به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، نوروزی مدیرکل نظارت بر پروژه در حال برگزاری است.
در ابتدای این نشست هادی مظفری گفت: تا الان ممکن نبود که با صراحت از دلیل تاخیر در بازسازی موزه سخن گفت اما امروز می توانیم برخی از این دلایل را مطرح کنیم.
وی افزود: جایی باید مرمت می شد که نفایس و گنجینه گران قیمت جهانی در آنجا وجود داشت.
مباحث امنیتی، ابعاد و امن ترین مکان برای نگهداری آثار موزه بسیار مهم بود به همین دلیل نیاز به ساخت گنجینه موقتی داشت که به همان میزان باید امنیت می داشت.
مدیر کل هنرهای تجسمی اظهار کرد: معمولا در پروژههای عمرانی چند جبهه را با هم آغاز می کنند و پیش میبرند، اما در بازسازی موزه به دلیل حضور آثار، این امکان وجود نداشت چرا که باید از بلند شدن گرد و غبار و نشستن آن بر روی آثار جلوگیری می شد. با شروع کار جبهههای جدیدی خودنمایی کرد که یا باید از آنها چشمپوشی میکردیم و یا اینکه صبر میکردیم تا بودجه آن تصویب شود و کار ادامه پیدا کند؛ اما چون بعد از چهل و دو سال این کار را انجام می دادیم منطقی بود که هرآنچه نیاز است را انجام دهیم.
وی ادامه داد: طولانی شدن پروسههای اداری و تغییر قیمتها که پیشبینی نشده بود کار را با تاخیر روبرو کرد که شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شد تا نتوانیم به قولی که برای بازگشایی داده بودیم عمل کنیم.
مظفری تاکید کرد: ظرف ده روز آینده نشست خبری دیگری خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی موزه و جزئیات نمایشگاه و آینده موزه را در آن اعلام خواهد شد.
در ادامه نوروزی مدیر کل نظارت بر پروژه درباره تغییرات ایجاد شده در این بنا اظهار کرد: آببندی و عایق بندی بام موزه از مشکلات اصلی این بنا بود که رطوبت ایجاد شده خطر آسیب دیدگی آثار را در پی داشت. سبک سازی بام و اضافه شدن عایقهای رطوبتی و حرارتی نکته بعدی بود.
چاههای فاضلاب لایروبی شد، لوله های جمع آوری آب های محیطی مرمت شد. لوله های آب سانی هم تعویض و مرمت شده است. نماهای بتنی برای حفظ اصالت بنا با مواد نانو شستشو شد.
وی افزود: در گالری ها کانال های هواساز تجدید عایق بندی شد، سقفها نورپردازی جدید شد. کابل ها تعویض و مرمت شدند، زیرسازی نورپردازی ها انجام شد، سیستمهای امنیتی هم بهینه سازی شد. با اتمام تجهیز گالریها به منظور احداث گالری موقت، انتقال گنجینه انجام شد.
در گنجینه اصلی کل سیستم تاسیسات، سقفها، مسیر لولههای هواساز که پیش از این از داخل گنجینه عبور می کرد جمع آوری شد.
انتهای پیام/