وقتی صحبت از هرگونه نقص مرتبط با موتور خودرو می شود، هرچند به ظاهر ناچیز، همیشه نیازمند توجه فوری است، زیرا ممکن است به تعمیرات پرهزینه یا آسیب دائمی منجر شود، مانند مشکل بیش ازحد گرم شدن موتور. دانستن اقداماتی که باید در زمان داغ شدن بیش از حد خودرو انجام دهید، مهارتی حیاتی است که هر صاحب خودرویی باید بداند تا عملکرد بهینه و طول عمر موتور را تضمین کند.
هوای گرم و خودروهای قدیمی دو عامل اصلی برای داغ شدن بیش از حد خودرو هستند. این مشکل در خودروهای مدرن چندان رایج نیست، اما ممکن است هنگام بالا رفتن از سربالایی یا در ترافیک سنگین در یک روز بسیار گرم رخ دهد.
داغ شدن بیش از حد موتور در حین رانندگی، صرف نظر از سن خودرو، هرگز مطلوب نیست. اگر متوجه شوید که خودروی شما به طور مکرر بیش از حد گرم می شود، احتمالاً نشانه ای از یک مشکل بزرگ تر است. در این راهنما، دلایل و نشانه های داغ شدن موتور و گام های مناسب برای مقابله با این مشکل و رانندگی ایمن تا مقصد را خواهید آموخت.
خودروهای امروزی دارای سیستم های خنک کننده پیشرفته ای هستند که با حسگرهای حرارتی متعدد و فن های برقی کنترل شده توسط کامپیوتر طراحی شده اند تا موتور را در هر شرایط آب وهوایی فعال نگه دارند. این ویژگی های برتر باعث می شوند که داغ شدن بیش از حد در خودروهای مدرن نسبت به مدل های قدیمی تر کمتر رخ دهد. با این حال، این مشکل همچنان ممکن است اتفاق بیفتد.
دلایل متعددی برای داغ شدن بیش از حد خودرو وجود دارد، اما به طور کلی، این مشکل ناشی از نقصی در سیستم خنک کننده خودرو است که اجازه نمی دهد گرما از محفظه موتور خارج شود. این امر اغلب به دلیل نشتی یا انسداد در سیستم خنک کننده موتور یا سایر اجزا رخ می دهد.
اجزایی مانند شیلنگ های لاستیکی، واشرها و پمپ های آب به دلیل فرسودگی مداوم در معرض خرابی قرار دارند و به راحتی ممکن است دچار نشتی شوند. علاوه بر این، شرایط رانندگی خاص، مانند ترافیک سنگین در یک روز گرم، می تواند فشار قابل توجهی بر سیستم خنک کننده وارد کند و باعث نقص در عملکرد آن شود.
مانند بسیاری از مشکلات خودرو، نگهداری منظم و صحیح کلید اصلی است. برای به حداقل رساندن خطر آسیب به موتور، بهتر است با بررسی منظم سطح مایع خنک کننده و روغن خودرو و بازرسی شیلنگ ها، فن ها، ترموستات و سایر قطعات سیستم خنک کننده، از بروز این مشکل پیشگیری کنید.
اما اگر نشانگر دمای خودرو به سمت «H» (داغ) حرکت کند یا چراغ هشدار داشبورد روشن شود، چه باید کرد؟ دانستن اقدامات لازم در هنگام داغ شدن بیش از حد خودرو می تواند تفاوت بین تعویض یک ترموستات ۲۰ دلاری و صرف هزاران دلار برای تعمیرات را ایجاد کند.
چند نشانه رایج وجود دارد که باید هنگام شروع داغ شدن بیش از حد موتور خودرو به آن ها توجه کنید:
• نشانگر دمای موتور در داشبورد یا کنسول راننده به سمت «H» (داغ) حرکت کند یا وارد محدوده قرمز نشانگر شود.
• بخاری که اغلب شبیه دود به نظر می رسد، از جلوی خودرو و زیر کاپوت خارج شود.
• بوهای عجیب یا نامطبوعی که از جلوی خودرو، به ویژه نزدیک کاپوت، منتشر می شود. • نشتی مایع خنک کننده معمولاً بوی شیرینی دارد، در حالی که نشتی روغن اغلب بوی سوختگی ایجاد می کند.
اگرچه بهترین گزینه دریافت کمک از یک مکانیک است، ایمن ترین راه این است که آماده باشید. همچنین، ممکن است لازم باشد مسافت زیادی را طی کنید تا به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو برسید. دانستن اقدامات لازم در هنگام داغ شدن بیش از حد خودرو به شما امکان می دهد با موتوری که مستعد داغ شدن است، با ایمنی به مقصد خود برسید.
در اینجا فهرستی از اقلامی که باید در خودرو داشته باشید، در صورتی که متوجه شدید موتور خودروی شما مستعد داغ شدن بیش از حد است، آورده شده است:
– ۴ لیتر مایع خنک کننده (ترکیب ۱:۱ از مایع ضد یخ و آب)
– چند لیتر روغن
– دستکش و عینک ایمنی مقاوم
– حوله
– جعبه ابزار اولیه خودرو
– چراغ قوه کارآمد
هنگامی که خودرو بیش از حد گرم می شود، نشانگر دمای داشبورد بالا می رود. نشانه دیگر می تواند روشن شدن چراغ هشدار نقص باشد.
اگر خودروی شما بیش از حد گرم شد، بیش از ۴۰۰ متر رانندگی نکنید. بهتر است خودرو را با یدک کش به تعمیرگاه منتقل کنید تا از آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود. صرف نظر از منشأ مشکل، داغ شدن بیش از حد موتور چیزی نیست که بخواهید به آن بی توجهی کنید. موتور شما ممکن است دچار آسیب جدی یا حتی دائمی شود.
اگر خودروی شما بیش از حد گرم شده و مکانیک مجرب یا یدک کش در نزدیکی شما نیست، این نکات را دنبال کنید تا دمای خودرو به حالت عادی بازگردد:
به محض اینکه متوجه داغ شدن خودرو شدید، سیستم تهویه مطبوع (کولر) را خاموش کنید. این کار بار روی موتور را کاهش داده و دمای آن را پایین می آورد. پنجره ها را باز کنید تا این فرآیند سریع تر انجام شود.
اگر خاموش کردن کولر کمکی نکرد، بخاری و دمنده را روشن کنید. این کار ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما روشن کردن بخاری گرما را از موتور به داخل کابین سرنشینان منتقل می کند. این اقدام فشار روی سیستم خنک کننده موتور را کاهش داده و دمای آن را پایین می آورد.
ممکن است احساس کنید در بیابان هستید، اما موتور بیش از حد گرم شده شما تسکین خواهد یافت. در برخی موارد، این کار ممکن است برای رفع مشکل داغ شدن کافی باشد. اگر چراغ هشدار خاموش شود یا نشانگر دما به حالت خنثی بازگردد، متوجه خواهید شد که این روش مؤثر بوده است.
ایده ای عجیب به نظر می رسد؟ نه چندان، اگر دلیل آن را بدانید. اگر در ترافیک متوجه افزایش دما شدید، پس از قرار دادن دنده در حالت «پارک» یا «خنثی»، کمی دور موتور را افزایش دهید.
این کار سرعت پمپ آب و فن را افزایش می دهد و جریان بیشتری از هوا و آب را از طریق رادیاتور عبور می دهد. گردش تقویت شده مایع و هوا به خنک شدن موتور کمک می کند. نکته مفید دیگر این است که در ترافیک سنگین، به جای تعویض مکرر بین ترمز و گاز، سعی کنید به آرامی حرکت کنید. ترمز کردن اصطکاک زیادی ایجاد می کند که وضعیت موتور بیش از حد گرم شده را بدتر می کند.
اگر پس از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن، کولر خاموش و پنجره های باز، خودرو همچنان بیش از حد گرم می شود، به صورت ایمن کنار جاده توقف کرده و موتور را خاموش کنید. این امن ترین و مطمئن ترین راه برای خنک کردن موتور بیش از حد گرم شده است.
حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد تا موتور خنک شود. در این مدت، تا زمانی که موتور کاملاً خنک نشده، به هیچ وجه سعی نکنید کاپوت را با دست باز کنید، به ویژه اگر بخار از موتور خارج می شود، زیرا مایع خنک کننده در موتور بیش از حد گرم شده ممکن است دمایی بیش از ۲۳۰ درجه فارنهایت داشته باشد. با باز کردن کاپوت، خطر پاشیده شدن آب یا بخار داغ وجود دارد.
سعی نکنید درپوش رادیاتور را برای کاهش فشار و گرما باز کنید، زیرا ممکن است باعث حوادثی مانند سوختگی دست ها شود. اگر قصد اضافه کردن آب دارید، صبر کنید تا موتور به دمای عادی بازگردد.
موتورها معمولاً به دلیل کمبود مایع خنک کننده بیش از حد گرم می شوند، بنابراین پر کردن آن معمولاً مشکل را حل می کند. پس از حداقل ۱۵ دقیقه انتظار، زمانی که کاپوت به لمس خنک شده است، وقت اضافه کردن مایع خنک کننده است.
توجه داشته باشید که این تنها یک راه حل موقت است. افزودن مایع خنک کننده مشکلی که در ابتدا باعث داغ شدن موتور شده را برطرف نمی کند، اما اغلب به شما امکان می دهد با خیال راحت به نزدیک ترین تعمیرگاه برسید.
دستکش بپوشید، کاپوت را باز کنید و درپوش رادیاتور را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید مخزن مایع خنک کننده کجاست، ممکن است لازم باشد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. این مخزن معمولاً یک مخزن پلاستیکی شفاف در نزدیکی رادیاتور است.
اگر مخزن مایع خنک کننده خالی باشد، ممکن است نشتی رخ داده باشد. زیر خودرو را به سرعت بررسی کنید. اگر قطره یا گودالی مشاهده کردید، احتمالاً مخزن مایع خنک کننده نشتی دارد.
در صورت نشتی مایع خنک کننده، باید آن را پر کنید. مطمئن شوید که درپوش رادیاتور خنک است قبل از اینکه آن را باز کنید. توجه داشته باشید که مایع خنک کننده هنگام گرم شدن منبسط می شود و فشار ایجاد می کند. برای باز کردن ایمن درپوش رادیاتور، باید آن را با حوله بپوشانید و به آرامی یک چهارم دور بچرخانید تا فشار انباشته شده آزاد شود.
سپس درپوش رادیاتور را کاملاً باز کنید و به آرامی مایع خنک کننده، ترکیبی از نصف آب و نصف ضد یخ، را اضافه کنید تا سطح مایع به خط «پر» برسد. همچنین باید مایع خنک کننده را به مخزن سرریز کوچک و شفاف که در کنار رادیاتور قرار دارد، اضافه کنید.
سپس درپوش را ببندید و موتور را روشن کنید. همچنین مطمئن شوید که شیلنگ های بالایی یا پایینی رادیاتور و شیلنگ های بخاری مسدود، جدا یا ترکیده نشده اند.
آب سرد را به رادیاتوری که هنوز داغ است اضافه نکنید، زیرا ممکن است باعث ترک خوردن بلوک موتور به دلیل تغییر ناگهانی دما شود. اگر ناچارید در حالی که موتور هنوز گرم است آب اضافه کنید، این کار را به آرامی انجام دهید در حالی که موتور در حالت خنثی یا پارک است.
توجه داشته باشید که اکثر خودروها به ترکیبی ۵۰/۵۰ از مایع خنک کننده و آب نیاز دارند تا از داغ شدن جلوگیری شود، بنابراین با اضافه کردن فقط آب به مخزن خنک کننده نمی توانید به طور نامحدود با موتور بیش از حد گرم شده رانندگی کنید. اگر در هنگام داغ شدن خودرو مایع خنک کننده در دسترس ندارید، حتماً به محض امکان مقدار معادل مایع خنک کننده اضافه کنید.
اگر مخزن مایع خنک کننده پر باشد، مشکل ممکن است الکتریکی یا مکانیکی باشد. شیلنگ نشتی دار، تسمه فن فرسوده یا شکسته، پمپ آب خراب یا ترموستات معیوب ممکن است مقصر باشد. در این مورد، بهترین اقدام درخواست یدک کش به نزدیک ترین تعمیرگاه است.
اگر نشانگر دما به حالت عادی بازگردد یا چراغ هشدار قرمز خاموش شود، می توانید به رانندگی ادامه دهید، اما با احتیاط و با نظارت مداوم بر نشانگر دما یا چراغ هشدار.
داغ شدن بیش از حد موتور مشکلی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت. اقدام صحیح این است که یک متخصص سیستم خنک کننده خودروی شما را بررسی کند تا علت اصلی مشکل برطرف شود.
هنگام رانندگی، نشانگر دما را زیر نظر داشته باشید. به همه چیز توجه کنید، مانند مایع زیر خودرو یا بخار زیر کاپوت. این اطلاعات اولیه به طور قابل توجهی به تشخیص مشکل کمک می کند.
اکنون می دانید چه باید کرد وقتی خودروی شما بیش از حد گرم می شود. اما این نکات درباره کارهایی است که نباید هنگام داغ شدن موتور انجام دهید:
خودرو را بیش از ۴۰۰ متر رانندگی نکنید. با یک مکانیک تماس بگیرید یا خودرو را به نزدیک ترین گاراژ یدک بکشید تا از آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود.
اگر نیاز به اضافه کردن آب قبل از خنک شدن کامل موتور دارید، عجله نکنید. آب را به آرامی اضافه کنید در حالی که موتور روشن است و دنده در حالت «پارک» یا «خنثی» قرار دارد.
وقتی موتور بیش از حد گرم است، به طور مکرر ترمز نکنید. این کار موتور را تحت فشار بیشتری قرار می دهد و در این شرایط باعث آسیب بیشتر می شود. حتی اگر در ترافیک سنگین هستید، فقط به آرامی حرکت کنید بدون اینکه پدال ترمز را مکرراً فشار دهید.
داغ شدن بیش از حد موتور خودرو مشکلی جدی است که نیازمند توجه فوری و اقدامات صحیح است. با رعایت نکات ایمنی، نگهداری منظم و آمادگی برای شرایط اضطراری، می توانید از آسیب های پرهزینه به موتور جلوگیری کنید. همیشه به نشانه های هشداردهنده توجه کنید و در صورت بروز مشکل، سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید تا از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته