به گزارش ایرنا، سفر سید جواد حسینی، رییس سازمان بهزیستی کشور به استان کرمان، تلاشی هدفمند برای پیوند میان سیاستگذاریهای کلانِ حمایتی و نظارتهای میدانی بر عملکرد مؤسسات خیریه بود.
وی در این سفر که با هدف بررسی چالشها و پایش فعالیتهای مراکز توانبخشی و نگهداری انجام شد، علاوه بر اعلام خبرهای امیدوارکننده در خصوص جهش چشمگیر در یارانهها و بودجههای اختصاصی برای مددجویان و مراکز تحت نظارت، بر اهمیت رویکردهای تخصصی از جمله «بازپیوند» کودکان به کانون خانواده و توانمندسازی فرزندان تأکید کرد.
این رویداد نهتنها نشاندهنده عزم سازمان بهزیستی برای کاهش شکاف میان قیمت تمامشده خدمات و یارانههای دولتی است، بلکه بر پیوند ناگسستنی میان دولت و نهادهای مردمی در مسیر آیندهسازی برای جامعه هدف، بهویژه کودکان و توانخواهان، صحه میگذارد.
بازدید از موسسه نگاه مهر آفتاب
سید جواد حسینی، رییس سازمان بهزیستی کشور در دومین سفر خود به استان کرمان در دوره مدیریتی فعلی، ضمن بازدید از موسسه خیریه «نگاه مهر آفتاب»، از برنامهریزی برای رفع چالشهای استان و جهش قابلتوجه در اعتبارات مراکز توانبخشی و حمایتی خبر داد.
حسینی در این سفر هدف از حضور خود را پایش فعالیتهای دولتی و غیردولتی حوزه بهزیستی، بررسی ظرفیتها و چالشهای استان و تصمیمگیری برای رفع موانع موجود برشمرد. وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای سالمندان استان در حضور استاندار کرمان، از اولویتبخشی به حوزههای اشتغال، مسکن، ازدواج مددجویان، مهارتآموزی و بیمههای اجتماعی خبر داد.
توسعه مراکز تخصصی در استان کرمان
رییس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر ضرورت راهاندازی مراکز مورد نیاز در کرمان تصریح کرد: تأکید ویژهای بر فعالسازی مراکز اورژانس اجتماعی که پیشتر وعده داده شده بود، وجود دارد.
همچنین توسعه مراکز اوتیسم در ۲ بخش مراکز موقت شبانهروزی (زیر ۱۴ سال) و مراکز روزانه (بالای ۱۴ سال) با توجه به نیاز مبرم مردم استان، در دستور کار قرار دارد.
جزییات افزایش مستمریها و یارانههای مراکز
حسینی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مستمری مددجویان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در ۲ بخش اعتباری تمرکز دارد؛ نخست مستمری مددجویان که در بودجه سال جاری با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده و دوم، یارانههای مراکز که با جهشی چشمگیر مواجه شده است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ هزار مرکز تحت نظارت بهزیستی توسط بخش مردمی و خیرین، از افزایش یارانهها خبر داد و گفت: مراکز توانبخشی روزانه ۷۰ درصد افزایش، حق پرستاری ۸۰ درصد افزایش، حق پرستاری ضایع نخاعی و اوتیسم ۹۰ درصد افزایش، ویزیت در منزل ۱۰۰ درصد افزایش و مراکز اجتماعی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد افزایش بر اساس نوع خدمات است.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از تأمین اعتبار هزار میلیارد تومانی برای این مراکز خبر داد که بهزودی ابلاغ خواهد شد. وی هدف از این افزایشها را کاهش فاصله میان «قیمت تمامشده خدمات» و «یارانههای پرداختی» دانست و افزود: اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، اما تلاش بر این است که این شکاف به حداقل برسد.
رشد سهم بودجه بهزیستی در بودجه کل کشور
حسینی با ارائه آماری از وضعیت بودجه سازمان، عنوان کرد: سهم کل بودجه سازمان بهزیستی در سال جاری به ۲.۴ درصد از بودجه عمومی کشور رسیده است، در حالی که این رقم در اوج شرایط گذشته ۱.۷ درصد بوده است.
وی در پایان با اشاره به وضعیت «قانون جامع حمایت از معلولین» افزود: بودجه این قانون از ۸.۸ درصد نیاز واقعی در سالهای گذشته، اکنون به نزدیک ۲۴ درصد رسیده است. اگرچه تا پوشش صددرصدی قوانین ۳۲گانه فاصله داریم، اما رقم مطلق بودجه قانون حمایت از معلولین از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۴ برابر شده است که نشاندهنده تلاش برای دستیابی به وضعیت مطلوبتر در حمایت از جامعه هدف است.
بازدید معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور از موسسه «بچههای ما» در کرمان
معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی با همراهی ابوذر عطاپور معاون استاندار و وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، از سه بخش نگهداری کودکان و همچنین کارگاه خیاطی موسسه خیریه «بچههای ما» بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیتهای تربیتی، مهارتی و توانمندسازی این مجموعه قرار گرفت.
حسینی در این بازدید، ضمن حضور در هر سه بخش نگهداری شامل «خانه کودکان سه تا ۶ سال (دختر)»، «خانه پسران (هفت تا ۱۲ سال)» و «خانه دختران (هفت تا ۱۲ سال)»، با فرزندان مقیم این مرکز صمیمانه گفتوگو کرد.
وی همچنین در فضایی گرم و صمیمی، با بازگویی خاطراتی برای کودکان، به شنیدن صحبتها و دغدغههای آنان نشست و در ادامه با دقت و جزئیات، درباره روند اجرای برنامهها، شیوههای تربیتی و چالشهای جاری مجموعه از مدیران و مربیان پرسوجو کرد.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با حضور در کارگاه خیاطی، از تلاشهای انجامشده برای آموزش مهارتهای فنی و ایجاد فرصتهای شغلی برای فرزندان قدردانی کرد و این اقدامات را گامی مهم در جهت استقلال و آیندهسازی برای آنان دانست.
تاریخچه و رویکرد تخصصی موسسه «بچههای ما»
موسسه خیریه «بچههای ما» که از سال ۱۳۸۳ و بعد از وقوع زلزله بم با مدیریت خانم توکلی و اعضای هیئتمدیره (خانواده وی) پایهگذاری شد، با هدف حمایت از کودکان بدسرپرست و بیسرپرست فعالیت میکند. این مجموعه هماکنون با ارائه خدمات در سه فاز مجزا، بستری مناسب برای رشد و تعالی فرزندان فراهم کرده است.
راهبرد «بازپیوند»؛ اولویت اصلی موسسه
فرآیند پذیرش فرزندان در این موسسه پس از شناسایی توسط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و با کسب دستورات قضایی و بهزیستی شهرستان صورت میگیرد. با این حال، اولویت اصلی مجموعه، «بازپیوند» فرزندان با کانون خانواده اصلی است. کارشناسان این موسسه با بررسی دقیق شرایط خانوادهها، در صورت نیاز به حمایتهای مالی یا درمانی، به خانوادهها یاری میرسانند تا فرزندان به آغوش گرم خانواده اصلی خود بازگردند و از جداسازی دائمی جلوگیری شود.
حمایت مستمر تا استقلال کامل
یکی از ویژگیهای متمایز این موسسه که مورد توجه رییس سازمان بهزیستی قرار گرفت، تداوم حمایت از فرزندان پس از ۱۸ سالگی است. برخلاف مراکز معمول، در موسسه «بچههای ما» فرزندان تا زمان پایان تحصیلات دانشگاهی، انجام خدمت سربازی و یافتن شغل مناسب، همچنان تحت حمایت قرار دارند. این رویکرد باعث شده تا پیوندهای عاطفی حتی پس از ترخیص فرزندان حفظ شود؛ بهگونهای که فرزندانِ ترخیصشده نیز در مناسبتها و روزهای تعطیل، در این خانه حضور مییابند و این مجموعه را به یک «خانواده گسترده» تبدیل کردهاند که پناهگاه همیشگی آنان است.
در پایان این بازدید، رییس سازمان بهزیستی ضمن شنیدن خاطرات و دغدغههای فرزندان و مربیان موسسه، از تلاشهای تیم مدیریتی و خیرین این موسسه در حفظ سلامت روان و آیندهسازی برای کودکان قدردانی کرد.













