کریسمس کرونایی اسپانیایی‌ها؛ تغییر الگوی مصرف با کاهش ۳۰ درصدی خرید

ایرنا یکشنبه 28 آذر 1400 - 17:31
تهران - ایرنا - الگوی مصرف اسپانیایی‌ها در ۱۳ سال گذشته بر مبنای افزایش ۶ درصدی حقوق‌ها و رشد ۱۸ درصدی هزینه‌ها اگر چه روند کاهشی در پیش گرفته بود اما بحران همه‌گیری کووید-۱۹ با کاهش قدرت خرید منجر به ایجاد یک الگوی مصرف جدید و کاهش ۳۰ درصدی خرید نسبت به سال ۲۰۰۷ شده است.
کریسمس کرونایی اسپانیایی‌ها؛ تغییر الگوی مصرف با کاهش ۳۰ درصدی خرید

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه لاوانگواردیا اسپانیا نوشت: در ۱۳ سال گذشته الگوی مصرف اسپانیایی‌ها بر مبنای افزایش ۶ درصدی حقوق‌ها و رشد ۱۸ درصدی هزینه‌ها اگر چه روند کاهشی در پیش گرفته بود اما بحران همه‌گیری کووید-۱۹ موجب تغییرات در الگوی مصرف میان شهروندان این کشور نسبت به سال های گذشته شده است.

پیش‌بینی‌ها از میزان هزینه شهروندان اسپانیا در کریسمس امسال اگر چه از آماری خوش‌بینانه نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) خبر می‌دهد اما همچنان این الگوی مصرف، فاصله زیادی با سال ۲۰۰۷ دارد.  

بر اساس مطالعه میزان مصرف در کریسمس که به صورت سالانه توسط موسسه «دلویته» (Deloitte) ارائه میشود، به طور متوسط هر شهروند اسپانیایی ۶۳۱ یورو برای مخارج برگزاری هزینه‌های آغاز سال نو میلادی هزینه خواهد کرد که چنانچه بحران عرضه مواد اولیه از شرایط کنونی وخیم‌تر نشود، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو (حدود ۳۰ درصد) کمتر از ۱۵ سال پیش است.

نکته حائز اهمیت اینکه آمار جمع‌آوری شده پیش از شیوع گونه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون ارائه شده است.

به نوشته لا وانگواردیا کاهش هزینه‌های کریسمس در اسپانیا روندی نیست که به یکباره به موجب شیوع کووید-۱۹ حادث شده باشد و از ۱۳ سال پیش تا کنون بر مدار نزولی چرخیده است اما در سال ۲۰۰۷ و پیش از ترکیدن حباب املاک و مستغلات در سراسر جهان، هر اسپانیایی به طور متوسط بیش از ۹۵۰ یورو در آغاز سال نو میلادی خرج می‌کرد.

از آن زمان به بعد، هزینه‌ها به طور پیوسته و تدریجی کاهش یافت به طوری که دو سال بعد و در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۷۵۰ یورو کاهش یافت. در سال ۲۰۱۲ به کمتر از ۷۰۰ یورو و از ۲۰۱۷ به کمتر از ۶۰۰ یورو رسید.

در ادامه این گزارش آمده است: فراتر از آثار کوتاه مدت بحران مالی و اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ که الزام به پس‌انداز را برای بسیاری از خانوارها در اولویت قرار داد، هم بحران اقتصادی ناشی از کرونا و هم بحران مالی ۲۰۰۷، هر دو در تغییر الگوی مصرف اسپانیایی‌ها تاثیر گذار بوده اند.

«کارلوس کوتوس» مدیر خدمات مشتری و پانل‌های مصرف‌کننده «کانتار» می‌گوید: ما شاهد تغییر در پارادایم مصرف هستیم. آنچه در ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، اکنون در حال تکرار شدن است. ما برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ با واقعیت اقتصادی‌مان مواجه شدیم.

به نوشته لا وانگواردیا، در حالی که در سال ۲۰۰۷ حقوق دریافتی خالص ۱۰۰۰ یورو قشر متوسط جامعه، درآمد ماهانه متناسب و متوسطی به نظر می‌رسید اما اکنون این مبلغ، رقم چشمگیری محسوب می‌شود. بنابراین از دست دادن قدرت خرید منجر به فرهنگ مصرفی جدید شده است.

«مارتین ویوانکاس» استاد بازاریابی و کارشناس رفتار مصرف‌کننده معتقد است: قدرت خرید مردم با افزایش تورم در حال کاهش است. پرداخت حقوق توسط بسیاری از شرکت‌ها با مشکل مواجه شده است و این وضعیت موجب تغییر فرهنگی در نحوه مصرف اسپانیایی‌ها شده است.

به عقیده این کارشناس اقتصادی «برای بسیاری از اسپانیایی‌ها، کمبود اصلی اکنون شغل است». 

بر اساس داده‌های مرکز آمار اسپانیا، قیمت‌ها در این کشور طی ۱۳ سال گذشته، حدود ۱۵ درصد رشد کرده اما درآمد خانوارها تنها ۶.۶ درصد افزایش یافته است.  

میزان درآمد خانوارهای دو تا سه نفره اسپانیایی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط به ۳۰.۷۰۰ میلیون یورو رسید که این رقم برای اولین بار در سال‌های متمادی و به دلیل افزایش پس‌انداز دوران محدودیت‌های کرونایی، تا حدودی بیشتر از هزینه‌های سالانه خانوارها بود. در حالی که خانواده‌های اسپانیایی در ۱۳ سال گذشته برای تامین هزینه‌های خود به وام متوسل شده اند اما سال ۲۰۲۰ را با تراز مثبت و با پس‌انداز حدود ۳۷۰۰ یورو به پایان رساندند.

وضعیت قرنطینه در سال ۲۰۲۰ منجر به کاهش ۳۳.۳ درصدی در هزینه رستوران‌ها و هتل‌ها، ۲۳.۷ درصدی در بخش اوقات فراغت و فعالیت‌های فرهنگی، ۲۱ درصدی در حمل‌ونقل در مقایسه با سال ۲۰۱۹ شد. در مقابل اما هزینه‌های خوراک و مواد غذایی ۱۹.۶ درصد، هزینه‌های مسکن و خانوار ۱۴.۲ درصد و هزینه‌ها در بخش ارتباطات ۱۱.۳ درصد رشد یافت.  

در چنین شرایطی که اقتصاد خانوارهای اسپانیایی به دلیل بحران ناشی از همه‌گیری تضعیف شده است و به موازات این روند به سمت پس انداز و جنگ قیمت، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان از بروز نشانه‌های اولیه وضعیت تورمی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش مالیات‌ها هشدار می‌دهند.

به این ترتیب شیوع ویروس کرونا در حوزه پیامدهای اقتصادی، بر میزان تقاضا نیز تاثیرگذار بوده است. به طوری که در بخش تقاضا، مصرف خانوارها در بسیاری از کشورها به علت کاهش درآمد، عدم تمایل برای خرید و افزایش پس‌انداز به دلیل عدم اطمینان از آینده به طور محسوس گزارش شده است. به این ترتیب تاثیر شیوع بیماری همه‌گیر بر الگوی مصرف شهروندان در راستای کاهش میل به خرید و افزایش پس‌انداز، مشهود بوده است.  

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.