اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ

صدا و سیما شنبه 21 فروردین 1400 - 14:26
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی : در اﯾام کرونا ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ‎آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح کشور انجام شده است.
اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای مجید هداوند با تشریح خدمات مشاوره‌ای و مددکاری این سازمان در ایام کرونا افزود: در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانش‎‌آموزان و خانواده‎‌های آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ‎آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح کشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری (تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ که تعداد ۳۰ مرکز در سال ۹۹ راه‎ اندازی شده است.
معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نامعلوم بودن چشم‌انداز آینده شیوع کرونا در کشور و آسیب‌هایی که از رهگذر تعطیلی مدارس به دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه و خانواده‌های آن‌ها وارد می‌شود راهکار غلبه بر این بحران را همکاری هرچه بیشتر والدین، معلمان و دانش‌آموزان دانست.
وی اظهار داشت: «نقش اولیای دانش‌‎آموزان با نیاز‌های ویژه، هم از جهت پیشگیری دانش‎‌آموزان از ابتلا به ویروس و هم ارائه آموزش‌‎های لازم به فرزندانشان ویژه است. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﯿﻤﺎری و ﺷﯿﻮع آن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی آﻧﺎن، از اقدامات مشاوران و مددکاران در مدارس استثنایی است.»
هداوند با پرداختن به ویژگی‌های دانش‌آموزان استثنایی در این بحران عمومی به راهکار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «به دلیل وجود برخی مشکلات ذهنی، حسی، جسمی و ارتباطی در کودکان و دانش‎‌آموزان بانیاز‌های ویژه، نقش اولیا و خانواده‌‎های آنان برای استمرار آموزش، پرورش و توان‎بخشی فرزندشان مهم و حیاتی است. به همین منظور و در راستای افزایش نقش اولیا در برنامه ریزی‎های آموزشی، افزایش میزان مشارکت والدین برای همکاری در ارائه خدمات آموزشی به مدارس استثنایی، بهره گیری هرچه بیشتر از همکاری و مشارکت اولیای دانش‌آموزان درجهت بهبود و پیشبرد امر آموزش دانش‌‎آموزان با نیاز‌های ویژه، دستورالعمل «همیار معلم» تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‎‌ها ارسال شد.»
آقای هداوند افزود: «در دوران همه گیری کرونا سعی بر آن است تا از ظرفیت اولیای دانش‌‎آموزان با نیاز‌های ویژه و خانواده‎‌های آنان برای آموزش، پرورش و توان‎بخشی این کودکان و دانش‌‎آموزان استفاده شود.»
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح خدمات مشاوره‌ای و مددکاری این سازمان در ایام کرونا گفت: «در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانش‎‌آموزان و خانواده‎‌های آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ‎آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح کشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری (تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ که تعداد ۳۰ مرکز در سال ۹۹ راه‎ اندازی شده است.»
خانواده‌ها در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار می‎‌شود، شرکت کنند.
وی ادامه داد: «مشاوران و مدرسان آموزش خانواده مدارس استثنایی با بهره ‎گیری از ظرفیت فضای مجازی ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﻌﺘﺒﺮ درﺧﺼﻮص آﮔﺎه ﺳﺎزی واﻟﺪﯾﻦ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮد ﻣﺮاﻗﺒﺘﯽ، ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮدﮐﺎن، ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﻓـﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس در دوران شیوع ویروس کرونا را ارائه می‌کنند.»
آقای هداوند در ادامه با ارائه توصیه‌هایی به منظور کاهش آثار سوء ناشی از تعطیلی مدارس و عوارض روانی- تربیتی آن بر دانش‌‎آموزان و خانواده‎‌ها، از والدین دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه خواست در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد در تمامی مدارس استثنایی برگزار می‌‎شود، شرکت کنند.
 
والدین به توصیه‌‎های مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده توجه کنند
وی افزود: والدین در صورت مشاهده هرگونه مشکل، مسأله و اختلال در رفتار فرزند خود، موضوع را با مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده مطرح کنند و از راهنمایی‌‎های آنان بهره گیرند. والدین به توصیه‎‌هایی که توسط مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده ارائه می‎‌شود، توجه کنند.
معاون آموزشی، برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از خانواده‌ها خواست شیوه نامه ‎های بهداشتی را رعایت کنند و در هنگام خروج از منزل فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنند و حتی الامکان از خروج خود و فرزندانشان از منزل، به جز در موارد اضطراری پرهیز کنند.»
آقای هداوند گفت: «اولیای دانش آموزان و خانواده‌‎های آنان، بازوان قدرتمند معلمان و مدیران مدارس هستند، بنابراین با ایجاد تعامل مطلوب با معلمان، همکاران ما را در مدارس استثنایی، جهت انجام وظایف خویش، یاری رسانند.»
وی از تشکیل انجمن مشورتی اولیای دانش‎‌آموزان بانیاز‌های ویژه در سطح استانی و کشوری خبرداد و افزود: در سطوح مختلف از مدارس استثنایی تا ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‎‌ها و سازمان استثنایی، نیازمند نظر‌ها و پیشنهاد‌های اولیای گرانقدر هستیم. امیدواریم خانواده‌ها با ارسال پیشنهاد‌های خود ما را در اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه. ‎ها یاری رسانند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.