به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما؛ اثربخشی شبیه ساز در تغییر رفتار رانندگان پرخطر، سنجش زمان عکس العمل کاربر در شرایط مختلف، صلاحیت سنجی و سنجش درک خطر رانندگان، سنجش خستگی و خواب آلودگی و میزان توجه از جمله سناریوهای پژوهشی این سامانه است.
این شرکت ده سال سابقه در طراحی و تولید انواع دستگاههای شبیه سازهای رانندگی خودروهای سبک، سنگین و ویژه دارد. تاکنون بیش از ۸۰۰۰ راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکنون در دورههای آموزشی این مرکز در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شرکت کرده اند و هیچ راننده اتوبوسی در تهران نمیتواند بدون گذاندن این دوره آموزشی مشغول به کار شود.
دستگاههای شبیه ساز رانندگی و دوره صلاحیت سنجی رانندگان این مرکز ،دانش بنیان میباشد و مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارگرفته است. به منظور القای دقیقتر حس رانندگی، سکوهای متحرک با رباتهای سه درجه آزادی طراحی و ساخته شده است تا راننده حس واقعی تری از شتابها و حرکات خودرو در شرایط مجازی داشته باشد. همچنین از چند نمایشگر با میدان دید بالا (۱۲۰-۱۵۰ درجه) برای پخش تصاویر استفاده گردیده است. در محیط مجازی، برخی از خیابانها و معابر شهر تهران با تصویربرداری واقعی، شبیه سازی شده اند. همچنین جادههای پرخطر بین شهری (مریوان- سنندج) و آزادراه حرم تا حرم نیز شبیه سازی شده اند.