به گزارش ایرنا شماری از خانم های فرهنگی لرستان که در سال های گذشته به دلیل عدم نیاز این استان به معلم خانم در رشته های مربوطه، در تهران استخدام و جذب شدند، سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد، به صورت انتقال موقت در لرستان خدمت کردند اما اکنون برای سال تحصیلی جدید خواستار تمدید این انتقال و ماندگاری در لرستان شده اند.
بسیاری از این معلمان که متاهل و دارای فرزند هستند اکنون ناگزیر به بازگشت به محل استخدام خود در تهران هستند اما شرایط زندگی و وظیفه همسری و مادری عامل بازدارنده مهمی در این موضوع شده است تا این خانم معلم ها با دوگانه اشتغال و زندگی مواجه شوند.
عده ای از این معلمان که امروز برای حل مشکل خود به استانداری لرستان مراجعه کرده اند می گویند با استفاده از داشتن شرایطی مانند بیمار صعب العلاج، سه فرزند زیر۱۲ سال و اشتغال همسر در لرستان موفق به انتقال از پایتخت به این استان شده اند اما اکنون در صورت بازگشت به محل استخدام، دچار مشکلاتی در زندگی می شوند.
آنها قانون را می دانند اما می گویند به دلیل داشتن فرزندان خردسال و اشتغال همسر در لرستان امکان ترک خانواده و اسکان در تهران را ندارند.
بنابر اظهاراتشان، با وجود شرایط اقتصادی کنونی در صورت بازگشت به تهران، امکان تامین هزینه های مسکن و نگهداری فرزندان نیز برای این مادران معلم بسیار سخت، هزینه بر و در مواردی غیرممکن خواهد بود از طرفی، هزینه های بالای زندگی اجازه نمی دهد قید اشتغال را بزنند و به امید یافتن حرفه دیگری در استان محروم لرستان، از شغل فعلی خود استعفا دهند.
معلمان که خود همواره الگویی از ایثار و فداکاری در جامعه هستند اکنون در دوگانه ای میان رسالت بزرگ معلمی و نگهداری از خانواده و توجه به وظیفه همسری و مادری گرفتار شده اند و برای رهایی از این تضاد ناخواسته، خواستار چاره اندیشی مسوولان مربوطه هستند.
هانیه معلم مقطع ابتدایی که پس از پنج سال خدمت در تهران سال گذشته به دلیل مشکلات خانوادگی با انتقال موقت در لرستان مشغول خدمت شده است می گوید: پارسال به دلیل بیماری و داشتن فرزند خردسال زیر هفت سال به صورت موقت به لرستان بازگشتم اما اکنون که برای تمدید انتقالی در سامانه اقدام کرده ام مجاز به انتقال نیستم و باید به محل استخدام و خدمت سابق خود در تهران بازگردم.
وی با اشاره به مشکلات خانوادگی، شرایط سخت اقتصادی و بیماری پرهزینه خود ادامه داد: با داشتن فرزندی خردسال، مسائل زندگی در غربت، بیماری و هزینه های سنگین زندگی در تهران، امکان جابجایی خانواده را ندارم و از طرفی دل کندن از شغل و حرفه معلمی برایم بسیار سخت است چون در صورت استعفا علاوه بر اینکه سال ها تحصیل و خدمتم بی ثمر می شود با مشکلات اقتصادی بیش از پیش نیز مواجه خواهم شد.
ساناز دیگر معلمان لرستانی استخدام شده در آموزش و پرورش تهران که او هم مشکل مشابه دارد می گوید: ما سال ها تحصیل و تلاش کرده ایم تا بتوانیم به عنوان معلم در جامعه خدمت کنیم که متاسفانه به دلیل نبود شرایط در لرستان ناگزیر در استان تهران برای استخدام شدیم.
وی افزود: چند سال با وجود مشکلات بسیار، در تهران خدمت کردیم اما چون قدرت مشکلات زندگی بیش از توان و استقامت ما بود به امید رفع بخشی از مشکلات با انتقال موقت به لرستان بازگشتیم.
وی عنوان کرد: اکنون که آرامش بر زندگی ما حاکم شده و در کنار رسالت معلمی، خانه و خانواده خود را حفظ کرده ناگزیر به جابجایی به استان تهران و با مخالفت خانواده و همسر مواجه شده ایم، در دوراهی میان زندگی، فرزندان و شغل مقدس خود گرفتار هستیم و دل کندن از هر کدام، رها کردن تکه ای از وجودمان خواهد بود.
زهرا دیگر معلم انتقال موقت نیز می گوید: در صورتیکه امکان خدمت در لرستان برایم فراهم نشود با مشکل خانوادگی مواجه و با وجود داشتن ۲ فرزند ناچار به انتخاب بین خانواده و شغل خواهم شد.
وی ادامه داد: همسرم به دلیل سختی های متعدد زندگی در تهران و داشتن ۲ فرزند خردسال، به شدت با بازگشت من به پایتخت مخالف است.
وی ادامه داد: با وجود سابقه پنج ساله معلمی در تهران شرایط بسیار سختی برای ما رقم خورده است در حالیکه ما به امید انتقال دائم درخواست انتقال موقت دادیم و جابجایی خانواده و انتقال همسران ما نیز دستخوش این جابجایی ها خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ۹۱۱ نفر معلم خانم که استخدام استان تهران بودند با انتقال موقت وارد استان شدند.
سید عیسی سهرابی افزود: امسال بر اساس درخواست این افراد، مطابق با نیاز استان، با تداوم انتقالی ۳۰۶ نفر از آنان در سامانه انتقال معلمان موافقت شده است.
وی اظهار داشت: اما سامانه انتقال معلمان، اجازه تمدید انتقالی ۶۰۵ نفر از این افراد را با توجه به ۲ عامل، رشته تحصیلی و مازاد تعداد معلم خانم در لرستان، نداده است چراکه در شهرستان هایی مانند خرم آباد، کوهدشت، نورآباد، پلدختر و الشتر نیروی مازاد خانم وجود دارد و هم اکنون امکان جذب این افراد در استان نیست.
وی با تاکید بر اینکه برابر شرایط مورد نظر برای انتقال این افراد امکان تمدید انتقال وجود ندارد ادامه داد: دیروز در جلسه ای با نمایندگان این معلمان تاکید شد شرایط جذب آنها بر اساس قوانین و ضوابط مدیریت انسانی در لرستان وجود ندارد اما با توجه به مشکلات متعدد پیش روی این افراد، خانواده آنان و کرامت شغل معلمی، برای رفع مشکل این همکاران فرهنگی پیگیری خواهد شد.
سهرابی گفت: با وجود قانونی بودن لزوم بازگشت این تعداد به تهران و محل استخدام، اما با توجه به طرح مشکلات این معلمان و اهمیت ویژه دستگاه تعلیم و تربیت در خصوص امکان مواجهه با آسیب های احتمالی برای آنان، فرزندان و خانواده، از هیچ تلاش و کمکی دریغ نخواهد شد.
وی افزود: تلاش می شود با پیگیری و رایزنی با وزارت خانه برای رفع مشکل این همکاران چاره اندیشی شود.













