پشت موج عروسک‌ زشت لبوبو، اقتصاد خوابیده نه فرهنگ!

خبرآنلاین چهارشنبه 05 آذر 1404 - 14:31
در کافه‌خبر خبرآنلاین با حضور رضا ارژنگی، کارگردان و نویسنده «یوز»، و احسان کاوه، تهیه‌کننده این انیمیشن، درباره شکل‌گیری «یوز»، تغییرات داستان، مشکلات توزیع بین‌المللی، صداگذاری و همچنین نقش اقتصاد در جریان‌های فرهنگی معاصر گفت‌وگو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان کاوه در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به رشد برق‌آسای کی‌پاپ گفت: «بعد از گانگنام استایل بود که کی‌پاپ جدی دیده شد و فاصله تا رشد جدی‌اش بسیار کوتاه بود. تحولات فرهنگی معمولاً پنج تا ده سال زمان می‌خواهند، اما کی‌پاپ در مدت‌زمانی بسیار کوتاه به پدیده‌ای جهانی تبدیل شد؛ در حدی که نماینده فرهنگی یک ملت معرفی شود. چنین جهشی در یک دهه معمولاً طبیعی نیست.»

او با اشاره به تجربه‌هایش در کره جنوبی افزود: «مردم کره از کی‌پاپ لذت می‌برند؛ من انکار نمی‌کنم. با خودشان هم صحبت کرده‌ام. اما هم‌سن‌وسال‌های ما در کره معمولاً می‌گویند: “این همه فرهنگ ما نیست.”»

کاوه سپس این موج جهانی را با پدیده‌های مشابه در ایران مقایسه کرد و ادامه داد: «یک چیزی در مایه‌های همین عروسک زشت لبوبو که الان اپیدمی شده؛ همیشه برایم سؤال بوده یعنی چه که یک عروسک زشت باید دست همه باشد؟ که البته برمی‌گردد به یکی از شخصیت‌های معروف کی‌پاپ و یکی از دخترهایی که چنین عروسکی همراهش دارد.»

او تأکید کرد: «پشت بسیاری از این رفتارها و پشت بسیاری از تحولاتی که ظاهر فرهنگی دارند، رد پای فعالیت اقتصادی دیده می‌شود.»

برای مطالعه متن کامل کافه خبر اینجا کلیک کنید.

۲۴۲۲۴۴

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.