بهگزارش ایرنا از روابطعمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، محمود کشاورز روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: این اقدامات با هدف پایش مستمر، ارتقای سلامت آب و نظارت دقیق بر فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب انجام شدهاست.
وی در ادامه به آمار تفکیکی اشاره کرد و گفت: در راستای پایش مستمر کیفیت آب شرب و نظارت بر فرآیندهای تصفیه، پارسال ۱۰ هزار و ۶۹۹ آزمون فیزیکوشیمیایی و ۶ هزار و ۶۱۵ آزمون میکروبی بر روی نمونههای آب استان انجام شدهاست.
وی افزود: همچنین ۱۶۸ هزار و ۱۴۹ مورد کلرسنجی و ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ مورد کدورتسنجی در شبکههای توزیع، خطوط انتقال و منابع آبی انجام شده تا از سلامت و وضعیت کیفی آب شرب استان اطمینان حاصل شود.
مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب قم ادامه داد: در بخش عملیات اجرایی نیز شستوشوی یک هزار و ۲۳۰ کیلومتر از شبکهها و خطوط انتقال و ۲۴ باب مخزن شهری و روستایی بهمنظور حفظ کیفیت آب انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز در راستای ارائه خدمات تخصصی، آزمون بیش از ۷۰۰ نمونه آب و فاضلاب را برای سازمانها و دستگاههای برونسازمانی نیز انجام دادهاست.
کشاورز با اشاره به اجرای برنامه ایمنی آب در گستره استان تصریح کرد: این برنامه تاکنون در هفت شهر شامل قم، کهک، سلفچگان، قنوات، جعفریه، دستجرد و قاهان و نیز در ۲۸ روستا از جمله عنایتبیک، مجتمع علیمحمدی (شامل ۲۳ روستا)، خورآباد، حسنآباد و دولتآباد طغرود اجرا شدهاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از دستاوردهای فنی و آزمایشگاهی این مرکز خبر داد و گفت: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب قم موفق به انجام ممیزی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ توسط کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران شده و گواهینامه آزمون کفایت تخصصی برای ۱۸ آزمون میکروبی و فیزیکوشیمیایی را دریافت کردهاست.
وی افزود: دریافت گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی، کسب نمره قبولی در آزمونهای مقایسات بینآزمایشگاهی در استانهای مرکزی و اصفهان و حفظ گواهینامه «معتمد محیط زیست» از دیگر افتخارات این مرکز در سالجاری است.
کشاورز اظهار داشت: نظارت بر فرآیندهای تصفیه و نصب سیستم بیوسنسور بهعنوان سامانه هشدار سریع زیستی از دیگر اقدامات انجامشده این مرکز برای اطمینان از سلامت آب مصرفی شهروندان استان قم بودهاست.












