«موج یادها» با همراهی ارکستر سمفونیک صدا و سیما به پایان رسید

ایرنا یکشنبه 03 خرداد 1405 - 23:18
تهران- ایرنا- آیین اختتامیه رویداد ملی «موج یادها» به یاد شهدای ناو دنا با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در مجموعه برج آزادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین اختتامیه رویداد ملی «موج یادها» روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت‌ ماه) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت فرهنگ، علی اصغر مظلومی فرمانده سابق ناوبندر مکران در ماموریت کد ۳۶۰، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی، محسن دودانگه شهردار منطقه ۹ تهران، سیدمحسن حسینی رئیس مجموعه برج آزادی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در مجموعه برج آزادی برگزار شد.

رویداد ملی «موج یادها» با نگاهی به میراث ماندگار شهدای جنگ تحمیلی سوم، شهدای ناوشکن دنا، شهدای مدرسه میناب تلاش کرد با زبان هنر، روایت حماسه و فداکاری را برای نسل امروز بازآفرینی کند.

در بخش‌های مختلف این رویداد، وزیر فرهنگ و همراهان از نمایشگاه چندرسانه‌ای «لاله‌های سفید»، سازه نمادین ناوشکن «دنا» و آثار مرتبط با شهدای این ناوشکن بازدید کردند؛ بخش‌هایی که با روایتی تصویری و هنری، یاد و خاطره رشادت‌ها و فداکاری‌های دوران دفاع مقدس را زنده نگه می‌داشت.

اجرای پرفورمنس مفهومی «خاک، خون و وطن»، موسیقی نواحی جنوب کشور، نمایشگاه سوزن‌دوزی بانوان بلوچ و کارگاه هنرمندان هنرهای تجسمی از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

اجرای ارکستر سمفونیک و گروه کُر سازمان صدا و سیما بخش پایانی این رویداد بود.

در ابتدا، این ارکستر، سرود ملی کشورمان را اجرا کرد سپس مهیار مهرآذر مدیر ارکسترهای رسانه ملی در این آیین ضمن گرامیداشت یاد شهدای ناو دنا اظهارداشت: امروز در برنامه‌ای مشترک، با همدلی و همراهی مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، بنیاد رودکی و مجموعه‌های هنری همراه، گرد هم آمده‌ایم تا با زبان شعر و موسیقی، ادای دینی داشته باشیم به ساحت مقدس عزیزانی که نام و یادشان در تاریخ این سرزمین جاودانه خواهد ماند.

«موج یادها» با همراهی ارکستر سمفونیک صدا و سیما به پایان رسید

وی گفت: روزی این فرصت فراهم شد که قطعاتی در استقبال از آن دلیرمردان ناو دنا، بر عرشه این ناو نواخته شود و امروز، یکی از همان قطعات، بار دیگر به یاد آن بزرگواران، در اینجا تقدیم خواهد شد. قطعه‌ای که یک‌ بار بر روی ناو دنا اجرا شد، امروز مجدداً به ساحت مقدس آن عزیزان تقدیم می‌شود؛ همراه با چند قطعه دیگر که از اشعار حضرت آقا انتخاب شده و همکارانم در مرکز شعر، موسیقی و سرود، آنها را آماده کرده‌اند.

مهرآذر افزود: امروز قطعه‌های «سرود فتح» و «موج» با آهنگسازی امید رهبران و تنظیم حسن فراهانی و با اجرای ارکستر سمفونیک و همراهی گروه کُر اجرا می‌شود و همچنین قطعه «تا ثریا» برای نخستین بار در این مراسم رونمایی خواهد شد؛ اثری که برای جنگ تحمیلی سوم ساخته شده و برای اولین بار اجرای آن را شاهد خواهیم بود.

مدیر ارکسترهای رسانه ملی بیان کرد: پس از آن، قطعه «خورشید رخشان» ساخته آقای قربانی و با تنظیم آقای توکلی اجرا می‌شود؛ برای استقبال از همان قطعه‌ای که پیش‌تر سال ۱۴۰۲ برای استقبال از ناو دنا نواخته شده بود و امروز نیز بار دیگر تقدیم خواهد شد و در پایان، قطعه ماندگار «ای ایران» از استاد روح الله خالقی اجرا می‌شود. حسین شریفی رهبر ارکستر، سرژیک میرزاییان رهبر گروه کُر و حسن فراهانی کنسرت‌مایستر از عوامل اجرایی این کنسرت هستند.

سپس کنسرت ارکستر سمفونیک و گروه کُر سازمان صدا و سیما، قطعاتی را با همراهی دو خواننده اجرا کرد.

«موج یادها» با همراهی ارکستر سمفونیک صدا و سیما به پایان رسید

نیروی دریایی ارتش هرگز آسیب‌پذیر نیست

علی اصغر مظلومی فرمانده پیشین ناوبندر مکران در ماموریت کد ۳۶۰، گشت عملیاتی به دور کره زمین در جمع خبرنگاران درباره برگزاری رویداد ملی «موج یادها» اظهار کرد: ناوگروه ۱۰۴ نیروی دریایی ارتش در اعزام به یکی از بنادر شرقی کشور هندوستان، که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، با عنوان «میلان ۲۰۲۶» عازم کشور هندوستان شد. در این دوره نیز بیش از ۷۰ کشور حضور داشتند و ۵۷ کشور جهان یگان‌های شناور رزمی خود را با حداقل آمادگی جنگی و مطابق با پروتکل‌های ماموریت صلح در این برنامه شرکت داده بودند.

وی گفت: ناوشکن دنا زمانی به ماموریت اعزام شد که هنوز جنگ آغاز نشده بود اما در مسیر بازگشت از ماموریت صلح و دوستی، در حالی که هیچ نشانه‌ای از درگیری یا هشدار قبلی وجود نداشت، هدف حمله دو اژدر زیردریایی آمریکایی قرار گرفت. در این حادثه تلخ، بیش از ۱۰۴ نفر از هم‌رزمان شجاع ما که در قالب گروه ۱۰۴ نیروی دریایی ارتش در این مأموریت حضور داشتند، به شهادت رسیدند.

«موج یادها» با همراهی ارکستر سمفونیک صدا و سیما به پایان رسید

مظلومی با اشاره به نقش هنر در بازنمایی حادثه ناو دنا افزود: امروز زبان هنر می‌تواند نقش بزرگی در روایت این فداکاری‌ها ایفا کند. امروز هم نشان داده شد که ارکستر سمفونیک صدا و سیما توانست بخشی از تلاش‌ها، ایثار و رشادت‌های فرزندان این سرزمین در نیروی دریایی ارتش را به تصویر بکشد؛ مردانی که روزی در کنار ما در دریا بودند و امروز به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند.

این فرمانده نیروی دریایی بیان کرد: در این حادثه ناوشکن «دنا» آسیب دید اما روح بلند نیروی دریایی ارتش هرگز آسیب‌پذیر نیست. همان‌گونه که بارها نشان داده‌ایم، اگر آسیبی به ناوگان‌های دریایی وارد شود، بهتر و قوی‌تر از گذشته آن را خواهیم ساخت.

به گزارش ایرنا، ناوشکن دنا ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۴ در حالی که از رزمایش صلح میلان در هند به کشورمان بازمی‌گشت، در آب‌های بین المللی نزدیک کشور سریلانکا مورد حمله‌ وحشیانه یک فروند زیردریایی آمریکایی قرار گرفت، این ناو در زمان حمله ۱۳۶ نفر خدمه داشت که ۱۰۴ نفر از آنها به شهادت رسیدند و ۳۲ نفر نجات یافتند. گفته می‌شود در میان کشته‌شدگان اجساد ۲۰ نفر هرگز بازیابی نشدند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.