استاد دانشگاه : مساله مهاجرت پزشکان نامدار کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آسیب‌شناسی است

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 07:55
 یاسوج-ایرنا- یک استاد و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج گفت: مساله مهاجرت برخی پزشکان نامدار و شاخص کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر نیازمند آسیب‌شناسی است.

به گزارش ایرنا، نعمت الله زکی‌پور دوشنبه شب در سلسله نشست‌های «مفاهمه» دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به نیاز استان کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد برای خدمت پزشکان فوق تخصص در این خطه تاکید کرد: با بررسی‌های جامع می‌توان شرایطی فراهم کرد که پزشکان شاخص ، دست‌کم به صورت پاره وقت در زادگاهشان فعالیت کنند.

وی گریزی هم به تاریخچه پزشکی مدرن در ایران و کهگیلویه و بویراحمد زد و اظهار داشت: پزشکی مدرن در کشورمان از قرن هجدهم آغاز شد و نخستین مرکز آموزشی پزشکی مدرن ایران در عصر قاجار و دوران صدارت امیرکبیر ایجاد شد.

یک عضو هیات علمی : مساله مهاجرت پزشکان نامدار کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آسیب‌شناسی است

زکی‌پور عنوان کرد: نخستین مرکز حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد که یک خانه بهداشت بود سال ۱۳۱۴ در منطقه تل‌خسرو شهرستان بویراحمد فعالیت خود را آغاز کرد.

زکی‌پور با اشاره به اشتغال اتباع انگلیسی در صنعت نفت گچساران اظهار داشت: به احتمال یک مرکز درمانی سال ۱۳۰۹در گچساران وجود داشت اما مستنداتی در اثبات این موضوع در دست نیست.

بایدها و نبایدهای دخالت در حوزه سلامت

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه دخالت سیاست یکی از چالش‌های حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد است که البته ابعاد بین‌المللی دارد گفت: دخالت سیاست در حوزه سلامت به قرن نوزدهم و شیوع طاعون سیاه برمی‌گردد.

ابوذر فتاحی‌زاده با اشاره به از بین رفتن شمار زیادی انسان و نیروی کار در آن روزگار بر اثر یک همه‌گیری افزود: این حوادث منجر به کاهش نیروی کار و دخالت سیاست در حوزه سلامت شد.

وی بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه سلامت در ایران و کهگیلویه و بویراحمد را کم‌توجهی به حکمرانی خوب دانست و در عین حال این را هم گفت: دخالت سیاست در همه امور به ویژه حوزه سلامت در برخی موارد مانند زمانی که شان کارکنان نظام سلامت حفظ نشود اجتناب ناپذیر است.

این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی تصریح کرد: در نظر گرفتن همه ذی‌نفعان جامعه سلامت مانند کارکنان این حوزه،شرکت‌های بخش خصوصی، جامعه مدنی که در زمینه توسعه زیرساخت‌ها مشارکت می‌کنند و بیماران حکمرانی خوب اطلاق می‌شود.

برنامه‌های علوم پزشکی برای شنیدن صداهای موافق و مخالف

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این نشست گفت: نشست‌های مفاهمه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با هدف شنیدن صدای متخصصان علوم انسانی و کارکنان حوزه درمان برای مدیریت بهتر پیش‌بینی است.

یک عضو هیات علمی : مساله مهاجرت پزشکان نامدار کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آسیب‌شناسی است

رقیه پناهی با یادآوری مباحث مطرح شده در نشست‌های مفاهمه چند هفته گذشته تاکنون تاکید کرد: مباحث بسیار مهم و راهکارهای ارزشمندی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شده که می‌تواند چراغ راه مسوولان نظام سلامت باشد.

وی تاکید کرد: همچنین برای شنیدن صدای همه اقشار مردم در مناطق شهری یاسوج نشست‌هایی برگزاری شده است.

پناهی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نشست‌هایی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد هم برگزار می‌شود تا انتظارات بهره‌برداران نظام سلامت هم مطرح و برای تحقق آنان هم برنامه‌ریزی شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان متولی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد تجربه‌های خوبی از دخالت سیاسیون دارد که دستاوردهای زیادی برای توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان داشته است.

به گزارش ایرنا، ۹ هزار نفر در نظام سلامت استان ۷۶۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.