خط‌ونشان محیط زیست مهریز برای صنایع آلاینده؛ لیست واحدهای متخلف عمومی می‌شود

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 08:36
رئیس اداره محیط زیست مهریز با اعلام صدور اخطار رسمی برای ۲۱ واحد صنعتی و معدنی به دلیل آلودگی هوا و تخلیه غیرمجاز پساب، از اتخاذ رویکردی شفاف خبر داد و تصریح کرد: در صورت عدم رفع آلودگی در مهلت قانونی، پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارجاع شده و نام صنایع آلاینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

روح الله زارع در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به برنامه‌های نظارتی سه ماهه اخیر این اداره، اظهار کرد: بازدیدهای میدانی از صنایع مختلف و معادن به‌گونه‌ای طراحی شده که هم در روز و هم در شب انجام شود که طی این مدت، ۲۱ واحد صنعتی و معدنی به دلیل عدم رعایت ضوابط محیط زیستی، با اخطار رسمی مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: علت اصلی این اخطارها، بروز آلودگی‌های مربوط به هوا و همچنین تخلیه غیرمجاز پساب‌های صنعتی بوده است.  

رئیس محیط زیست شهرستان تصریح کرد: بر اساس پروتکل‌های موجود، در صورت عدم رفع آلودگی در بازه زمانی مشخص، موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

وی گفت: همچنین، جهت شفافیت بیشتر و تشویق به رعایت قانون، لیست صنایع آلاینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

زارع با اشاره به محدودیت‌های ساختاری، گفت: مشکلات زیست‌محیطی تنها محدود به مهریز نیست و ما با یک چالش ملی در زمینه کمبود نیروی انسانی متخصص روبرو هستیم.

به گفته وی، در حال حاضر، ظرفیت سازمان‌های چهارگانه محیط زیست در سطح کشور، تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از وظایف و مسئولیت‌های تعیین‌شده را پوشش می‌دهد که این یک مسئله اساسی در مدیریت محیط زیست است.

وی با تأکید بر این که حفاظت از محیط زیست تنها با مشارکت فعال مردم و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی پایدار خواهد بود، گفت: با هدف تربیت نسلی متعهد به طبیعت، برنامه‌های محیط زیستی امسال بر فرهنگ‌سازی در مدارس و ارتقای سطح دانش عمومی متمرکز شده؛ اقدامی که به‌دنبال تغییر چارچوب‌های فکری نسل آینده در مواجهه با مسائل زیست‌محیطی است.

زارع  به برنامه‌های پیش‌رو در هفته حفاظت از محیط زیست نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بازدیدهای میدانی از طبیعت و صنایع، پخش مستندهای آموزشی در مورد مناطق حفاظت‌شده و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با کارشناسان از مهم ترین برنامه های این هفته است.  

این مسئول همچنین از خبرنگاران و متخصصان برای حضور در این بازدیدها دعوت کرد تا با همکاری هم بتوانند گامی مثبت در جهت حفاظت از محیط زیست منطقه بردارند.

زارع در پایان متذکر شد: شهرستان مهریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده‌های اصلی استان و برخورداری از واحدهای تولیدی و معادن متنوع، از نظر زیست‌محیطی در وضعیت حساس قرار دارد و پایش مداوم آلاینده‌های هوا و پساب‌ها در این منطقه، نقشی حیاتی در جلوگیری از بروز بحران‌های بوم شناسی و حفظ سلامت ساکنان منطقه ایفا می‌کند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.