همشهری آنلاین: این در حالی است که بسیاری از بیزینسها در دوره ما به مشکل برخوردهاند. اما چرا؟ شاید بخشی از این امر نهتنها توضیح اقتصادی، بلکه توضیح روانشناختی هم داشته باشد.
مثل معروفی داریم که میگوید «از کوزه همان برون تراود که در اوست». طبیعتا اگر در کوزه مایعی خوشبو وجود داشته باشد، آنچه به پیرامون خود منتقل میکند خوشبویی است و برعکس. در حوزه روانشناختی و حال خوب نیز وضعیت چنین است. قضیه به قدری جدی است که حتی در حوزه کسبوکار و عقل معاش هم باید از درون شروع کنید. این چیزی است که شاید خیلیها نخواهند باورش کنند.
بیشتر بخوانید:
حال خوب با کتاب خوب
سیامک قاسمی، اقتصاددان و مشاور اقتصادی در یکی از ویدئوهای اخیر خودش اشاره میکند: «بیزینس و شرکت و کسبوکار شما شبیهترین موجود به خود شماست. از من بهعنوان یک معلم و مشاور کسبوکار که شاید در 15سال گذشته با بیش از صدها شرکت و بیزینس کار مشاوره و آموزشی کار کرده، بپذیرید که شرکت و کسبوکار و سازمان شما شبیهترین پدیده به مالک و مدیر آن است. برای همین اگر سازمانتان سازمانی خوشقول و در قبال مشتریان متعهد است، به این دلیل است که شما در زندگی شخصیتان آدم متعهدی هستید. اگر سازمانتان شلخته است، به این دلیل است که شما انسان شلختهای هستید. اگر سازمان شما سازمانی نظم و دیسیپلین دارد، به این دلیل است که شما انسان منظم و بادیسیپلینی هستید. این استمرار شخصیت شماست که در سازمانتان جاری است. پس اگر صاحب یک کسبوکار و بیزینس و شرکت هستید و بهدنبال اصلاح و بهبود شرایط شرکتتان هستید، باید اول از خودتان شروع کنید و تغییر شماست که سازمانتان را تغییر خواهد داد.»
نکته اینجاست که همه تغییرات شما در زندگی و ازجمله در عقل معاشتان،از درون شما و از خود شما شروع خواهد شد. پس اگر در حوزه عقل معاش هم مشکل اقتصادی دارید و قصد دارید اصلاحش کنید، باید ابتدا محتویات کوزه درونتان را از بهترینها آکنده کنید تا در اطراف شما نیز چنین مواردی به چشم بخورد، وگرنه انتظار عقل معاش منظم و متعهدانه داشتن از شخصیتی که خودش شلخته و غیرمتعهد است آب در هاون کوبیدن است.












