رئیسجمهور در یک اقدام تازه، به خودروسازان یک سال فرصت داده تا موتورهای وسایل نقلیه تولیدی را بهبود دهند. این تصمیم با هدف کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت گرفته شده و همچنین ترغیب خودروسازان به استفاده از فناوریهای نوین، از جمله تولید خودروهای برقی و هیبریدی، در دستور کار قرار گرفته است. اما حالا این سؤال مطرح است که خودروسازان چگونه باید این دستور را اجرایی کنند؟
طبق گزارش روزنامه ایران، عزتالله زارعی مطرح کرده است: «رئیسجمهوری به مسئلهای اشاره کردند که دغدغه بسیاری از مردم است. در نیمه دوم سال، آلودگی هوا به شدت افزایش مییابد و بخشی از این آلودگی مربوط به خودروهاست. از طرف دیگر، خودروهای فعلی مصرف سوخت بالایی دارند که این مسئله هزینههای سنگینی ایجاد میکند.
در حالی که دنیا در حال تغییر رویکرد به سمت خودروهای کممصرف و استفاده از سوختهای جایگزین است، آقای رئیسجمهور تأکید کردند که خودروسازان ایرانی هم باید این مسیر را دنبال کنند. هدف از این کار، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هواست که در نهایت به نفع جامعه خواهد بود.»
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است: «ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت سند راهبردی طراحی کردهایم که در حال حاضر مراحل نهایی تدوین را طی میکند. این سند، رویکرد تولید خودروهای برقی و هیبریدی، انتقال فناوریهای نوین و اصلاح موتورهای خودرو را تعیین کرده و تمام خودروسازان بر اساس آن موظف به اقدام خواهند بود.
یکی از مباحث مطرح شده در این سند، کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی است؛ چه به صورت تکتک و چه به شکل کاهش کلی در سبد سوخت خودروها. همچنین برخی خودروسازان، از جمله ایرانخودرو، سایپا و کرمانموتور، پیشتر اقداماتی را آغاز کردهاند و به سمت تولید خودروهای برقی و فناوریهای پیشرفته قدم برداشتهاند. امروز دیگر امکان رقابت با تولید خودروهای پرمصرف در این بازار جهانی وجود ندارد.»
وی در ادامه درباره کیفیت سوخت نیز اشاره کرد: «اصلاح کیفیت سوخت مسئلهای ضروری است، اما تا زمانی که کیفیت خودروها بهبود نیابد، مصرف سوخت کاهش پیدا نمیکند. برای مثال، خودروهای هیبریدی و دوگانهسوز نیازی به بنزین ندارند.
حتی اگر کیفیت سوخت اصلاح نشود، باز هم باید به سمت استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته حرکت کنیم. در حال حاضر، جهان در حال بهرهگیری از موتورهای هیدروژنی است و ما تازه به فکر اضافه کردن خودروهای برقی و هیبریدی به خطوط تولید خود افتادهایم. البته مشکلاتی مانند نبود زیرساختهای مناسب برای شارژ این خودروها وجود دارد، اما این مسائل نیز باید همزمان با ورود خودروهای جدید به بازار حل شود.»
او همچنین با اشاره به مهلت یکساله گفت: «اگر بتوانیم تا یک سال آینده ۳۰ درصد از تولیدات خودروهای داخلی را به مدلهای برقی اختصاص دهیم، میتوان گفت که در مسیر درستی حرکت کردهایم. ممکن است تمام خودروهای تولیدی در این بازه برقی نباشند، اما مهم این است که جریان تولید به سمت این هدف متمایل شود.»