به گزارش ایرنا، انرژی برق در ایران فقط مساله قبض ماهانه یا روشن ماندن یک لامپ و کار کردن یک کولر نیست؛ بلکه پمپاژ آب ، فعالیت بیمارستانها ، ارتباطات، امنیت، صنایع بزرگ، سوخترسانی، زندگی و اشتغال روزمره میلیونها خانواده در کشور به برق گره خورده به همین علت مشارکت برای مدیریت مصرف این حامل انرژی بسیار مهم است.
پویش ملی «۲۵ درجه، قرار همدلی» با تکیه بر نقش اثربخش مشارکتهای مردمی برای پایداری شبکه برق در واقع یک «قرارداد اجتماعی» است که ضمن تامین منافع مشترکان خانگی بر آسایش و اشتغال میلیونها هموطن اثربخش است.
این پویش، مصداق مشارکت آگاهانه و داوطلبانه مردمی است به طوری که با رعایت یک الگوی ساده مصرف نه تنها مانع از بروز قطعیهای احتمالی میشود، بلکه پاداش آن را در قالب کاهش هزینههای قبض برق، به سبد خانوار بازمیگرداند.
گرما و مسوولیت اجتماعی مدیریت مصرف برق
در حالی که نیمه دوم خرداد ماه را پشت سر می گذاریم شهروندان برخی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد مانند گچساران دمای تا ۴۵درجه سانتیگراد را تجربه کردهاند و این امر افزایش میزان مصرف برق در روزهای اخیر را به دنبال داشته است.
برای پایداری برق خانهها، بیمارستانها، مراکز امدادی و همه بخشهای کشور، هزاران نفر از صنعتگران برق به صورت شبانهروز تلاش میکنند اما عبور از گرمای تابستان امسال نیازمند همراهی مردم هم است.
برخی از کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به اینکه آسایش و رفاه شهروندان برای مدیریت مصرف تحت تاثیر قرار نمیگیرد میگویند: هر فرد میتواند با یک اقدام کوچک مانند تنظیم کولر روی درجه آسایش ۲۵درجه سانتیگراد گامی بلند برای مدیریت مصرف برق برمی دارد.
آنان تاکید میکنند: اگر درها و پنجرهها بیدلیل باز نماند، وسایل سرمایشی در فضاهای بدون استفاده روشن نشود، لامپها و تجهیزات اضافی خاموش شوند و خانوادهها بپذیرند که مصرف منطقی داشته باشند میزان مصرف به میزان قابل توجهی مدیریت می شود.
افزایش مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان مصرف برق در استان نیمههای خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
رسول روستائی تاکید کرد: اوج(پیک) نیاز مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد روز جمعه پانزدهم خرداد ماه امسال ۴۴۴ مگاوات بود که نسبت به روز جمعه شانزدهم خردادماه پارسال ۳۱ مگاوات افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه میانگین دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد روزهای میانی خردادماه پارسال ۳۴درجه بود و میانگین دمای استان در همین روز سال جاری ۳۷درجه سانتیگراد گزارش شده تاکید کرد: افزایش دما باعث رشد مصرف این حامل انرژی در استان شده است.
روستائی تصریح کرد: همچنین میزان مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد روز چهاردهم خرداد امسال ۴۵۸مگاوات بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸مگاوات افزایش نشان میدهد.
روستایی ابراز داشت: میانگین دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد روز چهاردهم خرداد امسال ۳۷درجه سانتیگراد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درجه افزایش یافته است.
ثبت دمای بالای ۴۰درجه در هشت ایستگاه
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دمای هوای هشت ایستگاه هواشناسی استان طی گرمترین ساعتهای شبانهروز گذشته بیش از ۴۰درجه سانتیگراد گزارش شده است.
حمید خالدی افزود:طی شبانهروز گذشته ایستگاههای لیشتر، امامزادهجعفر، دوگنبدان، دهدشت، باشت، لنده،چرام و لیکک دماهای بالای ۴۰درجه سانتیگراد را ثبت کردهاند.
وی بیان کرد: منطقه امامزاده جعفر شهرستان گچساران با حدود ۴۱درجه سانتیگراد گرمترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد طی شبانهروزی استان گزارش شده است.
خالدی عنوان کرد: گرمترین دمای امسال در منطقه لیشتر از توابع گچساران با ۴۵ درجه در خرداد ماه امسال ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، استان ۷۶۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۳۰۰هزار مشترک برق دارد.














