جدیدترین تصاویر از بزرگ‌ترین سکوی نفتی خلیج‌فارس

مشرق نیوز جمعه 05 تیر 1405 - 14:33
سکوی نفتی «پی۴» که به تازگی بر روی پایه‌های میدان نفتی رشادت ۴ در خلیج‌فارس نصب شده‌، از زاویه دیگری به نمایش درآمد.

به گزارش مشرق، سکوی نفتی کاملا ایرانی P۴ یا پلتفرم ۴ در میدان نفتی رشادت در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری از ساحل یا حدود ۱۰۰ کیلومتری از جزیره لاوان در دل خلیج فارس و بین ایران و کشور امارات متحده عربی قرار دارد که بر روی یک میدان نفتی به نام رشادت قرار گرفته است.

این سکو به وزن ۶۲۰۰ تن توسط مهندسان ایرانی در شرکت تاسیسات دریایی صدرا در کارگاه ساحلی ساخته شده سپس توسط یک بارج غول پیکر از کارگاه تولیدی در ساحل حمل شده و روز دوشنبه اول تیر ماه ۱۴۰۵ در ساعات اولیه بامداد با تلاش طاقت فرسا و در یک فرایند بسیار پیچیده و دقیق مهندسی، به روش شناور سازی بر روی پایه‌ها نصب شد.

سکوی نفتی رشادت در واقع از سه کارخانه فشرده تشکیل شده است که یکی کارخانه فرآوری نفت خام و جداسازی گاز و میعانات از نفت خام است، دیگری کارخانه نیروگاه برق است که برق مورد نیاز تجهیزات و ادوات را تامین می‌کند و همچنین کارخانه فرآوری آب و جداسازی اکسیژن از آب برای تزریق آب بدون اکسیژن به مخزن چاه فشار چاه نفت است تا فشار چاه را حفظ کند و از افت فشار جلوگیری نماید.

نکته بسیار مهم این است که هم تولید این سکوی جدید و هم تولید نفت از سکوهای موجود، در شرایط جنگی و در زیر آتش دشمن آمریکایی صهیونی انجام شده و حمل سکوی غول پیکر نیز با وجود تهدیدات دشمن انجام شده است.

با وجود اینکه هنوز تهدیدات از سر جمهوری اسلامی ایران رفع نشده، اما مهندسان و مردان فنی ایران، شب و روز در سه شیفت کاری تلاش می‌کنند تا جریان تولید نفت از میدان نفتی که در واقع در نزدیک مرز بین دو کشور ایران و امارات قرار دارد، بدون وقفه ادامه دارد و مشعل آن روشن ماند.

یکی از نکات مهم این است که در کنار این سکو مشعلی قرار دارد که گازهای مازاد عمدتاً از گاز اچ ۲ اس یا سولفید هیدروژن که گاز بسیار سمی است، در آن سوزانده می‌شود، اما به گفته مهندسان فعال در این سکو، در آینده با اجرای طرح‌های جدید توسعه و بهینه سازی، قادر هستند، بخش عمده‌ای از این گازها را تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها کرده و از سوزاندن آن جلوگیری کنند.

سکوی پی فور یا پلتفرم ۴ بر روی میدان کاملا ایرانی نفت رشادت نصب شده و به گفته مدیران منطقه نفتی لاوان، بهره‌برداری و راه‌اندازی آن در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.

همانگونه که مهندسان بهره‌بردار از جمله اسماعیل بهزادی عنوان کرد، ظرف ۶ ماه آینده قرار است، تولید این میدان نفتی از حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار بشکه در روز کنونی به رقم حدود ۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

یعنی با نصب این سکو ۳۵ هزار بشکه تولید نفت در این میدان رشادت افزایش پیدا می‌کند.

همچنین روزانه ۸۰ هزار بشکه آب بدون اکسیژن به مخزن چاه میدان اضافه می‌شود تا از افت فشار نفت جلوگیری شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.