مراسم تولد داود گنجه‌ای در موزه موسیقی برگزار شد/ اجرای «نغمه‌های ایران»

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 16:24
تهران- ایرنا- مراسم تولد ۸۴ سالگی داود گنجه‌ای مدرس، نوازنده کمانچه و ویولن و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران با حضور جمعی از هنرمندان در موزه موسیقی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری خانه موسیقی ایران، مراسم تولد داود گنجه‌‎ای مدرس و نوازنده کمانچه و ویولن و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی دوشنبه (۱۸ خرداد ماه) در موزه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کامبیز عبدل‌زاده و محمدعلی نجف‌پور نوازنده تار به اجرای ساز و آواز پرداختند و در ادامه علی جهاندار، قاسم رفعتی، حسام‌الدین سراج، داود فیاضی و حمیدرضا نوربخش با ویولن‌نوازی داود گنجه‌ای آواز خواندند.

سپس امیرعباس سجادی که اجرای این مراسم را برعهده داشت ضمن تشکر از حضور مسئولان و هنرمندان و یادی از علی مرادخانی، گفت: بدون اطلاع استاد داود گنجه‌ای این مراسم برگزار شده است.

سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران در سخنانی اظهار کرد: شخصیت هنری استاد داود گنجه‌ای که من بیش از ۲۰ سال است که از نزدیک با او آشنا هستم، بی‌نظیر است و به جرأت می‌گویم که هیچ‌گاه در این چند دهه برای خودش چیزی نخواسته و همواره دغدغه صنف، انسجام و اتحاد این نهاد را داشته و همیشه برای هنرمندان با تمام توان قدم برداشته است.

در ادامه مهدی شفیعی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایگاه استاد گنجه‌ای بسیار رفیع و منیع است و همواره به عنوان یک الگو ونماد معرفت و ایثارگری در بین هنرمندان از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

مرتضی کاظمی، معاون اسبق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با مطایبه (شوخ‌طبعی) و به زبان نسل «زد» خطاب به گنجه‌ای گفت: مرسی که به دنیا آمدی، مرسی که اجازه دادی ما با شما همنشین شویم و مرسی که هستی.

وی با اشاره به نقش برجسته استاد گنجه‌ای در ارتباط میان هنرمندان و مسئولان یک دوبیتی را که شب قبل سروده بود به او تقدیم کرد:

«نیست ما را نه ملالی و غمی نه رنجه‌ای

تا به هر تار جهان هست صلای پنجه‌ای

زین میان کافی و شافی است به مزامیر ادب

صوت داوودی و ساز دلنشین گنجه‌ای»

داود گنجه‌ای ۸۴ ساله شد/ برگزاری مراسم تولد استاد در موزه موسیقی

ایرج نعیمایی مدیرعامل اسبق انجمن موسیقی در ادامه به صفات نیکوی گنجه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های استاد، میانداری اوست و ما هرگاه دچار مشکل و مساله‌ای می‌شدیم گنجه‌ای حضور پیدا کرده و با میانداری و حسن نیت و اعتمادی که بین هنرمندان و مسئولان داشت مسائل را حل و فصل می‌کرد.

داود گنجه‌ای در ادامه ضمن سپاسگزاری از حضار بیان کرد: سرنوشت آدمی هرگز قابل پیش‌بینی نیست و زندگی راهی سحرآمیز و ناشناخته است. بعد از اتفاقات و حوادثی که در دوران نوجوانی برایم افتاد، آینده‌ای مبهم و نامعلوم برای من و خانواده‌ام ایجاد شد و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که برای دهه‌های متوالی خداوند به من ماموریتی فراتر از پرداختن به زندگی شخصی‌ام محول کند.

این نوازنده پیشکسوت کمانچه افزود: در آستانه ۸۵ سالگی هنوز برای باز کردن گرهی از گره‌های بی‌شمار هنرمندان و همکاران جوانم تلاش می‌کنم. همین دیروز برای آزادی یکی از هنرمندان دربند به قوه قضاییه مراجعه کردم و از خداوند برای این توفیق خدمت بسیار شاکرم.

در این مراسم حجت‌اله ایوبی، سیدمحمد بهشتی‌، محمدمحیط طباطبایی، محمد اله‌یاری، ایرج نعیمایی، سیدمحمد میرزمانی، حمیدرضا عاطفی، مرتضی کاظمی، محمدعلی مرآتی، امیرعباس ستایشگر، احمد صدری، آرش امینی، اسحاق شکری، غلامرضا ملکوتی، بیاض امیرعطایی، پسندیده و فرید متین حضور داشتند.

داود گنجه‌ای مدرس و نوازنده کمانچه و ویولن، متولد ۲۴ خرداد سال ۱۳۲۱ در شهر ری است، وی در نوجوانی ردیف کمانچه را نزد عبدالله جهان‌پناه و ردیف علیرضاخان چنگی و نیز نوازندگی ویولن را نزد ولفگانگ والیش (استاد اتریشی) فراگرفت. گنجه‌ای پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۴۶، وارد دانشگاه تهران شد و در رشته موسیقی تحصیل کرد. او در این دوران از محضر استادانی همچون نورعلی برومند و داریوش صفوت بهره برد و پس از دریافت مدرک لیسانس موسیقی، به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی پیوست. در آنجا، ضمن پژوهش و تدریس، از راهنمایی استادان برجسته‌ای همچون سعید هرمزی، یوسف فروتن و محمود کریمی بهره برد و نواختن کمانچه را نزد علی‌اصغر بهاری ادامه داد.

گنجه‌ای با وجود آنکه ساز تخصصی‌اش ویولن است، برای حفظ و تداوم سبک سنتی کمانچه‌نوازی کوشش فراوانی انجام داده و از معدود نوازندگانی است که به شیوه‌ها و ردیف‌های سازی و آوازی موسیقی ایرانی تسلط کامل دارد. وی کنسرت‌های متعددی را در ایران و کشورهای گوناگون همراه گروه‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی اجرا کرده و سال‌ها در مقام مدرس کمانچه و پژوهشگر موسیقی ردیفی در صداوسیما و سایر نهادهای هنری فعالیت داشته است.

از دیگر سوابق و سمت‌های او می‌توان به عضویت در شورای عالی خانه موسیقی ایران، شورای عالی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، مشاور هنری بنیاد رودکی، قائم‌مقامی و جانشینی مدیرکل موسیقی صداوسیما، مدیرعاملی خانه موسیقی و نیز داوری در جشنواره‌های مختلف موسیقی (از جمله جشنواره موسیقی فجر) اشاره کرد. وی همچنین از موسسان خانه موسیقی به‌ شمار می‌آید و همواره نقش موثری در پیشبرد امور صنفی و هنری جامعه موسیقی داشته است.

گنجه‌ای در زمینه تألیف و تحقیق پیرامون ردیف‌های موسیقی ایران فعالیت‌های فراوانی انجام داده و آثار و دیدگاه‌هایش همواره مورد مراجعه هنرجویان و استادان موسیقی بوده است. یکی از آخرین کارهای او، آلبومی شامل دو لوح فشرده بداهه‌نوازی به همراه تنبک‌نوازی فرزندش، کامبیز گنجه‌ای، است که توسط انتشارات ماهور منتشر شده است. وی سال ۱۳۸۳ به عنوان شهروند نمونه تهران برگزیده شد و لوح افتخار درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دریافت کرده است و همچنان به عنوان یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

«نغمه‌های ایران» در برج آزادی

ارکستر آکادمیک سازهای ملی ایران به رهبری علی‌اکبر قربانی، نخستین اجرای رسمی خود را با عنوان «نغمه‌های ایران» روز جمعه (۲۲ خردادماه) ساعت ۱۸ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می‌کند.

این ارکستر که با همکاری دانشگاه علمی‌کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران فعالیت خود را آغاز کرده است، در نخستین حضور صحنه‌ای خود مجموعه‌ای از آثار ماندگار موسیقی ایرانی را با تنظیم و اجرای ارکسترال برای سازهای ایرانی به روی صحنه خواهد برد.

مراسم تولد داود گنجه‌ای در موزه موسیقی برگزار شد/ اجرای «نغمه‌های ایران»

در کنسرت «نغمه‌های ایران» آثاری از آهنگسازان برجسته موسیقی ایران از جمله درویش‌خان، عارف قزوینی، روح‌الله خالقی، حشمت سنجری، مرتضی حنانه و فرهاد فخرالدینی اجرا خواهد شد. همچنین چند تصنیف از موسیقی ایرانی با خوانندگی امیر سورمی در این برنامه به اجرا درمی‌آید.

ارکستر سازهای ملی ایران سال ۱۳۹۶ با نظارت استاد فرهاد فخرالدینی و رهبری علی اکبر قربانی برای حضور در جشنواره سِرپر قزاقستان، فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون کنسرت‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است. این ارکستر با راه‌اندازی بخش آکادمیک، سعی دارد تا با بازآفرینی و اجرای آثار برجسته موسیقی دستگاهی و ملی در قالبی علمی و ارکسترال، بستری برای تربیت نسل جدید نوازندگان حرفه‌ای موسیقی ایرانی فراهم کند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.