تحریریه پارسینه| آزادسازی واردات خودرو که هفته پیش قطعی به نظر میرسید، حالا دوباره به مجلس عودت داده شده است. شورای نگهبان، این مصوبه را برای رفع دو ابهام آن به مجلس برگردانده و البته با توجه به مخالفت ها، هنوز مشخص نیست عودت این مصوبه به معنی منتفی شدن واردات خودرو به طور کلی است و یا اینکه با رفع ایردات شورای نگهبان، هنوز هم شانسی برای واردات خودرو وجود دارد.
ظاهراً ایرادات
شورای نگهبان دو مورد اساسی را شامل میشود: شیوه واردات خودرو «بدون انتقال ارز» و عدم شفافیت ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای خارجی وارد شده به ایران. به عبارت ساده، باز هم همه چیز به «بحران ارزی» ایران بر میگردد.
بر اساس مصوبه مجلس،
واردات خودرو نباید برای کشور تعهد ارزی ایجاد کند. با این همه، این پرسش ایجاد میشود که ارز مورد نیاز برای خرید خودروی خارجی، چگونه تامین خواهد شد؟ واردات در برابر صادرات، یکی از راه حلها است، اما به نظر میرسد مصوبه مجلس در این مورد شفافیت کافی ندارد.
از آن سو، خدمات پس از فروش هم مستلزم خرید قطعات مصرفی از تولیدکننده خارجی است که باز هم نیازمند مبادلات تجاری است و ارز نیاز دارد. به این ترتیب، به نظر میرسد تا بحران ارزی و بحران در روابط خارجی ایران حل نشده باشد، نه فقط واردات خودروهای خارجی ناممکن است، که واردات در مقابل صادرات هم غیرعملی به نظر میرسد.
آیا آزادسازی موقت قیمت خودرو میتواند صنعت خودرو را از رکود خارج کند؟
همزمان، فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان، پیشنهاد کرده که
قیمت گذاری دستوری خودروهای تولید داخل، دست کم برای یک بازه ۶ ماهه، به صورت موقت و آزمایشی متوقف شود. به گفته این چهره صنفی، از آنجا که حدود ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان موجود است و کمبود قطعه (به دلیل زیان انباشته و در هم تنیده خودروسازان و قطعه سازان) مانع از تکمیل این خودروها است، خودروسازان باید افزایش تولید داشته باشند. این، اما در حالی است که افزایش تولیدی که نخواهد دوباره به زیان انباشه خودروسازان بیفزاید، تنها از رهگذر آزادسازی قیمتها مقدور خواهد بود.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۲ مهر را مشاهده میکنید:
قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به 2 مهر 1400
|
مدل خودرو
|
قیمت بازار آزاد (تومان)
|
پژو 405 بنزینی GLX (مدل 1399)
|
228.000.000
|
پژو پارس اتوماتیک (مدل 1398)
|
355.000.000
|
پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400)
|
240.000.000
|
پژو 206 تیپ 5 (مدل 1399)
|
285.000.000
|
کوییک دنده ای (مدل 1399)
|
162.000.000
|
پراید 151 پلاس (مدل 1399)
|
155.000.000
|
پراید 111 SE (مدل 1399)
|
151.000.000
|
جک S3 اتوماتیک (مدل 1400)
|
500.000.000
|
اپتیما هیبرید (مدل 2018)
|
2.100.000.000
|
هایما S7/ 1.8 لیتر توربو پلاس (مدل 1400)
|
820.000.000
|
منبع خبر "
پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.