حسین سحرخیز شب‌چراغ «سندباد و فیروز» را افروخت/ اجرای ۲ نمایش با موضوع خلیج فارس

ایرنا یکشنبه 03 خرداد 1405 - 23:11
تهران- ایرنا- در روزهایی که ۲ نمایش «آرزوی بزرگ» و «ذرات آشوب» با موضوع خلیج فارس در ۲ سالن هنر و مجموعه تئاترشهر روی صحنه هستند، مراسم شب‌چراغ نمایش «سندباد و فیروز» با حضور حسین سحرخیز بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «آرزوی بزرگ» به کارگردانی میثم یوسفی و نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی هر ۲ بر موضوع خلیج‌فارس و بیرون‌ راندن اشغال‌گر، تاکید دارد.

نمایش «آرزوی بزرگ» اثری مختص کودکان و نوجوانان با بن‌مایه و مفهوم ملی‌گرایانه و موضوع خلیج فارس است که بر هویت ایرانی پرداخته شده همچنین نمایش «ذرات آشوب»، روایت آزادی هرمز از اشغال پرتغالی‌ها است.

نمایش «آرزوی بزرگ» تا ٨ خرداد ساعت ١٩ به مدت ۵۵ در تالار تخصصی هنر روی صحنه است و نمایش «ذرات آشوب» تا اواخر خرداد ساعت ١٩:٣٠ و مدت زمان ٩٠ دقیقه به صحنه می‌رود.

هنرمندان، خبرنگاران، منتقدان و فعالان فرهنگی می‌توانند (با هماهنگی قبلی) بلیت هدیه این دو نمایش را دریافت کنند.

حسین سحرخیز شب‌چراغ «سندباد و فیروز» را افروخت/ اجرای دو نمایش با موضوع خلیج فارس

حسین سحرخیز شب‌چراغ «سندباد و فیروز» را افروخت

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، مراسم شب‌چراغ نمایش «سندباد و فیروز» با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما در روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز شده و حسین سحرخیز پیشکسوت تئاتر و سینما به عنوان مهمان ویژه شمع شب‌چراغ اجرا را افروخت.

در آغاز این مراسم محمود موسوی کارگردان سندباد و فیروز با خیر مقدم به تماشاگران و مهمانان اولین اجرای نمایش گفت: برایمان مهم است که صحنه تئاتر به هر سختی هم شده روشن بماند. چه با بودن امکانات و چه با نبودن آن. برایمان مهم بود و خدا را شاکریم که همه چیز جفت و جور شد. سرپرست محترم تماشاخانه سنگلج و کارکنان آن خیلی خوب پشت ما ایستادند و حمایت کردند. این برایمان قوت قلبی شد تا روی صحنه بیاییم و این شمع را روشن نگه داریم.

موسوی با تشکر از هنرمندانی که به دیدن نمایش اش آمده‌اند گفت: خواهش می‌کنم راجع به فرهنگ و هنر با همدیگر حرف بزنیم. بیرون از اینجا با هم تعامل کنید. همین چیزهاست که ما را زنده نگه می‌دارد. می‌گویند برای از بین بردن یک خانه فرهنگش را از آن بگیرید دیگر لازم نیست در و دیوار را خراب کنید.

حسین سحرخیز مهمان ویژه این مراسم نیز با ابراز خوشحالی از اینکه در این شب به سنگلج آمده گفت: این سالن دارای قدمت بسیار زیادی ست. هنرمندان بزرگی مثل عباس جوانمرد اینجا کار کرده اند. بازیگران بزرگی مثل محمدعلی کشاورز و عزت‌الله انتظامی اینجا روی صحنه رفته اند. این صحنه و این مکان تاریخچه بسیار محترمی دارد. در راه اعتلا تئاتر و فرهنگ این مملکت قدم های مثبت و بزرگی طی این سالها برداشته شده است. باید قدر این سالن‌ها را دانست.

او ادامه داد: باید به جوان هایی که امروز کار می کنند؛ که می‌دانم با شرایطی که بر تئاتر حاکم است دارند ایثار می کنند، دست مریزاد گفت و همین طور به شما عزیزان که می‌آیید و با حضورتان در این سالن‌ها از تئاتر حمایت می‌کنید.

حسین سحرخیز شب‌چراغ «سندباد و فیروز» را افروخت/ اجرای دو نمایش با موضوع خلیج فارس

سحرخیز با بیان اینکه نمایش را نباید فقط به خاطر نمایش دید، گفت: سارتر تماشاگران را به دو دسته تقسیم می‌کند. اول کسانی که می‌آیند تا جواب سوال‌هایشان را بگیرند و دوم آنهایی که می‌آیند تا برایشان سوال ایجاد بشود. امیدوارم که جلوتر از جامعه مان عمل کنیم. نه تنها بتوانیم پاسخ سوال های جامعه را بدهیم بلکه برایشان ایجاد سوال کنیم. علت ها را برای تماشاگر مان روشن کنیم و توجه اش را از معلول ها به علت ها معطوف سازیم. این هنر بسیار بزرگی است که تئاتر رسالتش را دارد.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر افزود: هنرمند باید با فضیلت هنر بسیار آشنا باشد وگرنه نمی تواند تاثیری که باید را روی تماشاگر بگذارد. مهم این است که اول خود هنرمند یک پالایش درونی داشته باشد تا بتواند این رسالت مهم را انجام دهد.

در بخش بعدی این مراسم؛ شمع شب‌چراغ نمایش توسط حسین سحرخیز و همراه با آرزوی موفقیت برای اجرا و روشنی همیشگی صحنه تئاتر افروخته شد.

در این روز هنرمندان تئاتر از جمله ناصر آویژه، محسن یوسفی، احمد محرابی، حامد شیخی، فرشید هدی و ... مهمان نمایش سندباد و فیروز بودند.

این نمایش هر روز غیر از شنبه‌ها در ساعت ۱۹.۳۰ روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت آن را از سایت‌های گیشه تئاتر و تیوال تهیه کنند.

آغاز اجرای نمایش «بی‌هوده» در تئاتر شهر

نمایش «بی‌هوده» به نویسندگی و کارگردانی یاسین رضوانی و تهیه‌کنندگی محمد قدس از شامگاه پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر، سالن قشقایی آغاز کرد.

کوروش سلیمانی مدیر مجموعه تئاتر شهر از جمله حاضران در شب اول اجرای این نمایش بود. سلیمانی، پس از تماشای این اجرا روی صحنه آمد و ضمن قدردانی از حضور پرشور مخاطبان گفت: به عنوان یک هنرمند، نه رئیس مجموعه، معتقدم تئاتر باید همیشه جاری باشد و یکی از دلایل مهم آن حضور شما تماشاگرانی است که همواره کنار تئاتر ایستاده‌اید. روی صحنه بودن تئاتر اتفاق ارزشمندی است و می‌تواند در حد خود به رویایی‌تر شدن حال ملت و سرزمین ما کمک کند.

او افزود: برنامه جمعه‌های تئاتر از هفته گذشته آغاز شده است؛ مطمئن باشید هر کسی که خیر مردم را بخواهد، با ادامه جریان تئاتر و روی صحنه بودن آن مخالف نیست. تماشاگران در همه این سال‌ها ثابت کرده‌اند که بزرگ‌ترین حامی ما هستند. در این روزهای سخت صمیمانه از شما تشکر می‌کنم؛ بارها گفته‌ام حتی اگر یک نفر در پنجاه سال گذشته فقط یک نمایش در تئاتر شهر دیده باشد، او جزئی از خانواده تئاتر است. تئاتر متعلق به شماست.

در این نمایش محمد شاکری، دلارام ابوحمزه، یاسین رضوانی و سیدجواد یحیوی (به ترتیب ورود به صحنه) به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «بی‌هوده» از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ ساعت ۲۰:۱۵ در مجموعه تئاتر شهر، سالن قشقایی روی صحنه رفته است. عوامل این اثر عبارتند از: مجری طرح: علی اکباتانی، طراح صحنه و لباس: الهام موسوی، طراح صدا: یاسین رضوانی، طراح نور: پدرام رضوانی، طراح پوستر و متریال تبلیغاتی: مجتبی رحامیان، دستیاران تهیه‌کننده: عسل امین‌نیا، سحر نزهت، مدیر تولید: سعید رنجبر، دستیاران تولید: رایسا صفری، یاسمن کاربخش، دستیار اول کارگردان: الهام موسوی، دستیار دوم کارگردان و برنامه‌ریز: صدف حسینیان، گروه کارگردانی: مهران درخشان‌زاده، ناصر آرین، منشی صحنه: صدف حسینیان، مدیران صحنه: حامد حبیبی، علیرضا محمدعلی، دستیاران صحنه و اجرای دکور: پیمان سلمانی، حامد حبیبی، حسام اقوامی، حسین شیرپور، مهشید کابلی، دستیار نور: پیوند ملکیان، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: علی کیهانی (راوی‌مدیا).

نمایش «بی‌هوده» پیش‌تر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و جایزه بهترین نمایشنامه این دوره از جشنواره را نیز کسب کرد. این اثر همچنین موفق به دریافت تقدیر بازیگر مرد شد و در بخش کارگردانی نیز نامزد دریافت جایزه بود.

حسین سحرخیز شب‌چراغ «سندباد و فیروز» را افروخت/ اجرای ۲ نمایش با موضوع خلیج فارس

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.