجام شود. ایجاد کارخانههای بازیافت و نخاله از مطالبههای جدی شهروندان است.
وی با اشاره به اهمیت شفافیت اطلاعات زیستمحیطی افزود: تابلوهای میزان آلودگی هوا باید شفاف باشند و دادهها هرگز نباید دستکاری شود. عدهای گمان میکنند محیط زیست تابلوها را خاموش میکند یا دادهها را تغییر میدهد، اما من تأکید میکنم هیچگاه به اعتماد مردم خیانت نخواهیم کرد و هر جا لازم باشد از طریق رسانهها روشنگری میکنم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد: برای حفظ منابع آب باید تصمیمهای سخت گرفت. صنایع ملزم شدهاند چاههای جذبی برای هدایت آبهای سطحی به سفرههای زیرزمینی ایجاد کنند. تجربه شهر بارسلونا نشان میدهد که با محدودیت برداشت از منابع زیرزمینی میتوان پایدارترین شکل مدیریت آب را اجرا کرد. اصفهان نیز باید از تصمیمهای متعارف عبور کند و تصمیمهایی جراحیگونه اتخاذ کند؛ تصمیمهایی که شاید در کوتاهمدت نارضایتی ایجاد کند اما در بلندمدت به نفع مردم خواهد بود.
وی گفت: اصفهان با ۸۵ شهرک صنعتی و ۱۰ هزار واحد فعال صنعتی ظرفیت بالایی دارد اما اگر روزی بدون آلودگی سپری کنیم باید تعجب کنیم. تنها راه کاهش آلودگی، اجرای دو برنامه پنجساله برای نوسازی صنایع و کاهش وابستگی به سوخت فسیلی است. توسعه استان باید بر اساس سند علمی و محیط زیستی باشد تا هم نشاط اقتصادی و هم سلامت مردم تضمین شود.












