به گزارش خبرنگار مهر، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک به همراه نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران، مجید شایسته و علی دادگر اعضای هیأت اجرایی و بهداد سلیمی صبح امروز یکشنبه ۱۵ تیرماه با حضور در محل پیست دوچرخه سواری آزادی، از فدراسیون دوچرخه سواری بازدید کردند.
صالحیامیری در بازدید از فدراسیون دوچرخهسواری اظهار داشت: از مجموعه خانواده دوچرخهسواری که در سراسر کشور دلسوز، سختکوش، کمتوقع و یا بی توقع هستند، تشکر میکنم. فدراسیون نیازمند یک برنامه ریزی جدید در فضای کرونایی است. مطمئناً جلساتی برگزار میشود تا دوچرخهسواری در این فضا خود را بازیابی کند. البته همه ۲۰۶ کشور دنیا دچار این مشکل هستند.
وی افزود: دوچرخهسواری فراتر از یک رقابت است و بخشی از زندگی مردم با دوچرخه است. باید در خصوص عمومی کردن دوچرخه به عنوان بخشی از سلامت جامعه و محیط زیست کار شود.
صالحیامیری در ادامه تاکید کرد: بحث تجهیزات دوچرخهسواری نکته مهمی است. بخشی از تجهیزات توسط یک تولید کننده و کار آفرین دلسوز تولید شده، ولی باید تداوم داشته باشد و حمایت شود تا بتواند با رقبا رقابت کند. با وزارت صنعت و وزارت ورزش برای تأمین منابع مالی در بخش تولید صحبت خواهم کرد. ما هم متعهد هستیم تا کمک کنیم که این رشته بدرخشد.
رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: دوچرخهسواری یک سهمیه برای المپیک ۲۰۲۰ کسب کرده و برای بازیهای آسیایی آینده قطعاً میدرخشد. در جاکارتا با یک بدشناسی در دوچرخهسواری رو به رو شدیم، ولی ارزیابی دکتر سجادی و کادر فنی کمیته این است که زمینه خوبی برای جهش در المپیک در این رشته وجود دارد.
وی ادامه داد: فدراسیون یک رویکرد جدید برای رویش نسلی نو آغاز کرده است. پوست اندازی یک دوره گذار دارد و باید به فدراسیون و کادر مدیریتی برای عبور از آن فرصت داد. قمری معتقد است در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ روی سکو خواهیم بود.
وی پیرامون دوچرخه سواری زنان هم گفت: دختران ما به دوچرخهسواری علاقه مند هستند و باید زمینه اجتماعی آن فراهم شود. ۳۰ درصد حضور بانوان در فدراسیون حتی میتواند به ۵۰ درصد هم برسد. در جلسه آتی هیئت اجرایی برای کمک جدی به فدراسیون برای عبور از کرونا و ورود به اردوها و تمرینات و همچنین تأمین تجهیزات تصمیمگیری میکنیم.
در ادامه این بازدید، مسئولین و اعضای فدراسیون درخواستهای خود را در بحث خرید تجهیزات، تکمیل ساختمان فدراسیون و حمایت از ورزش بانوان مطرح کردند.

در ابتدا خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری با تشکر از حضور مسئولان کمیته المپیک در این روزهایی کرونایی در این مجموعه گفت: قبلاً در ایران شاید تنها کلاه دوچرخه سواری ساخته میشد اما اکنون بخشی از تجهیزات ما ساخته میشود که باعث میشود مقداری از نیازهای ما رفع شود.
وی در تشریح وضعیت ساخت ساختمان جدید فدراسیون در مجموعه ورزشی آزادی هم گفت: ساختمان خود را در خیابان ورزنده فروختیم و اکنون در حال ساخت ساختمانی در مجموعه آزادی هستیم.
وی ادامه داد: ما چند جلسه گذاشتیم که ببینیم چه کار کنیم تا در این شرایط کرونایی از برنامهها عقب نیافتیم. اتحادیه جهانی تمام مسابقات را تا پایان سال ۲۰۲۰ لغو کرده است. مسابقات دانهیل قهرمانی آسیا به میزبانی ایران و تور آذربایجان هم لغو شد. چند مسابقه مجازی برگزار کردیم اما بازخورد خوبی نداشت، چون تجهیزات لازم برای برگزاری مسابقه مجازی در اختیار دوچرخهسواران نبود.
قمری در ادامه در پاسخ به پرسش صالحی امیری مبنی براینکه چه تعداد دوچرخه سوار فعال داریم، گفت: حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دوچرخه سوار داریم که در هیأتها مشغول به کار هستند که یک سوم آنها بانوان و دو سوم آن مردان هستند.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در مورد کسب سهمیه المپیک نیز بیان کرد: اگر امتیاز بندی برای کسب سهمیه مانند قبل بود، میتوانستیم سه سهمیه بگیریم اما اکنون یک سهمیه داریم. در بخش کوهستان هم شانس داشتیم اما مسابقات پیش رو و دیدارهای کسب سهمیه لغو شد و شانس برای کسب سهمیه کوهستان هم کم شده است.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در مورد تغییر و تحول در تیم ملی هم گفت: پوست اندازی در تیمهای ملی داریم و در بازیهای آسیایی دوره بعد ان شاءالله مدالهای خوبی میگیریم. اعتقاد داریم فراز و فرود در ورزش هست و دوچرخه سواران بزرگ هم اجازه عرضه اندام به تازه کارها نمیدادند اما اکنون با رفتن دوچرخه سواران بزرگ زمینه برای فعالیت دوچرخه سواران دیگر فراهم شده است.
وی پیرامون افزایش هزینهها در رشته دوچرخهسواری هم تصریح کرد: قبلاً با ۳۰ تا ۵۰ میلیون یک دوچرخه میخریدیم اما اکنون با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان این امکان وجود دارد. البته با دوچرخههایی که در پیست خریداری کرده ایم انشاءالله آینده دوچرخه سواری تأمین شود. یکی از نیازهای اصلی ما پیست سرپوشیده چوبی است. رقبای ما خوب جلو میروند اما پیست ساری ما هنوز فعال نیست. اگر ۱۰ پیست سرباز داشته باشیم به اندازه یک پیست سرپوشیده برای ما ارزش ندارد.
محسن سلگی دبیر فدراسیون دوچرخه سواری نیز در حاشیه این بازدید گفت: ممکن است برای ساختن ساختمان جدید به مشکل مالی بخوریم و انتظار کمک از شما و وزیر داریم. ما میخواهیم این ساختمان به یادگار باقی بماند.
محمود پراش مربی تیم ملی هم که در این جمع حاضر بود خاطرنشان کرد: بسیاری از نفرات با تجربه ما از تیم ملی کنار رفتند از طرفی تیمهای باشگاهی هم منحل شده اند در صورتی که اگر باشگاهها بودند میتوانستیم در مسابقات مختلف شرکت کنیم و امتیاز بگیریم و در نهایت به سهمیه بیشتری در المپیک برسیم. دختران زیادی داریم مانند سمیه یزدانی که اگر حمایت شوند به موفقیت می رسند. همچنین به ابزار و تجهیزات بیشتری نیاز داریم و قطعاً پیشرفت ما هم ملموستر خواهد بود. اگر از الان کار را شروع کنیم میتوانیم در بازیهای آسیایی به نتیجه خوبی برسیم.












