به گزارش فارس، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، به وزیر صمت دستور داد تا به خودروسازان اعلام کند که تا یک سال آینده باید مصرف سوخت خودروها را بهینه کنند در غیر این صورت، هیچگونه ارز در اختیارشان قرار نمیگیرد و «اجازه تولید نخواهند داشت.»
با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور، ایران در سالهای گذشته به واردکننده بنزین تبدیل شده است؛ بهگونهای که هزینه واردات بنزین در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار بود؛ رقمی که میتوانست برای تأمین واردات داروی بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
در این شرایط، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان میگوید: از سال ۹۸ تمام خودروهای پرتیراژ داخلی با استاندارد یورو ۵ تولید میشود اما از آنجا که پالایشگاههای کشور همچنان بنزین یورو ۴ تولید میکنند در عمل این خودروها بنزین یورو ۵ مصرف نمیکنند. همین ناهماهنگی میتواند مصرف سوخت را بسته به شرایط رانندگی بین ۵ تا ۲۵ درصد افزایش دهد.