افزایش التهاب در بورس

دنیای اقتصاد یکشنبه 09 مرداد 1401 - 00:03
شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در نیمه ابتدایی معاملات روز شنبه حدود 5/ 0درصد پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی کرد اما نهایتا بازگشایی ‌نماد «شبریز» و تاثیر 2139 واحد منفی این‌نماد بر شاخص‌کل از یک طرف و از طرفی اختلافات بر سر میزان عرضه خودرو در بورس‌کالا نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را با افت 19/ 0درصدی مواجه کرد، به‌گونه‌ای‌که شاخص مزبور تا محدوده یک‌میلیون و 440‌هزار واحد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. نماگر هم‌وزن تالار نیز با افت 58/ 0درصدی در سطح 387‌هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار میلیارد‌تومان قرار دارد، به‌طوری که در طول این روز معاملات بورس تهران در بین سرمایه‌گذاران حقیقی تنها ارزشی حدود 1500 میلیارد‌تومان داشت.

 از طرفی با پایداری روند خروج پول از بازار سرمایه، بورس در روز گذشته نیز خروج ۲۳۴میلیارد‌ تومانی پول سهامداران خرد را شاهد بود. در این روز کاهش نسبی قیمت‌ها در نمادهایی همچون «شبریز»، «خودرو» و «شبندر» بیش از هر چیز توانست بر جهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری نماگر یادشده موثر باشد، در مقابل افزایش نسبی قیمت‌ها در نمادهایی همچون «فملی»، «فولاد» و «شپدیس» مانع از افت بیشتر شاخص‌کل شد، با این‌حال همان‌طور که اشاره شد برآیند دادوستدهای میان خریداران و فروشندگان به حدی نبود که جهت مشخصی به شاخص‌کل بدهد و روند بازار را مشخص کند.  در چنین شرایطی فارغ از متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سرمایه، تصمیمات ضدونقیض سیاستگذاران به‌ویژه جدال میان وزارت صمت و سازمان بورس روند کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت بازار را نوسانی کرده است. اختلاف‌نظر میان سازمان بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی ادامه دارد که همچنان بر سر میزان عرضه خودرو در بورس‌کالا اختلاف‌نظر جدی دارند و پس از گذشت ‌ماه‌ها از شروع این سلسله تصمیمات هنوز بهبودی در روند تصمیم‌گیری صورت نگرفته و به تصمیمی جامع دست‌نیافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. عرضه خودرو در بورس‌کالا با هدف اصلاح قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی قیمت آن در دستورکار شورای‌عالی بورس اوراق‌بهادار تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا بورس‌کالا مرجع قیمت‌گذاری خودرو باشد. این اقدام اگرچه اصلاح نظام قیمت‌گذاری خودرو را کلید زد، اما به‌زعم اغلب کارشناسان در صورتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که روند جاری درخصوص قیمت‌گذاری دستوری ادامه یابد، سازوکار کالا نیز مخدوش می‌شود، این در حالی است که با داشتن بازاری رقابتی و آزادسازی واردات خودرو می‌توان به هدف مذکور دست‌یافت. با عرضه خودرو در بورس‌کالا و کشف‌شدن قیمت نهایی فروش در بستر عرضه و تقاضا، نرخ‌ها را به بازار آزاد نزدیک می‌کند. علاوه‌بر این، رانت موجود در بازار خودرو کم شده و عرصه فعالیت بر دلالان این بازار تنگ می‌شود. از طرفی در صورت ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن عرضه خودرو در بورس‌کالا و شکل‌گرفتن بازار رقابتی در بورس، احتمالا خودروهای داخلی از نظر کیفی و کمی بهبود داشته باشند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.